• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402030302217

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای قم:

تنها ورزشی هستیم که با موسیقی زنده فعالیت می کنیم

تنها ورزشی هستیم که با موسیقی زنده فعالیت می کنیم

ایسنا/قم رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای قم گفت: چند ویژگی سبب تفاوت ورزش زورخانه‌ای با سایر ورزش‌ها شده است از جمله اینکه ورزش پهلوانی تنها ورزشی است که با موسیقی زنده انجام می‌شود و مرشد با اشعار، ضرب و نوا ورزشکاران را به وجد می‌آورد و باعث افزایش تحرک ورزشکاران می‌شود.

امیر فردی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: هشت زورخانه در قم فعال هستند که شامل چهار زورخانه زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان و با مدیریت و نظارت هیات ورزش‌های زورخانه‌ای، یک زورخانه تحت نظارت آموزش‌وپرورش، یک زورخانه در زندان لنگرود، یک زورخانه در فرودگاه (غیرفعال) و یک زورخانه شخصی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰۰ ورزشکار فعال و ثبت شده در سامانه جامع فدراسیون داریم، بیان کرد: حدود ۱۵ مرشد فعال و ۳۰ نوجوان در حال هنرآموزش در مرشدی داریم.

وی اظهار کرد: ورزشکاران قمی در رده‌های خردسالان، نونهالان، نوجوانان و بزرگ‌سالان و در بخش‌های میانداری انفرادی، تیمی زورخانه‌ای و هنرهای فردی مشغول به فعالیت هستند. هنرهای فردی شامل چرخ میل، چرخ چمنی، کباده، میل سنگین و سنگ است که به صورت جداگانه توسط مربیان آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در همه رده‌های سنی و بخش‌های مختلف اعم از میانداری انفرادی، تیمی زورخانه‌های و هنرهای فردی مسابقات استانی و کشوری برگزار می‌شود، گفت: در سال گذشته دو ملی پوش داشتیم و مرشدهایمان نیز در سطح ملی فعال بودند و در جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی و... فدراسیون از ورزشکاران و مرشدان قمی استفاده می‌شد.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای قم بیان کرد: برای اینکه به درس ورزشکاران لطمه نخورد مسابقات رده‌های نونهالان و نوجوانان در تابستان که مدارس تعطیل هستند برگزار می‌شود به همین خاطر تابستان شلوغی داریم.

وی با اشاره به اینکه زورخانه از ساعت ۱۷ تا ساعت ۲۳ فعال هستند، اضافه کرد: در تابستان کلاس‌های ویژه‌ای برای رده نونهالان و نوجوان در روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در زورخانه شهید فهمیده در مجموعه ورزشی شهید حیدریان برگزار می‌شود تا ورزشکاران با خانواده‌هایشان حضور پیدا کنند و با این ورزش آشنا شوند.

فردی اظهار کرد: چند ویژگی سبب تفاوت ورزش زورخانه‌ای با سایر ورزش‌ها شده است از جمله اینکه ورزش پهلوانی تنها ورزشی است که با موسیقی زنده انجام می‌شود و مرشد با اشعار، ضرب و نوا ورزشکاران را به وجد می‌آورد و باعث افزایش تحرک ورزشکاران می‌شود.

وی ادامه داد: این ورزش بعد مذهبی و عرفانی دارد و با ثناخوانی و یاد خدا شروع می‌شود و از اهل بیت (ع) و شاهنامه خوانده می‌شود و مرشدان در مناسبت‌های مختلف اعم از اعیاد و شهادت‌ها متناسب با ایام می‌خواند.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای قم با تاکید بر اینکه این ورزش یک هنر است، اضافه کرد: در این رشته ادبیات، شعر، موسیقی، خوانندگی و نوازندگی وجود دارد و یک مرشد باید همه این‌ها را بلد باشد.

وی اضافه کرد: کسانی که به این ورزش علاقه‌مند هستند و آشنا می‌توانند در کلاس‌های مرشدی شرکت کنند. در این کلاس‌ها خوانندگی، آوازخوانی، موسیقی، تئوری موسیقی، نوت شناسی، درک ریتم و مفاهیم موسیقی آموزش داده می‌شود و هنرجویان می‌توانند با صرف حوصله و دقت، وارد مرشدی شوند.

فردی با اشاره به اینکه این ورزش سن ندارد، بیان کرد: در سایر ورزش‌ها افراد تا یک سنی می‌توانند ورزش را ادامه دهند و بعد از آن وارد دوره مربی گری می‌شوند اما در ورزش زورخانه‌ای هرچقدر سن بالا می‌رود و پیشکسوت می‌شوند احترام و عزتشان بیشتر می‌شود و در زورخانه از جایگاه بالاتری برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: الان کهن‌سالی را داریم که با فرزند، نوه و نتیجه اش به زورخانه می‌آید و چهار نسل در کنار هم ورزش می‌کنند البته کلاس‌های رده‌های سنی مختلف به صورت جداگانه برگزار می‌شود اما می‌توانند در ورزش‌های عمومی کنار هم حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: این ورزش به نام ایران در دنیا ثبت شده است و هر ایرانی باید با این ورزش آشنایی داشته باشد. بسیاری از افراد ورزش باستانی را ورزش ابا و اجدادی‌شان می‌دانند اما آن را بلد نیستند به همین خاطر می‌توانیم این فرصت را در اختیار همه قرار بدهیم که به صورت رایگان این ورزش را امتحان کنند و اگر علاقه‌مند بودند ادامه دهند.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای قم با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای مثل زبان مادری است، تصریح کرد: کودکان برای آموزش زبان‌ها خارجی به کلاس می‌روند اما زبان مادری را در خانواده و مدرسه فرا می‌گیرند. این ورزش نیز باید در خانواده‌ها نهادینه شود.

با حفظ سنت، مدرن شویم

فردی با تاکید بر اینکه باید با حفظ سنت، مدرن شویم، گفت: ورزش‌های ملی سایر کشورها را به بهترین شکل در ایران جلو می‌بریم و الان خوشبختانه و متاسفانه ورزش‌های شرقی و غربی در ایران به موفقیت های فراوانی رسیدند اما نتوانستیم ورزش ابا و اجدادی خود را حفظ کنیم و در عمل چیزی از آن نمی‌دانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha