• جمعه / ۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۳:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401120503181
  • خبرنگار : 71567

بازگشت آموزش مجازی به دانشگاه تهران؛ نگرانی‌های دانشجویان و پاسخ مسئولان

بازگشت آموزش مجازی به دانشگاه تهران؛ نگرانی‌های دانشجویان و پاسخ مسئولان

در پی اعلام معاون آموزشی دانشگاه تهران در خصوص مجازی شدن کلاس های درس دانشجویان این دانشگاه پس از تعطیلات نوروز، تعدادی از دانشجویان در تماس هایی با ایسنا نسبت به این تصمیم دانشگاه ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، اواخر مرداد ماه امسال بود که شورای سیاستگذاری آموزش ترکیبی دانشگاه تهران پس از پشت سر گذاشتن تجربه دو ساله آموزش مجازی دانشجویان، بخشنامه ای تحت عنوان " دستورالعمل آموزش ترکیبی" منتشر کرد که در این بخشنامه تاکید شده است" باتوجه‌به اسناد بالادستی، مستندات راهبردی، مأموریت‌های جدید دانشگاه، بهره‌مندی از تجارب قبلی اعضای هیات ­علمی و دانشجویان و همچنین استفاده حداکثری از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد شده در راستای حفظ و بهبود کیفیت آموزش و در اجرای وظایف حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، دستورالعمل آموزش ترکیبی در دانشگاه تهران تدوین و به اجرا گذاشته می‌شود".

بر اساس بخشنامه فوق کلاس‌های درس در ۴ هفته ابتدای نیم­سال به‌صورت حضوری  و بر حسب نوع درس (نظری، نظری-عملی) در ۱۲ هفته بعد به‌صورت حداقل ۵۰ درصد حضوری و حداکثر ۵۰ درصد برخط برگزار می‌شود. 

همچنین تاکید شده است نحوه برگزاری ۱۲ هفته پایانی نیمسال، پس از اعلام مدرس و تأیید گروه آموزشی مربوط و معاونت آموزشی دانشکده‌، دانشکدگان، مرکز، مؤسسه و پردیس، جهت اطلاع و بررسی در اختیار معاونت آموزشی دانشگاه قرار گیرد.

دانشگاه تهران در این بخشنامه تاکید کرد که کلاس های  عملی، مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند و به‌صورت کاملا حضوری برگزار می‌شوند و حداقل زمان برگزاری کلاس‌های برخط در هر هفته به‌ازای هر واحد درسی، متناسب با نوع درس و طبق نظر مدرس خواهد بود. به طوریکه مدت‌زمان برگزاری کلاس‌های برخط حداقل ۵۰ دقیقه به‌ازای هر واحد درسی در هفته است.

اگر چه بر اساس این بخشنامه کلاس های نیمسال اول تحصیلی دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه تهران باید از ابتدای ترم جاری به صورت ترکیبی برگزار می شد اما مسئولان دانشگاه، ترم گذشته دانشجویان  را به صورت کاملا حضوری برگزار کردند و بنا دارند بخشی از آموزش نیم سال دوم تحصیلی به صورت مجازی یا الکترونیکی برگزار شود.

به همین جهت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به این برنامه دانشگاه اعتراض دارند و در تماس با ایسنا خواستار برگزاری حضوری تمامی کلاس های درس شدند.

در این رابطه "زهرا .ر" دانشجوی سال آخر رشته ادبیات دانشگاه تهران به ایسنا گفت:  قضیه این است که دانشگاه تهران پول کامل سکونت در خوابگاه و خدمات آن را از همه دانشجوها دریافت کرده اما با این تصمیم دانشگاه مبنی بر مجازی شدن آموزش، دانشجویان امکان استفاده از خدمات خوابگاهی و غیره را ندارند. 

وی ادامه داد: متاسفانه با اعلام دانشگاه، قرار بر این است که آموزش دانشجویان تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ بدون هیچ دلیل منطقی و درستی مجازی باشد و امکان استفاده از خوابگاه به دانشجویان داده نشده است.

یکی دیگر از دانشجویان دکتری دانشگاه تهران که در رشته حقوق و علوم سیاسی  تحصیل می کند ضمن انتقاد از تصمیم آموزشی مسئولان دانشگاه افزود: کیفیت آموزش مجازی افتضاح است اما پس از شیوع کرونا ویروس، آموزش مجازی برگزار و اینگونه اعلام می شد که صرفا دانشجویانی که کارگاه یا آزمایشگاه دارند دچار چالش خواهند شد.

وی ادامه داد: متاسفانه تجارب آموزش مجازی سالهای کرونا نشان داده کیفیت سامانه کلاس مجازی و سرعت پایین اینترنت موجب افت کیفیت آموزش دانشجویان خواهد شد.

"محمد. ج"دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران نیز تاکید کرد: هیچ سالی وضعیت آموزش دانشجویان به این شیوه مجازی نشده بود اما تهمین سال ۱۴۰۱ که رییس‌جمهور به طور ناگهانی دستور بازگشایی حضوری همه دانشگاه ها را دادند دانشجویان مجبور به حضور در کلاس های درس شدند اما در سال جاری یک باره اعلام می شود یه باید به دلیل ماه رمضان و تعطیلات نوروز مدتی آموزش ها به شکل"مجازی" باشد.

 وی ادامه داد: دانشجویان با مجازی شدن آموزش مشکل دارند این تصمیم صرفا در دانشگاه تهران اجرایی می شود و دانشگاه های امیرکبیر، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، شاهد و غیره مشکلی برای حضور دانشحویان خود پس لز تعطیلات نوروز ندارند.

در این رابطه دکترمحمود کمره ای معاون آموزشی دانشگاه تهران درگفت و گو با ایسنا با اشاره برنامه این دانشگاه برای آغاز آموزش ترکیبی دانشجویان دانشگاه تهران از نیم سال دوم تحصیلی جاری اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا ویروس و مجازی شدن آموزش دانشجویان در دانشگاه ها، زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسبی برای ارائه آموزش های الکترونیکی در دانشگاه تهران فراهم شد و در این راستا تصمیم گرفتیم بعد از  کرونا نیز از این بستر برای آموزش دانشجویان استفاده کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشنامه آموزش ترکیبی دانشجویان دانشگاه تهران تابستان امسال ابلاغ شد و بر اساس این بخشنامه قرار بود آموزش دانشجویان از ترم اول به این صورت باشد که ۴ هفته اول دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند و از ۱۲ هفته باقی مانده ۶ هفته از آموزش های به صورت مجازی و ۶ هفته نیز به شکل حضوری ارائه شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تاکید کرد: آموزش نیم سال اول دانشجویان دانشگاه کاملا به شکل حضوری برگزار شد اما بر اساس بخشنامه فوق الذکر تصمیم گرفتیم آموزش نیم سال دوم به شکل ترکیبی باشد بر این اساس کلاس های دانشجویان از ۱۴ فروردین تا ۷ اردیبهشت سال آینده  به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

دکترکمره ای افزود: یکی از دلال دیگری که موجب شد ما آموزش ترکیبی را در نیم سال دوم اجرایی کنیم این بود که هر ساله پس از تعطیلات نوروز اغلب کلاس های درس خالی از دانشجو بودند و باتوجه به اینکه دانشجویان از اقصی نقاط کشور در دانش گاه تهران تحصیل می کنند، ممکن است در تهیه بلیط با مشکلاتی مواجه شوند در نتیجه این موضوع نیز دلیل دیگر تصمیم ما بوده است.

وی افزود: براساس بخشنامه جدید دانشگاه تهران، حضور اعضای هیات علمی در محل خدمت، در تمام روز های کاری، الزامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۰۶:۴۷

سلام عزیزم اصل مساله مشکلات مالی است. تامین غذای دانشجویان خوابگاه و سلف هزینه سنگینی به دانشگاه های بزرگ وارد می کند با گران شدن موارد غذایی سخت تر هم شده. دانشگاه های بزرگ سعی می کنند تا از شرایط آخر سال و ماه رمضان برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده کنند. احتمال زیاد بقیه دانشگاه های بزرگ هم همین کار را انجام می دهند.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۰۸:۴۸

راست حسینی بگید ورشکسته مالی شدیم پول نداریم مجبور شدیم مجازی کنیم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۴:۵۷

در دوره کارشناسی برای رشته های ادبیات و تاریخ مجازی بهتره. یاعلی

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۰۹

اتفاقا خیلی کار خوبی کردن و خیلی کمک کننده هست تصمیم شون.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۰۹

مسخره کردن مارو .. کلی کار آزمایشگاه و درس و برنامه ریزیامون همش دود میشه میره هوا

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۰۹

سلام. واقعا این آموزش مجازی چه مسخره‌بازی‌ایه؟ بابا تحصیلات تکمیلی‌ایم، نه آموزش مجازی به دردمون می‌خوره نه می‌تونیم به کتاب و منابع دسترسی داشته باشیم. خوابگاه رو باید بدن.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۰

متاسفانه با زور و اجبار و هیچ دلیلی دارن دانشجو هارو بیرون میکنن

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۱

ایم تصمیم خیلی به ضرر دانشجویان است. دانشجویان این حق رو دارن که از امکاناتی که به عنوان دانشجو بهشون داده شده استفاده کنن. اون هم امکاناتی که قراره موقع آزاد کردن مدرک هزینه‌ش رو بپردازن.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۲

اين اقدام دانشگاه نه قانونی‌ست نه منطقی، امیدوارم از این اقدام جلوگیری شود.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۳

اگر اینطور هست دانشجویان در تهیه بلیط و بازگشت به شهرشون مشکل دارند! حق گرفتن خوابگاه رو از دانشجویان شهرستانی ندارید، کلاسها به صورت مجازی کیفیت ندارن و اصلا مجازی کردن کاملا بی معنی و بی دلیله و ما دانشجویان دانشگاه تهران به هیچ عنوان این موضوع رو نمی پذیریم.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۳

همه‌ی افراد به اینترنت معمولی دسترسی ندارن. چطور قراره محازی برگزار بشه؟؟؟ چرا همه‌ی جوانب تصمیم رو نمی‌سنجن؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۴

سلام و وقت به‌خیر. لطفاً بیشتر به این موضوع بپردازید. این اصلا درست نیست که ما دانشجوهایی که با تلاش توی این دانشگاه قبول شدیم هر ترم باید بخشی رو مجازی بگذرونیم و از امکانات و کیفیت آموزشی محروم بشیم. این حق طبیعی ماست. مجازی شدن فقط مال دوران کرونا بود که سلامت آدمها اولویت داشت بر هرچیزی. خواهشاً بیشتر پیگیری کنید این موضوع رو‌. نباید یکی از دانشگاه‌های برتر کشور مجازی بشه.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۵

کلاس های مجازی بازدهی ندارن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید برای کارهای پروپوزال، پایان نامه و کارهای آزمایشگاهی فعالیت حضوری داشته باشن و در نتیجه خوابگاه داشته باشن، از طرفی وقتی از دانشجویان هزینه خوابگاه گرفته شده به چه حقی اسکانشون قراره لغو بشه در این مدت مجازی؟ این بخش‌نامه کلا اشتباه بوده از اول!

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۵

تجربه آموزش مجازی در دوره کرونا فجایع فراوان این شیوه رو نشون داد و ما دانشجوهای دانشگاه تهران به هیچ وجه مجددا زیر بار چنین رویه‌ای نمی‌ریم. از طرفی چه برای حضور در کلاس‌های دروس تئوری و عملی بهترین و تنها شیوه موثر حضور فیزیکی دانشجویان است و از طرف دیگه برای ارتباط موثر با محیط دانشگاه اعم از دسترسی و برخورد مداوم با اساتید و بهره‌مندی از امکانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویان نیازمند حضور در محیط دانشگاهی هستند. این تصمیم جز برهم‌زدن تمرکز دانشجویان و اخلال در فرایندهای آموزشی و پژوهشی هیچ نتیجه دیگری ندارد و چنین رویه‌ای شدیدا از سوی دانشجویان محکوم می‌شود و علاوه بر لغو آن، مسئولین دانشگاه تهران موظف هستند در قبال این بی‌تدبیری و چنین اختلالی در حیات روزمره دانشجویان پاسخگو باشند.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۶

سلام وقت بخیر مسئولان دلسوزی که فکر بلیط ما هستند، دو روزه زیست ما رو با این تصمیم نابخردانه شون به شدت آشفته کردند من تو تهران کلاس زبان دارم دوره های آموزشی دارم این سه هفته رو باید تو تهران کجا بمونم تو این وضع اقتصادی؟ مگر اینترنت داریم در شهرستان که کلاس مجازی برگزار میکنند؟ چرا به کیفیت آموزش و حق ما دانشجویان در استفاده از محیط دانشگاه بی احترامی میکنند؟ باید به عواقب تصمیمی که گرفتند، آگاه باشید و مسئولیت هر اتفاقی که بیفتد با مسئولین غیرپاسخگو هست با تشکر

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۷

تحصیلات تکمیلی چجوری با مجازی می‌خواد چیزی یاد بگیره و پایان‌نامه بنویسه؟

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۱۹

خب بخشنامه مزخرفیه یعنی چی که حالا ما میخوایم ترکیبی کار کنیم.کیفیت اموزشی میاد پایین به اندازه کافی در انلاین مستفیض شدیم.یعنی حالا که کرونا نیست میایم برای خودمون انلاین میکنیم.اگه میخواید با این بخشنامه مثلا فرض میکنیم میخواید مانور اموزش انلاین بدین.خب به اندازه کافی تو الودگی هوا و برف اینا تجربه شد دیگه واقعا عصبی میکنن ادمو

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۲۰

سلام. دانشگاه که مجازی بشه ما از امکانات و حق طبیعی‌مون محروم می‌شیم در حالی که بعدها برای آزادسازی مدرک همه‌ی این موارد لحاظ می‌شه. لطفاً پیگیری کنید. کرونا به اندازه‌ی کافی به تحصیل دانشجوها ضربه زده و باید اون عقب موندگی‌ها جبران بشه نه که بیشتر و بیشتر بشه. چون آموزش مجازی هیچ بازدهی‌ای نداره و دانشجو با دانشگاه دانشجوئه نه توی رخت خواب!

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۲۰

چه برا خودشون کار اسون کردن!!!! دانشجو نیاد که اقایون یه وقت تو فشار تعمیر خوابگاه و غذا و... نباشن. مدیریت جدید دانشگاه خجالت اور واقعا

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۳۰

سلام. دکتر کمره‌ای علت این تصمیم رو ماه رمضان و سختی تهیه‌ی بلیط بیان کردند، در حالی که دو ترم پیش وقتی تصمیم بر حضوری شدن دانشگاه بعد از دوسال گرفته شد، ۱۴ فروردین و دقیقا روز اول ماه رمضان بود! ترم پیش هم روز اول ترم مصادف با ۲۷ شهریور و یک روز بعد از اربعین بود که تهیه‌ی بلیط تقریبا غیرممکن بود و مثلاً اتوبوس‌ها همگی برای جابه‌جایی زائران به مرز رفته بودند. اصلا جدای از این موارد، تحصیل حضوری واقعاً حق طبیعی ماست.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۳۳

واقعا دلایل مسخره‌ای دادن. ۳ هفته آموزش مجازی مساویه با اینکه کل ترم به هم بریزه. یه ترم درست نداشتیم از وقتی وارد دانشگاه شدیم! اگر نگران بلیط دانشجوها بودید یه هفته مجازی یا تعطیل میکردید یا اصلا هفته اول رو غیبت هارو مجاز میکردید دیگه یه ماه چرا؟ تازه اگه بعدا به بهانه های دیگر بیشترش هم نکنند!

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۴۱

بنده دانشجوی سال اخر کارشناسی هستم و بعد از دو سال محروم شدن از محیط دانشگاه تمایل دارم اخرین روز های خود ب عنوان دانشجو را غنیمت شمارم و از تک تک لحظه ها بهره ببرم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۵۰

این تصمیم واقعن افتضاحه بچه های ارشد دکتری کار ازمایشگاهی دارن خیلیا باید دفاع کنن و نباید کاراشون عقب بیوفته ینی چی ک خوابگاه تعطیله!!!!یه عده بی کفایت شدن رئیس ک اصلن فکر هم نمیکنن.اصلن ارامش روانی دانشجو براشون مهم نیست

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۵:۵۶

والا مگه قراره بچه ها چقدر تو تعطیلات باشن که کل ماه رمضان مجازی بشه؟ من خودمم بعنوان یک دانشجوی کارشناسی این دانشگاه میگم دلیل دکتر کمره ای برای این موضوع کاملا بی اساسه

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۶:۱۱

ما تو دفترچه دوره‌ی حضوری رو انتخاب کردیم. اینکه به صورت سلیقه‌ای هر مسئولی تصمیم بگیره آموزشی که انتخاب کردیم رو تغییر بده و مارو از تسهیلات دانشجویی محروم کنه نقض مستقیم قوانین و حقوق دانشجویی در آیین نامه‌های دانشجویی هست.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۶:۱۷

با این نت افتضاح کشور اصلاً مجازی خوب نیست. از طرفی خوابگاها رو هم می‌خوان ببندن؛ اینجوری ما شهرستانی‌ها دیگه به استادا و امکانات دانشگاه دسترسی نداریم.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۷:۴۱

متاسفانه این مورد ناشایستی شدیدی را سبب شده است اما مسوولان دانشگاه هیچ اهمیتی به نظر دانشجو نمی‌دهند تعداد زیادی دانشجو به دلایل آموزشی و غیرآموزشی روی اسکان در خوابگاه بعد عید حساب کرده اند و حالا با این تصمیم آواره خواهند بود و دوباره بی کفایتی و بی اهمیتی مسوولان این دانشگاه!

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۸:۳۵

کجای دنیا اموزش مجازی رو بر حضوری ترجیح میدن اونم با این اوضاع اینترنت

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۸:۴۶

لطفامسئولین صدای دانشجوهارو بشنون،ما مخالف مجازی شدن هستیم،همه ی ما برنامه های مشخص و واضحی برای ترممون داشتیم وبااین تصمیم یک شبه ی شما تمام زندگی ما دچار اختلال شده،پروژه ،کارو...، این حق هردانشجوهست که از اموزش حضوری استفاده کنه،در زمان ازادسازی مدرک هزینه ی تمامی این امکانات ازما گرفته میشه ضمن اینکه درابتدا که این دانشگاه رو انتخاب کردیم اموزش حضوری ثبت شده بود نه مجازی،پس این حق ماهست که از اموزش حضوری استفاده کنیم، ودرپایان اینکه همه قدرت اجاره ی خونه ندارن و جدا ازاین موضوع با مجازی شدن یک مدت محدود هیچ کجا خونه برای یک الی چندماه اجاره نمیدن، هرتصمیمی که میگیرید عواقب داره،کاش مسئولین به عواقب تصمیماتشون توجه کنن،این تصمیمات یک شبه فقط حقوق مارو ضایع میکنه وبرنامه های زندگی مارو بهم میزنه لطفا رسیدگی کنید به مطالبه ی دانشجوها

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۳۵

این چه تصمیمی هست که گرفتین یا این چه سیاستی است که گرفتین ما خانوادهها خسته ایم بچه های ما کلاس زبان دارن کار پاره وقت دارن کجا برن بخوابن اوارشون نکنین اینقد مشکلات رو تو زمین ما ندازنین بخدا غلط کردیم بچه اوردیم نمی دونستیم این همه بدبختی میاد سرمون