• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402032516402
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

گزارش واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی؛

رشد ۲۰۰ درصدی جذب مخاطب اهدای عضو در مدت یک سال

رشد ۲۰۰ درصدی جذب مخاطب اهدای عضو در مدت یک سال

هم‌زمان با رونمایی از نسخه جدید سایت اهدای عضو، مدیر فرهنگی و توسعه ارتباطات واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی، در گزارشی، مهم‌ترین فعالیت‌ها با هدف فرهنگ‌سازی «اهدای عضو، اهدای زندگی» را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر احسان علی‌بیگی، مدیر فرهنگی و توسعه ارتباطات واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت «هفته ملی اهدای عضو»، مهم‌ترین فعالیت‌ها با هدف فرهنگ‌سازی «اهدای عضو، اهدای زندگی» این واحد را تشریح کرد.

وی ضمن بیان گزارش عملکرد واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفته ملی اهدای عضو، به گسترش فرهنگ‌سازیِ عمومی اهدای عضو در سالیان اخیر اشاره کرد که سبب شده خانواده‌های بیش‌تری به جان‌آفرینی روی آورند.

دکتر علی‌بیگی با تأکید بر اهمیت «هفته ملی اهدای عضو» - ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه - افزود: در تمام ایام سال باید به موضوع اهدای عضو پرداخته شود؛ اما در این ایام خاص که به نوعی در مقابل چشم همگان قرار دارد، باید به فرهنگ‌سازی اهدای عضو توجه ویژه شود، تا به جای آن‌که روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار لیست انتظار به‌سبب نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست بدهند، با اطلاع‌رسانی مستمر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بتوان این آمار را کاهش داد.

مهم‌ترین فعالیت‌ها با هدف فرهنگ‌سازی «اهدای عضو، اهدای زندگی»

ایجاد غرفه‌ اهدای عضو در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ نخستین غرفه‌ی «اهدای عضو، اهدای زندگی» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایجاد شد. هدف از تشکیل این غرفه، طلاع‌رسانی به عموم مردم برای ثبت‌نام و صدور کارت اهدای عضو بود. این غرفه کار خود را با برگزاری نشست فرهنگی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه ادامه داد. در این نشست فرهنگی-خبری دکتر فریبا قربانی، قائم‌مقام، دکتر احسان علی‌بیگی مدیر فرهنگی و توسعه ارتباطات، مهدیه حضرتی مسؤول تیم شناسایی و آموزش واحد، و دکتر نسرین امینیان مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری حضور داشتند و نه‌تنها به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند، بلکه اطلاعات بسیار مهمی نیز در حوزه فرهنگی به‌ویژه پیام روز ملی اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با نام «بیا و ببخش» مخابره شد.

برگزاری مراسم بزرگ‌داشت خانواده‌های جان‌آفرینان و نقش تأثیرگذار ایشان

به همت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری مجموعه سازمان بهشت زهرا(س)، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال مراسم باشکوهی در حسینیه «عطر یاس» بهشت‌زهرا(س) با حضور بیش از ۱۵۰ خانواده اهداکننده برگزار شد. این مراسم به مناسبت بزرگداشت و نقش تأثیرگذار خانواده‌های جان‌آفرینان برگزار شد و در حین مراسم گفت‌وشنود مسؤولان با خانواده‌های جان‌آفرینان از جمله نکات حائز اهمیت بود. در این مراسم، افزون بر این، مسؤولان واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از قطعه‌های نام‌آوران، ۳۰۵ و ۳۰۷ بهشت زهرا(س) که متعلق به عزیزان اهداکننده است به‌منظور پیگیری امور مربوط به قطعات بازدید کردند.

برگزاری نشست بنیاد نیکوکاری جامعه ورزشی ایران

به مناسبت گرامی‌داشت روز ملی اهدای عضو، نشست اعضای بنیاد نیکوکاری جامعه ورزشی ایران با حضور ورزشکاران و سرمربیان سابق تیم‌های ملی: فوتبال، فوتسال، تکواندو، کاراته، پرورش اندام و بازی‌های پارالمپیک، ازجمله: حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال، ساره جوانمردی قهرمان پارالمپیک، محمد انصاری بازیکن سابق پرسپولیس، ذبیح‌الله پورشیب قهرمان کاراته، قائم اسلامی‌خواه بازیکن فوتبال مس رفسنجان، علی ظرفچی ملی‌پوش بدن‌سازی و پرورش اندام و روح‌الله رستمی قهرمان پارالمپیک روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری برگزار شد.

برگزاری نشست خبری با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

هم‌چنین در متن گزارش واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمده است، روز سی‌ام اردیبهشت و به مناسبت روز ملی اهدای عضو، نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور دکتر علی‌رضا زالی رییس دانشگاه، دکتر سیم‌فروش از استادان صاحب نام پیوند کلیه در جهان، دکتر بابک شریف کاشانی رئیس مرکز جراحی و پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری، دکتر مجتبی مخبر دزفولی رییس، دکتر فریبا قربانی قائم‌مقام و دکتر احسان علی بیگی مدیر فرهنگی و توسعه ارتباطات واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم‌چنین جمعی از خبرنگاران شبکه‌های صداوسیما و خبرگزاری‌های بین‌المللی برگزار شد. در این نشست اهمیت موضوعات اهدای عضو و پیوند اعضا، نقش پژوهش در فرآیند اهدای عضو، جایگاه و اقدامات فرهنگی در این حوزه، مقایسه عمل‌کرد میان ایران و جهان در حوزه‌های اهدا و پیوند به‌ویژه در حوزه پیوند قلب، کلیه و ریه مطرح شد. البته در این نشست دغدغه‌های فرهنگی دیگری نیز شنیده شد که بازتاب بسیار گسترده‌ای در حوزه خبری داشت.

حضور رییس دانشگاه و هیأت همراه در شورای شهر تهران

از دیگر فعالیت‌های واحد به مناسبت روز ملی اهدای خون، حضور دکتر علیرضا زالی، دکتر احسان علی بیگی، خانم مژگان جزی‌زاده کریمی و خانم دکتر امینیان در صحن شورای اسلامی شهر تهران و سخنرانی دکتر زالی در مورد دل‌مشغولی‌های خانواده‌های اهداکننده عضو در مورد این اهدا و درخواست‌های ایشان از مجموعه شورای شهر به‌منظور تسهیل برخی امور و مساعدت بیش‌تر نهادهای شهری و شهرداری در توسعه فرهنگ اهدای عضو بود. در این میان از عملکرد شورای شهر تهران به سبب نگاه ویژه به مقوله اهدای عضو قدردانی و تشکر ویژه‌ای به عمل آمد.

کمپین «من و اهدا»

کمپین «من و اهدا» از مهم‌ترین اقدامات به‌منظور فرهنگ‌سازی اهدای عضو است، که نه‌تنها به ثبت صحبت و نظر افراد در مورد اهدای عضو می‌انجامد، بلکه می‌تواند همدلی بیش‌تری را در میان مردم ایجاد کند. عملکرد این کمپین بدین صورت است که کسانی که کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند، می‌توانند از خود ویدیو ضبط نمایند و با ارسال احساسات خودشان ما را در بازنشر حال و هوای خوبشان شریک کنند؛ به‌ویژه هنگام صحبت با خانواده‌ها، رضایت ایشان را برای اهدای عضو در زمان مرگ مغزی به دست آورند.

با یک نگاه ساده به این اقدامات می‌توان نتیجه گرفت که واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال جدید در رشد جایگاه اهدای عضو و معرفی آن به اقشار مختلف جامعه نقش بسزایی داشته و توانسته مطالب مفیدی را به گوش مردم برساند اما از لحاظ آماری نیز در سال جدید این مرکز رشد ۲۰۰ درصدی برای جذب مخاطب و ایجاد فرهنگ‌سازی لازم در خصوص و اهدای اعضا داشته است. این آمار از مراجعه افراد مختلف به سایت اهدای عضو برای ثبت‌نام و صدور کارت اهدا به‌دست‌آمده که به عبارتی می‌توان گفت ثبت‌نام افراد و رضایت خودشان برای اهدای اعضایشان بعد از مرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افرادی که می‌توانند در حال حاضر به فکر زندگی باشند با ثبت‌نام در سایت اهدای عضو به دنبال ثبت زندگی و بزرگ‌ترین داراییشان هستند. این بخشندگی و بزرگواری نتیجه فرهنگ‌سازی است که واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پی آن تلاش‌های بسیاری نموده است.

گفتنی است، به‌منظور «ارتقای سطح فرهنگ اهدای عضو و جایگاه آن در روز و هفته ملی»، واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برگزاری مراسم، روی‌داد، انجام فعالیت و نشست‌های ویژه با نهادها و سازمان‌های مختلف همکاری داشته است؛ ازجمله این همکاری‌ها: پخش موشن‌گرافی‌های ویژه و متنوع با موضوع نقش و اهمیت اهدای عضو در ال.سی.دی‌های موجود در ایستگاه‌های مختلف متروی تهران، ارسال پیامک تبریک روز ملی اهدای عضو برای بیش از ۵میلیون تهرانی هم‌زمان با این مناسبت به کمک شرکت به‌پرداخت بانک ملت و اپلیکیشن سکه و ثبت‌نام این تعداد هم‌میهن، همکاری مدیریت اپلیکیشن و سایت بله برای آشنایی شهروندان با نحوه ثبت‌نام به‌منظور دریافت کارت اهدای عضو است.

بیش از ۲۰ غرفه اهدای عضو در استان‌های تهران، اصفهان، فارس، البرز، مازندران و خراسان رضوی در هفته ملی اهدای عضو با همکاری نهادهای مختلف تشکیل شد. هم‌چنین چندین غرفه مجازی با همکاری انجمن‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد و با درخواست دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و جذب سفیران اهدای عضو هماهنگی‌هایی انجام گرفت که در تاریخ ۹ خردادماه این کارگاه آموزشی با استقبال بسیار دانشجویان و استادان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha