• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401032517602
  • خبرنگار : 71402

نماینده روسیه: سوریه همچنان اولویت ماست/عملیات احتمالی ترکیه غیرمنطقی است

نماینده روسیه: سوریه همچنان اولویت ماست/عملیات احتمالی ترکیه غیرمنطقی است

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه گفت، حل و فصل مساله سوریه یکی از اولویت‌های کشورش به‌رغم جنگ اوکراین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه گفت: احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند با توجه به "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین، توجه روسیه به سوریه ضعیف شده است. تعدادی از کشورهای اروپایی می‌خواهند وضعیت سوریه را مطابق الگوهای خود ببینند. می‌خواهم بگویم که مناقشه سوریه و حل و فصل آن همچنان در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه باقی مانده است.

به گفته او، وضعیت در سوریه همچنان دشوار است و مسکو به کمک‌های خود به طرف سوری ادامه خواهد داد.

در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه) قزاقستان میزبان مذاکرات سطح بالای کشورهای ضامن (روسیه، ترکیه، ایران) در روند آستانه برای حل و فصل مساله سوریه با حضور نمایندگان دولت دمشق و مخالفان سوریه و همچنین سازمان ملل است.

نماینده روسیه همچنین گفت، مسکو عملیات احتمالی ترکیه در سوریه را غیرمنطقی می‌داند و از آنکارا می‌خواهد که این موضوع را به صورت مسالمت‌آمیز حل کند. او به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم این اقدامی غیرمنطقی است که می‌تواند به بی‌ثباتی اوضاع، تشدید تنش‌ها و دور جدیدی از رویارویی مسلحانه در این کشور منجر شود.

به گفته او، مسکو از آنکارا می‌خواهد تا تلاش کند نگرانی‌ها را از طریق گفت‌وگو به طور مسالمت‌آمیز حل کند. او گفت: ما به نوبه خود آماده ارائه هرگونه حمایت ممکن در این زمینه هستیم.

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه همچنین در آستانه مذاکرات فرمت آستانه، حملات رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه را غیر قابل قبول خواند. او گفت: ما قطعا موضوع تشدید گلوله‌باران اراضی سوریه به دست اسرائیل را بررسی خواهیم کرد. فکر می‌کنیم که ما هم باید روی این موضوع تمرکز کنیم. این غیر قابل قبول است.

لاورنتیف در ادامه گفت، روسیه باور دارد که زمان آن است که مکانیسم کمک برون مرزی به سوریه را محدود کند. او افزود: تاکنون هیچ پیشرفتی از سوی غرب در کاهش رژیم تحریم‌ها مشاهده نشده است. این مکانیسم کمک فرا مرزی واقعا به عنوان اقدامی موقت ایجاد شد. شاید واقعا وقت آن است که تمامی کمک‌ها که از سوی جامعه بین‌المللی تامین می‌شود، به طور قانونی از دمشق عبور کند. تمام تعهدات اجرای طرح‌های احیای زودهنگام که یک سال پیش وعده داده شد، از سوی غرب محقق نشد، بنابراین در این شرایط احتمالاً به فکر محدود کردن ساز و کار کمک فرا مرزی خواهیم بود.

نماینده ریاست جمهوری روسیه همچنین گفت، مسکو تعیین یک مسیر جدید برای کمیته قانون اساسی سوریه را ضروری می‌داند. لاورنتیف با اشاره به اینکه مساله مذکور با ایران، ترکیه و سازمان ملل متحد در میان گذاشته می‌شود، گفت: در اصل، ما مساله را با توجه به مشکلات لجستیکی موجود و از دست دادن وضعیت بی‌طرف ژنو برای انتخاب یک مکان بی‌طرف دیگر برای جلسات بعدی کمیته قانون اساسی، مطرح کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha