• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402012714239
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به کارگاه تولید نهال در حوزه منابع طبیعی تبدیل شد

خراسان جنوبی به کارگاه تولید نهال در حوزه منابع طبیعی تبدیل شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از فعالیت ۱۹ ایستگاه تولید نهال در این استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی به کارگاه تولید نهال در حوزه منابع طبیعی تبدیل شده است.

علیرضا نصرآبادی، امروز یکشنبه ۲۷ فروردین به رسانه‌ها اعلام کرد: از این تعداد سه نهالستان جنگلی و بقیه مشترک‌ است علاوه بر این چهار مورد به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با استقرار ایستگاه‌های تولید بذر و نهال در استان ظرفیت خوبی در جهت اجرایی کردن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور در دستور کار است که از این میزان خراسان جنوبی نیز سهم بسزایی دارد.

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ در اجرای طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت، حدود یک میلیون نهال تولید شد و امسال پیش‌بینی برای تولید سه میلیون نهال است همچنین برای سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به تفکیک هر سال چهار میلیون نهال برنامه‌ریزی شده است.

نصرآبادی با اشاره به سهم ۱۶ میلیونی استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: این اقدام با مشارکت خیرین و مردم و با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان عملیاتی می‌شود.

وی افزود: بزرگترین سطح نهالستان در خراسان جنوبی برای نهالستان شهرستان درمیان با مساحت ۵۶.۶ هکتار است البته پارک جنگلی قاین با مساحت ۱۱۷ هکتار بزرگترین مرکز تولید نهال می‌تواند محسوب شود ولی سطح کمی از آن در حد یک هکتار برای تولید نهال اختصاص دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مشارکت مردم استان در زمینه درختکاری خوب است گفت: نحوه مشارکت صاحبان صنایع، کارآفرینان و کارخانه‌ها قابل قبول است اما انتظار می‌رود با توجه به شرایط استان به دلیل خشکی و بیابانی بودن منطقه شاهد افزایش ضریب تولید و کاشت این نهال‌ها باشیم.

وی بیان کرد: در کنار سایر طرح‌ها نظیر آبخیزداری و بیابان‌زدایی، احیای مراتع، صدور اسناد کاداستری و رفع تداخلات، کاشت درخت به عنوان یکی از اولویت‌هایی است که در استان باید عملیاتی شود.

نصرآبادی افزود: نهالستان‌های متروکه یا نیمه متروکه الان با اجرای این طرح مجدد احیا شدند و در مدار تولید گونه‌های بومی مناسب و مقاوم قرار گرفتند.

وی گفت: امیدواریم در کل استان بتوانیم به فرامین رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی که فرمودند باید هر ایرانی سه اصله نهال بکارد، دست یابیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه آبیاری در جنگل‌کاری یک سرمایه‌گذاری است یادآور شد: اگر بتوانیم چند سال این جنگل‌کاری‌ها را نگه داریم در سال‌های آینده و بعد از آن شاهد تولید آب خواهیم بود به این نحو که از چهار یا پنج سالگی شروع به سایه انداختن می‌کنند و تبخیر را کاهش می‌دهند لذا ذخیره و نفوذ آب بیشتر می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha