• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032818084
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن:

اگر کاهش مصرف آب صورت نگیرد، تابستان سختی پیش روی خواهد بود

اگر کاهش مصرف آب صورت نگیرد، تابستان سختی پیش روی خواهد بود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن گفت: اگر شهروندان بردسکن نسبت به کاهش مصرف اقدامی نکنند تابستان سختی را پیش روی خواهند داشت.

حسین اولیایی در گفت و گو با ایسنا افزود: با توجه به بروز خشکسالی و کمبود بارش در سطح کشور، خراسان رضوی و به خصوص شهرستان بردسکن و از سویی افزایش دما مصرف آب به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه متوسط دما در شهرستان بردسکن از سایر نقاط استان بالاتر است، اظهار کرد: افزایش دما موجب شده در بسیاری از مناطق شهرستان بردسکن با افزایش بی‌رویه مصرف آب مواجه باشیم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن عنوان کرد: هرچند بخش قابل توجهی از منابعی که در حوزه آب شرب استحصال می‌شود از منابع آبی سطحی هستند، اما خشکسالی‌ها بر منابع آبی تأثیر جدی گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه خشکسالی سال‌های اخیر موجب کاهش منابع سطحی شده است ناگزیر هستیم با صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری وضعیت فعلی را کنترل کنیم.

اولیایی از پویشی که توسط روابط عمومی آب و فاضلاب خراسان رضوی در راستای کاهش مصرف آب راه‌اندازی شده است خبر داد و گفت: بر اساس این طرح تلاش می‌شود مصارف به نصف کاهش یابد.

کاهش مصرف آب؛ تنها راه خروج و نجات از بحران بی‌آبی

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت شهرستان و کاهش شدید منابع آبی، برای خروج و نجات از بحران بی‌آبی در منطقه چاره‌ای جزء رفتن به سمت کاهش مصرف آب نداریم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن بیان کرد: امور آب و فاضلاب شهرستان بردسکن با توجه به محدودیت‌هایی که دارد و از سویی کاهش آبدهی منابع آبی، برخی پروژه‌ها را تعریف نموده و پیش‌بینی‌های لازم از سال گذشته در شهرستان انجام شده است.

                                                                           

کاهش مصرف آب صورت نگیرد تابستان سختی پیش روی خواهد بود

وی افزود: اکنون کارهای اجرایی دو حلقه چاه در شهر بردسکن دارد صورت می‌گیرد که یک چاه در حال حفر و خط انتقال چاه دوم در حال انجام است، امیدواریم با این دو حلقه چاه جدید توان استحصال و تأمین آب در شهرستان ارتقاء یابد.

اولیایی خاطرنشان کرد: مجوز جابجایی چاه شماره ۲ شهر بردسکن اخذ و تاکنون بیش از ۲۲۰ متر حفاری انجام شده و لوله‌گذاری و تجهیز آن باقی مانده است، پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده وارد مدار شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت چاه شماره ۶ بردسکن اظهار کرد: خط انتقال این چاه هم پیشرفت قابل توجهی دارد که امیدواریم طی یک یا دو ماه آینده وارد مدار شود.

از آب شرب برای مصارف دام استفاده نکنید

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن بیان کرد: با حفر این دو حلقه چاه حدود ۵۰ لیتر به توان آبی شهرستان افزوده خواهد شد، اکنون نیاز آبی شهرستان از یک حلقه قنات نوبهار در شمال شهر بردسکن و ۵ حلقه چاه عمیق در شرق شهرستان تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های سال‌های اخیر تأثیر بسیاری بر کاهش آبدهی قنات گذاشته است، گفت: در گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه آبدهی داشته که اکنون بسیار کاهش یافته و به حدود ۲۰ تا ۲۵ لیتر رسیده است. یکی از علل بی‌آبی شهر بردسکن کاهش آبدهی همین قنات است.

اولیایی گفت: امیدواریم مشترکین در شهر و روستاها به خصوص روستاهای کوهپایه و حاشیه کویر در بخش انابد الگوی مصرف را رعایت کرده و از آب شرب برای مصارف دام استفاده نکنند.

انشعابات غیر مجاز دغدغه جدی

وی با بیان اینکه روستائیان از آب موجود فقط برای شرب استفاده کنند و نیاز سایر موارد را از آب‌های جایگزین تأمین کنند، انشعابات غیرمجاز را یکی از دغدغه‌های جدی دانست و اظهار کرد: هرچند نیروهای ما به طور مداوم در سطح شهرستان گشت زنی‌هایی را دارند اما از شهروندان تقاضا داریم قبل از ورود نیروها و تشکیل پرونده و معرفی به دستگاه قضایی خودشان اشتراک و کاربری غیرمجاز را جمع‌آوری کنند.

                                                                              

کاهش مصرف آب صورت نگیرد تابستان سختی پیش روی خواهد بود

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن ادامه داد: در تولید و مصرف آب با توجه به افزایش دمای چند روز اخیر شهرستان به نقطه سر به سر نزدیک شده‌ایم ولی با مدیریت مصرفی که شهروندان داشته‌اند شرایط مقداری بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع با فرا رسیدن تابستان در نقطه سر به سر قرار داریم، گفت: وضعیت در برخی مجتمع‌های روستایی بحرانی است و هر میزان تولید شود به همان مقدار نیز مصرف می‌شود.

اولیایی تأکید کرد: اگر شهروندان اولویت را بر مصارف آب شرب بگذارند و انشعابات غیرمجاز را جمع‌آوری کنند در تابستان با مشکل خاصی مواجه نخواهیم داشت.

آب‌رسانی به ۳۰ روستا با تانکر

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن در ادامه از آب‌رسانی با تانکر به برخی از روستاها خبر داد و افزود: در برخی روستاهای شهرستان به لحاظ کیفیت و کمیت با چالش‌های کم‌آبی مواجه هستند.

وی گفت: اکنون حدود ۳۰ روستای شهرستان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که بیشتر آن‌ها مربوط به بخش انابد و روستاهای بخش مرکزی کوهپایه است، همچنین ۱۵ روستا دچار تنش آبی هستند و کمبود آب به شدت در آن‌ها احساس می‌شود.

اولیایی در خصوص وضعیت شبکه‌های فرسوده اظهار کرد: با توجه به قدمت بالای برخی از شبکه‌های آب‌رسانی در شهرستان هدر رفت آب در بسیاری از روستاها زیاد است.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و همکاری خراسان رضوی و مسئولان شهرستان از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی پروژه‌های اجرایی در حوزه اصلاح و بازسازی در حال انجام است.

اولیایی گفت: اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی حدود ۶ روستا در مجتمع برجک و ۵ روستا در مجتمع زیرک آباد در حال انجام است، امیدواریم با پیشرفت مناسبی که پروژه‌ها دارند بتوانیم بخش قابل توجهی از پرت آب و نارضایتی از زمینه کم فشاری شبکه‌های آب شرب را برطرف کنیم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن با بیان اینکه پروژه توسط بسیج سازندگی سپاه امام رضا انجام می‌شود، افزود: اکنون میزان پرت آب به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha