احمد قائممقامی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این روند نگران کننده، نهتنها به کاهش ارزش این هنر اصیل منجر میشود، بلکه آثار هنرمندان را به حراجیهای خارجی منتقل کرده و تهدیدی جدی برای آینده خوشنویسی در کشور به شمار میآید.
وی در خصوص وضعیت کنونی خوشنویسان این استان گفت: در حال حاضر شرایط برای خوشنویسان چندان امیدوارکننده نیست.
پیشکسوت خوشنویسی خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه هنر را برای تمامی اقشار جامعه، به ویژه عموم مردم، ارزشمند کنیم، نیازمند توجه ویژهای به این مقوله هستیم. هنر میتواند در جامعه مدنی کشور ما جایگاه ویژهای پیدا کند و به عنوان مسیری برای تحقق اهداف مادی و معنوی عمل نماید.
قائممقامی به تغییرات آینده اشاره و بیان کرد: ممکن است در آینده شرایط به گونهای تغییر کند که هنر به عنوان نیروی نجاتبخش در جامعه ظهور کند و بتواند آرامش ذهنی را به ارمغان بیاورد. همچنین هنر میتواند در ایجاد عشق و زندگی نو در روح انسانها و در جامعه تأثیرگذار باشد اما در حال حاضر، آنچه مشاهده میشود، نشان دهنده این است که هنوز به این مقوله به طور کامل پرداخته نشده است.
وی همچنین از کمتوجهی به هنرمندان خوشنویس انتقاد کرد و گفت: متأسفانه، این بیتوجهی باعث شده که آثار نفیس هنرمندان ما به دست دلالها بیفتد و از حراجیهای کشورهای دیگر سر در بیاورد؛ این اتفاق شوم مدتهاست که در حال وقوع است.
این پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به عدم عرضه مناسب آثار هنرمندان، خاطرنشان کرد: وقتی که آثار بسیار خوب هنرمندان ما به درستی عرضه نمیشود و آنها توانایی لازم برای ارائه آثار خود در جایگاه مناسب را ندارند، متأسفانه دلالان و واسطهها وارد میدان میشوند. آنها با این توجیه که جامعه به هنر توجهی ندارد و کسی تابلوهایشان را خریداری نمیکند، ارزش هنر را پایین میآورند.
وی افزود: این موضوع به حدی است که حتی اگر خود هنرمندان هم کمی دلگرمی به کارشان داشته باشند، در نهایت ناامید شده و آثار خود را به قیمت بسیار پایین به دلالان میفروشند.
قائممقامی، با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی خوشنویسان، گفت: دلالان آثار فاخر خوشنویسان ما را با قیمتهای بسیار پایین و در حد ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خریداری کرده و سپس آنها را با قیمتهای میلیاردی در حراجیها به فروش میرسانند.
هنرمندان همیشه در تاریخ مظلوم بودهاند
وی افزود: هنرمندان همیشه در تاریخ مظلوم بودهاند و بیاعتنایی و کمتوجهی به آنها از مهمترین مشکلات خوشنویسان به شمار میرود.
این پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به عدم توجه به خوشنویسان در شهرستانهای بزرگ، اظهار کرد: شاید برخی بخواهند از هنرمندان حمایت کنند، اما به قدری مشکلات دیگر وجود دارد که توجه به خوشنویسی در اولویت آنها نیست.
وی با تأکید بر لزوم آگاهیبخشی به جامعه، بیان کرد: باید جامعه به یک روشنگری خوب برسد. متأسفانه صدای خوشنویسان به گوش کسی نمیرسد؛ امیدوارم که گوشهایی که باید بشنوند، چشمهایی که باید باز باشند و خوابهایی که باید به بیداری تبدیل شوند، در آینده با حرکتهای مختلف، شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
قائممقامی با اشاره به پتانسیل بالای هنر خوشنویسی در ارتقاء فرهنگ و هنر جامعه، ابراز امیدواری کرد: با افزایش توجه و حمایت به این هنر، خوشنویسان بتوانند جایگاه شایسته خود را در جامعه پیدا کنند و آثارشان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
در نظام آموزشی، به خوشنویسی توجه کافی نمیشود
این پیشکسوت خوشنویسی خراسان رضوی، در ادامه نگرانیهای خود درباره وضعیت کنونی خوشنویسان افزود: متأسفانه، در شرایط فعلی، هنرمندان خوشنویس با چالشهای زیادی روبهرو هستند. بیتوجهی به این هنر اصیل نه تنها باعث کاهش ارزش آثار آنها شده، بلکه موجب ناامیدی و بیانگیزگی در بین هنرمندان نیز گردیده است.
وی با اشاره به تأثیرات منفی فضای مجازی بر هنر گفت: امروزه، ما در فضای مجازی شاهد ترویج آثاری هستیم که هیچ ارتباطی با هنر واقعی ندارند. این آثار نهتنها فاقد عمق و معنا هستند، بلکه به نوعی به اعتبار هنر خوشنویسی آسیب میزنند.
قائممقامی بیان کرد: این وضعیت نیازمند بازنگری جدی از سوی جامعه و مسئولان فرهنگی است تا بتوانند فضایی مناسب برای ارائه هنرهای اصیل فراهم کنند.
وی همچنین به موضوع آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: متأسفانه، در نظام آموزشی ما، به هنر و به ویژه خوشنویسی توجه کافی نمیشود. این بیتوجهی به نسل جوان باعث میشود که این هنر به فراموشی سپرده شود و آیندهای برای آن متصور نباشد.
این پیشکسوت خوشنویسی خراسان رضوی، تصریح کرد: اگر ما نتوانیم نسلهای آینده را با این هنر آشنا کنیم و آنها را به ارزشهای آن آگاه سازیم، خطر از بین رفتن این هنر اصیل جدی خواهد بود؛ بنابراین لازم است که برنامههای آموزشی و ترویجی بیشتری در این زمینه اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: باید هنرمندان را تشویق کنیم تا آثار خود را در نمایشگاههای معتبر به نمایش بگذارند و از آنها حمایت کنیم تا بتوانند به درستی هنر خود را معرفی کنند. این امر تنها با همکاری و همیاری جامعه و مسئولان فرهنگی امکانپذیر است.
قائممقامی گفت: اگر جامعه به ارزشهای این هنر پی ببرد و حمایتهای لازم صورت گیرد، میتوانیم شاهد احیای هنر خوشنویسی و بازگشت آن به جایگاه واقعیاش در فرهنگ و هنر کشور باشیم.
نمیتوان آغازی را برای هنر در نظر گرفت
وی همچنین در خصوص سبک جدید نقاشی خط افزود: در هنر هرگز نمیتوان آغازی را برای هنر در نظر گرفت و ادعا کرد که صاحب مکتب یک فرم نقاشی، شخص خاصی است. هنر به صورت سینهبهسینه انتقال پیدا کرده و به تدریج جای خود را باز میکند.
این استاد خوشنویسی با تأکید بر ویژگیهای خط نستعلیق، بیان کرد: جنس نستعلیق به دلیل تابعیت و قابلیتهای فراوانی که دارد، در هر فرم و شکلی با رنگهای مختلف پاسخگو است. نستعلیق به گونهای طراحی شده است که انعطاف زیادی دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خط نقاشی میتواند در آینده جایگاه خود را پیدا کند، اظهار کرد: هر چیزی که با مبانی هنر انطباق پیدا کند، ارزشمند است. اگر نقاشی با رعایت و حفظ مبانی خوشنویسی انجام شود، قطعاً ماندگار خواهد بود.
قائممقامی همچنین تأکید کرد: رنگها برای این طراحی شدهاند که به ما کمک کنند تا از عناصری مانند خط، نقاشی و مینیاتور الهام بگیریم.
این پیشکسوت خوشنویسی ادامه داد: اینکه آیا تاریخ مصرف این هنرها تداوم پیدا میکند یا در یک مقطع زمانی متوقف میشود، بستگی به این دارد که هنرمند تعاریفی از کارش داشته باشد و بتواند به خوبی از آن دفاع کند. تنها در این صورت است که میتواند جایگاه خود را پیدا کند.
مبانی هنر درست و قابل دفاع باشند
وی در خصوص وضعیت هنر در فضای مجازی گفت: ما به شدت شاهد حرکات و اتفاقاتی با رنگها هستیم که هیچ ارتباطی به هنر، خوشنویسی یا گرافیک ندارد. در واقع، این آثار ماندگاری ندارند.
قائممقامی اظهار کرد: اگر هنر هر هنرمندی قابل دفاع باشد، حداقل تا یک مقطع زمانی میتواند توجه جامعه را جلب کند و حمایت آنها را به دست آورد؛ بنابراین باید مبانی هنر درست و قابل دفاع باشند.
وی همچنین به کمبود نمایش سبک نقاشی خط در سطح کشور اشاره و بیان کرد: تاکنون این سبک را بسیار کم در سطح کشور مشاهده کردهایم، اما اکنون به شکل جدیدی در حال ظهور و نمایش است.
انتهای پیام
نظرات