• دوشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401051007883
  • خبرنگار : 71415

سئول خواستار "عادی شدن" اجرای توافق شراکت اطلاعات با ژاپن است

سئول خواستار "عادی شدن" اجرای توافق شراکت اطلاعات با ژاپن است

وزیر دفاع کره جنوبی در اظهاراتی امروز دوشنبه بر لزوم "عادی سازی" روند یک پیمان اشتراک اطلاعات با ژاپن همچنان که سئول در بحبوحه تهدیدهای نظامی در حال تحول کره شمالی همکاری امنیتی سفت و سخت‌تر با واشنگتن و توکیو را جستجو می‌کند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، لی جونگ ساپ، وزیر دفاع کره جنوبی در جریان یک نشست در پارلمان کشورش، با سوال یک قانونگذار مخالف دولت در مورد به اصطلاح توافق اطلاع رسانی در حوزه امنیت کل ارتش (GSOMIA) مواجه شد؛ توافقی که تصور می‌شود در ضمن مناقشه‌های مداوم دو کشور بر سر اختلافات مربوط به زمان جنگ جهانی دوم و حوزه تجارت کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

او گفت: (من) معتقدم که عادی سازی روند توافق GSOMIA لازم است. ما این کار را تحت یک بازنگری جامع انجام خواهیم داد تا مشخص شود آیا لازم است که فوراً با عجله یا از نقطه نظر دورنمای کلی تر روابط کره جنوبی و ژاپن به آن ادامه دهیم یا خیر.

این مقام در پاسخ به این استدلال که عادی سازی توافق GSOMIA باید تا زمان اقدام ژاپن برای لغو کردن محدودیت های صادراتی خود در قبال مواد صنعتی حیاتی برای بخش های فناوری کره جنوبی معوق بماند اظهار کرد که حرکت به سمت این عادی سازی به منافع ملی کشورش کمک می‌کند.

سرنوشت توافق GSOMIA در اوت ۲۰۱۹ زمانی که سئول تصمیم گرفت به این پیمان در اعتراض به محدودیت‌های صادراتی اعمال شده به صورت یکجانبه از جانب توکیو خاتمه دهد با اما و اگر مواجه شد. توکیو این اقدام را به تلافی حکم دادگاه عالی سئول در سال ۲۰۱۸ با محتوای دستور به شرکتهای ژاپنی برای پرداخت غرامت به قربانیان کمپین کار اجباری ژاپن استعمارگر زمان زمان جنگ جهانی دوم انجام داد.

اما در نوامبر همان سال، سئول تصمیمش در خاتمه دادن به توافق GSOMIA را به صورت مشروط به حال تعلیق درآورد و تاریخ انقضای این توافق را برای مدت نامعلومی به عقب انداخت. گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش‌های پشت صحنه‌ای برای نجات این پیمان در راستای تسهیل همکاری امنیتی سه جانبه با این متحدان آسیای خود اجرا کرده است.

لی در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره وضعیت کنونی قابلیت‌های کره شمالی در حوزه تسلیحات هسته‌ای گفت که به نظر می‌رسد این رژیم منزوی در نقطه‌ای است که برای استقرار عملیاتی آنها تلاش می‌کند.

وی افزود: منصفانه است که بگوییم کره شمالی در کسب فن آوری ورود مجدد به جو برای یک موشک بالستیک قاره پیما پیشرفت "قابل توجهی" داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha