• یکشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401030805824
  • خبرنگار : 50454

تجربه طولانی‌ترین مسافت پرواز ایران در سایت گردنه رخ چهارمحال و بختیاری

تجربه طولانی‌ترین مسافت پرواز ایران در سایت گردنه رخ چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس هیات ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری گفت: سایت گردنه رخ واقع در چهارمحال و بختیاری یکی از بهترین‌ سایت‌های پروازی در استان، کشور و حتی منطقه محسوب می‌شود که رکورد طولانی‌ترین مسافت پرواز ایران در سایت رخ به ثبت رسیده است.

صادق ملکی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص ورزش‌ هوایی و سایت‌های پروازی در چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه پرواز همواره یکی از آرزوهای بشر بوده و همچنان نیز در سراسر دنیا این آرزو درمیان مردم وجود دارد، اظهار کرد: ورزش‌های هوایی اولین بار توسط یک فرد نظامی که قصد فرار از زندان را داشت ابداع شد که پاراگلایدر، سقوط آزاد، جامپینگ، کایت و پاراموتور در زیرمجموعه‌های ورزش‌های هوایی قرار دارند.

رئیس هیات ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری افزود: ورزش‌های هوایی در ابتدا زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار داشت و پس از آن زیرمجموعه هیات کوهنوردی قرار گرفت و درحال حاضر زیرنظر انجمن‌های ورزشی فعالیت دارد اما در سال جاری مقرر شده است دارای فدراسیون و هیات مستقل باشد یعنی از کمیته به فدراسیون ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری ۱۳ سایت رسمی برای انجام ورزش‌های هوایی وجود دارد که تمامی این سایت‌ها در استان به ثبت رسیده همچنین سایت گردنه رخ در کشور ثبت شده است، گردنه رخ یکی از بهترین‌ سایت‌های پروازی در استان، کشور و حتی منطقه است که از مهم‌ترین ویژگی‌های این سایت می‌توان به وضعیت توپوگرافی آن اشاره کرد دومین ویژگی منحصربفرد این است که از دو قسمت جنوبی و شمالی این سایت قابلیت انجام پرواز وجود دارد و سومین موضوع قابل توجه اینکه رکورد طولانی‌ترین مسافت پرواز ایران در سایت رخ به ثبت رسیده است.

ملکی عنوان کرد: سایت گردنه رخ در اراضی لات آباد بخش فرخشهر چهارمحال و بختیاری واقع شده است و تاکنون دو دوره مسابقات بین‌المللی پرواز در این سایت برگزار شده است و تلاش می‌شود در سال جاری برای اولین بار مقدماتی جام جهانی یکی از رشته‌های ورزش‌های هوایی که زمان آن حدودا در شهریور ۱۴۰۱ است در سایت گردنه رخ برگزار شود.

رئیس هیات ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه سایت رخ به جای یک سایت کوهستانی بیشتر یک سایت شهری است، اضافه کرد: سایت گردنه رخ موجودر در چهارمحال و بختیاری قابلیت پرواز در تمامی طول سال و تمامی فصول را دارد همچنین دارای جاده دسترسی مناسبی است و امکانات شهری و نزدیکی به شهر فرخشهر نیز از مهم‌ترین مزایای این سایت است درحال حاضر بسیاری از سایت‌های پروازی مطرح موجود در کشور فاصله زیادی با شهر داشته و درنتیجه دسترسی به امکاناتی مانند رستوران، پاسگاه، بیمارستان و... دشوار است اما سایت رخ در فاصله چهار تا پنج دقیقه‌ای از بیمارستان، اورژانس، آتش‌نشانی و... واقع شده است.

وی تصریح کرد: سایت پروازی دیگری نیز در منطقه دوپلان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که اولین سایتی بوده که در سطح کشور سنگ‌فرش شده است همچنین یک دوره مسابقات پروازی کشوری در این سایت برگزار شده، درحال حاضر علاوه‌بر سایت پروازی و پاراگلایدر ورزش پرش از ارتفاع یا جامپینگ نیز برگزار می‌شود.

رئیس هیات ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۵ ورزشکار فعال در حوزه ورزش‌های هوایی در حال فعالیت در چهارمحال و بختیاری هستند، افزود: حمید علیدوستی یکی از قدیمی‌ترین اساتید ورزش‌های هوایی در استان است که حدود ۲۵ سال سابقه پرواز داشته و ۱۶ سال رئیس کمیته ورزش‌های هوایی استان بوده و درحال حاضر نیز یکی از سه مربی استان است همچنین دو مربی دیگر نیز در حوزه ورزش‌های هوایی در استان مشغول فعالیت هستند و تلاش می‌شود به زودی دو مربی برای بانوان در استان درنظر گرفته شود که بانوان نیز امکان یادگیری حرفه‌ای ورزش‌های هوایی را داشته باشند.

ملکی ادامه داد: درحال حاضر در کمیته ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری ثبت‌نام علاقه‌مندان آغاز شده است و دوره‌های آموزشی فشرده تحت نظر کمیته و با اعطای گواهی‌نامه انجمن برگزار می‌شوند همچنین با توجه به اینکه تهیه تجهیزات لازم برای ورزش‌های هوایی هزینه‌بر است در کمیته ورزش‌های هوایی استان تلاش شده امکانات اولیه برای علاقه‌مندان فراهم شود تا افراد امکان داشته باشند اولین پرواز خود را با استفاده از آن‌ها انجام دهند و درصورت تمایل برای ادامه ورزش خود اقدام به تهیه امکانات ضروری کنند.

رئیس هیات ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در سایت رخ مقرر شده است یک منطقه نمونه گردشگری به ثبت برسد که در این منطقه چندین ورزش مانند سوارکاری، موتورسواری و دوچرخه‌سواری کوهستان، آفرود و ورزش‌های هوایی فعالیت خواهند داشت همچنین طی تشکیل جلسه با نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌شود برای سایت‌های ورزش هوایی که در استان شناسایی شده اما به ثبت نرسیده‌اند امکاناتی فراهم و اقدامات لازم جهت ثبت آن‌ها انجام شود.

وی اضافه کرد: درصورت ایجاد منطقه گردشگری ذکر شده در سایت رخ چهارمحال و بختیاری حتی می‌توان تمامی مسابقات ورزش‌های هوایی در سطح کشور را در این سایت برگزار کرد چراکه درحال حاضر تمامی معلمان پروازی و افرادی که از خارج از کشور برای پرواز به این سایت مراجعه می‌کنند بر این باور هستند که بهترین مکان برای پرواز هوایی که در ایران وجود دارد سایت رخ است.

ملکی در ادامه یادآور شد: روز ششم خردادماه در تالاب چغاخور به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر نیز برنامه‌های متنوعی در چهارمحال و بختیاری اجرا شد برای مثال استفاده مردم از بالن، پرواز تفریحی به وسیله پاراموتور، پرواز برای آمادگی ورزشکاران جهت مسابقات و تمرین برای برنامه کنگره شهدای عشایر از جمله این برنامه‌ها بود.

رئیس هیات ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مقرر است همایش بسیار بزرگی به مناسبت کنگره شهدای عشایر در استان برگزار شود که شامل سقوط آزاد، پاراموتور، پاراگلایدر است همچنین بالنی با تمثال سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و با لوگوی یادواره شهدا به پرواز خواهد آمد و به تعداد شهدای عشایر موجود در استان کبوتر از این بالن آزاد می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha