• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402032112983
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سرپرست اداره میراث فرهنگی اردستان:

نبود بازار فروش، مشکل اصلی هنرمندان صنایع‌دستی اردستان است

نبود بازار فروش، مشکل اصلی هنرمندان صنایع‌دستی اردستان است

ایسنا/اصفهان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: نبود بازار فروش و عدم‌حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و مشاغل خانگی موجب شده تا این افراد از درآمد مناسبی برخوردار نبوده و تمایل چندانی به تولید نداشته باشند.

نرگس بهشاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شهرستان اردستان حدود ۲۵۰ هنرمند صنایع‌دستی در شهرستان اردستان فعالیت می‌کنند که از این تعداد برای ۱۵۰ نفر کارت ویژه صنایع دستی صادر شده است و حدود ۹۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه این بخش هستند.

وی با بیان اینکه با تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، رشته آهنگری در شهر زواره و قالیبافی مهاباد ثبت ملی میراث ناملموس شده است، افزود: هنرمندان صنایع‌دستی در شهرستان اردستان بیشتر در رشته‌های شامل میناکاری روی سفال و فلز، سنگ‌تراشی، خراطی، قالیبافی و سبدبافی، نقاشی روی سفال، فرش‌بافی و... فعال هستند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردستان، خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف بنیه اقتصادی و مالی و حمایت‌های ضعیفی که در هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان اردستان وجود دارد این افراد هنوز شکوفا نشدند و نتوانستند محصولات خود را در بازارهای بزرگ به نمایش بگذارند.

بهشاد گفت: صنایع‌دستی اردستان از لحاظ کمیت و کیفیت از جایگاه مناسبی برخوردار است، اما نبود بازار فروش و نبود حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و مشاغل خانگی موجب شده تا این افراد از درآمد مناسبی برخوردار نبوده و تمایل چندانی به تولید نداشته باشند.

وی با بیان اینکه شاید مهم‌ترین مشکل هنرمندان حوزه صنایع دستی اردستان بازار فروش محصولات آنها باشد، افزود: وقتی فروش اتفاق بیفتد تولید بیشتر و هنرمند صنایع‌دستی بیشتر تولید خواهد کرد. در واقع باید به سمتی پیش برویم تا فروش افزایش یابد و برای تحقق این امر نیاز به یک هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان نبود حمایت بیمه‌ای از هنرمندان صنایع دستی را یکی دیگر از چالش‌های فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم هنرمندان این حوزه را دلگرم‌تر کنیم باید حمایت‌های ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیرم.

بهشاد تصریح کرد: یکی از درخواست‌های هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان اردستان دریافت تسهیلات است که برای گسترش و خرید تجهیزات و ادوات نیاز دارند. اداره میراث فرهنگی اردستان سال گذشته به دو نفر و در سال جاری سه نفر را برای دریافت تسهیلات معرفی کرده است، ولی این مقدار کفاف هنرمندان این شهرستان را نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha