• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402032818411
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساری اعلام کرد

پرداخت ۲۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان ساروی در سال گذشته

پرداخت ۲۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان ساروی در سال گذشته

ایسنا/مازندران مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به پرداخت تسهیلات ۲۷۴ میلیارد تومانی به کشاورزان ساروی، گفت: این تسهیلات در راستای بسته رونق تولید، مشاغل خانگی، خط اعتباری مکانیزاسیون، کمک‌های فنی اعتباری، سرمایه در گردش کشاورزی با ایجاد اشتغال ۱۷۳ نفر در سال گذشته پرداخت شد.

سید اسماعیل علوی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی در شهرستان ساری اظهار کرد: شهرستان ساری با ۲۶ هزار هکتار اراضی باغی و تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن مرکبات رتبه نخست را در مازندران به خود اختصاص داده است.

پرداخت ۲۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان ساروی در سال گذشته

وی افزود: ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ساری به شالیزاری اختصاص دارد که سال گذشته از این میزان ۱۷ هزار هکتار ارقام برنج طارم و ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار ارقام برنج پر محصول کشت شد.

۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری ساری در استرس تنش آبی

علوی با اشاره به اینکه تنش آبی موجب شد تا امسال ۱۳۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری ساری به کشت ارقام پر محصول اختصاص یابد، تصریح کرد: امسال حدود ۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان ساری در استرس تنش آبی قرار داشتند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به عزم جدی این اداره در کشت گیاهان گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در ساری ۲۱ هکتار گلخانه داریم که اشتغال ۲۴۶ نفر را فراهم کرده است.

این مسئول با اعلام اینکه جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را از گلخانه‌های کوچک مقیاس در شهرستان‌ دارد، یادآور شد: جهاد کشاورزی برای زمین‌هایی به مساحت ۲۹۹ متر مجوز ایجاد گلخانه را صادر و براساس نوع طرح تسهیلات هم می‌دهد.

۳۵۳ هکتار اراضی شیبدار زیر کشت گل محمدی

علوی به زیر کشت رفتن گل محمدی در ۳۵۳ هکتار از زمین‌های شیبدار در مناطق دودانگه، چهاردانگه و میان‌بند را گام موثر در بهره وری از اراضی کم بهره‌ دانست و گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی از مواردی است که کشاورزان مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ۱۶ هزار و ۱۵۶ تن نهاده‌ها کشاورزی و انواع کودها با قیمت مصوب دولتی بین کشاورزان ساروی توزیع شده است، یادآور شد: بیش از ۱۲ و نیم میلیون لیتر نفت گاز و ۶۰۸ هزار لیتر نفت سفید برای سوخت ادوات کشاورزی بین باغداران به صورت متوازن توزیع شد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری در سال زارعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام راحل ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار در مناطق بالادست این شهرستان طرح جهش تولید اجرا شد که شامل توزیع بذر، بیمه و اعطای تسهیلات برای تهیه ادوات کشاورزی بوده است.

این مسئول پرورش دام در کنار فعالیت‌های کشاورزی را یکی از ظرفیت‌های موثر در بهره وری و اشتغال زایی دانست و گفت: در ساری ۶۵۰ هزار واحد دامی فعال وجود دارد که ۳۰۰ هزار دام سبک و ۴۰ هزار دام سنگین را شامل می‌شود.

طرح اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در ساری

علوی به طرح اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در ۱۳ واحد بومی شهرستان ساری اشاره کرد و افزود: دام بومی یکی از ذخایر اصلی است که می‌تواند در برابر بیماری‌ها مقاوم، خود چرایی و بدون هزینه‌های اضافه سود دهی داشته باشد.

وی توزیع نهاده های دامی را از دیگر فعالیت‌های این اداره دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۷۹ تن نهاده های دامی بین دامداران توزیع شد.

علوی ۳۱۱ واحد مرغ گوشتی در شهرستان ساری را از ظرفیت‌های بخش کشاورزی دانست که این شهرستان را با تولید ۶ میلیون قطعه در هر دوره به قطب تولید گوشت سفید تبدیل کرده است، گفت: در شهرستان ساری ۶ واحد جوجه کشی فعال وجود دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساری صیانت از اراضی کشاورزی و باغی را از وظایف اصلی این اداره دانست و افزود: سهل انگاری در حراست از اراضی کشاورزی نشانه ترک فعل است.

بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دهه ۹۰ بود

این مسئول با اعلام اینکه بیشترین تغییر کاربری‌ها در دهه ۹۰ در فرح آباد ساری بوده و در حال حاضر ۷۰ احکام قلع و قمع از سال‌های پیش مانده است، اظهار کرد: از شهریور سال گذشته تاکنون ۷ مورد احکام قلع و قمع صادر شده است.

علوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به پرداخت تسهیلات ۲۷۴ میلیارد تومانی به کشاورزان ساروی، تصریح کرد: این تسهیلات در راستای بسته رونق تولید، مشاغل خانگی، خط اعتباری مکانیزاسیون، کمک‌های فنی اعتباری، سرمایه در گردش کشاورزی با ایجاد اشتغال ۱۷۳ نفر در سال گذشته پرداخت شد.

به گفته علوی اعتباراتی که در بخش فنی زیربنایی اختصاص می‌یابد در ۷ فصل است که حدود ۴۰ میلیارد تومان مصوب شد و تاکنون ۲۰ میلیارد تومان ان اختصاص یافت.

وجود ۱۰۳ آب‌بندان در ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری لایروبی آب‌بندان‌ها را اولویت اصلی این اداره در سال جاری دانست و بیان کرد: ۱۰۳ قطعه آب‌بندان با مساحت ۳هزار و ۸۰۰ هکتار با ظرفیت۸۰ میلیون متر مکعب داریم اگر لایروبی انجام شود ظرفیت آبگیری به دو برابر افزایش می‌یابد که با ظرفیت آب سد شهید رجایی برابری می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ واحد صنعتی در بخش کشاورزی در حال بهره برداری داریم که شامل سردخانه، صنایع بسته بندی وسورتینگ و شالیکوبی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha