• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402041308135
  • خبرنگار : 71443

از سرگیری روابط تهران و قاهره؛ نقطه عطفی مهم برای خاورمیانه

از سرگیری روابط تهران و قاهره؛ نقطه عطفی مهم برای خاورمیانه

یک پایگاه خبری -تحلیلی در یادداشتی درباره از سرگیری روابط تهران و قاهره تاکید کرد: برقراری مجدد روابط میان ایران و مصر نقطه عطفی مهم در پویایی منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید که ‌نشان‌دهنده عصر جدیدی از همکاری و ثبات در این منطقه است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری -تحلیلی گلوبال ویلِیج اسپِیس (Global Village Space) در این یادداشت به برخی تلاش‌ها برای برقراری روابط میان تهران و قاهره پرداخت و نوشت: ایران و مصر قرار است روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند که نشان دهنده فصل جدیدی برای ثبات منطقه‌ای، فرصت‌های اقتصادی و مبادلات فرهنگی است.

این پایگاه خبری افزود: در یک تحول مهم که توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرده است، ایران و مصر در آستانه از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از دهه‌ها تنش در روابط هستند. این ابتکار عمل، نه تنها برای دو کشور بلکه برای منطقه خاورمیانه و جهان اسلام بسیار مهم است. برقراری مجدد روابط بین تهران و قاهره می‌تواند راه را برای موازنه منطقه‌ای جدید با مشارکت بازیگران کلیدی همانند عربستان سعودی هموار کند.

این رسانه در ادامه به اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که گفته بود: «از سرگیری روابط ایران و مصر دارای اهمیتی استراتژیک است و این روابط، دارای پتانسیل شکل دادن به پویایی در حال تحول میان ایران، چین و روسیه است. همان‌طور که این روابط استراتژیک استحکام می یابد، ممکن است یک چشم انداز ژئوپلیتیک جدیدی ظاهر شود که بر امور منطقه‌ای و به‌طور کلی جهان اسلام تأثیر می‌گذارد.»

به نوشته گلوبال ویلِیج اسپِیس، تلاش‌ها برای آشتی میان ایران و مصر در ماه‌های اخیر با میانجی‌گری عمان میان دو کشور، شتاب بیشتری گرفته است. نقش عمان به عنوان یک تسهیل کننده در پر کردن شکاف بین تهران و قاهره در هموار کردن راه برای بهبود روابط مؤثر بوده است. پاسخ مثبت رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای در مورد از سرگیری این روابط نیز بیشتر بر تمایل دو کشور برای عبور از نارضایتی‌های تاریخی تاکید می‌کند.

در ادامه این یادداشت با تاکید بر اینکه «برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر می‌تواند فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی را برای هر دو کشور باز کند» آمده است: تهران با منابع عظیم انرژی خود می‌تواند قاهره را با منبع قابل اعتماد انرژی تامین، امنیت انرژی مصر را تضمین و از توسعه اقتصادی آن حمایت کند. علاوه براین، موقعیت استراتژیک مصر به عنوان دروازه آفریقا، آن را در موقعیت یک شریک تجاری جذاب برای ایران قرار می‌دهد و دسترسی به بازارهای رو به رشد این قاره را فراهم می‌کند.

گلوبال ویلیج اسپیس همچنین نوشت که از سرگیری روابط ایران و مصر پیامدهای گسترده‌تری برای ثبات منطقه دارد. نزدیکی این دو کشور به عنوان دو قدرت تأثیرگذار در خاورمیانه می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای گفت‌وگو و همکاری گسترده‌تر بین بازیگران منطقه‌ای عمل کند. مشارکت عربستان سعودی در این موازنه جدید منطقه‌ای می‌تواند ثبات را بیشتر و چالش‌های مبرمی مانند درگیری‌های منطقه‌ای و افراط‌گرایی را برطرف کند.

این پایگاه خبری -تحلیلی با اشاره به اینکه «عادی‌سازی روابط ایران و مصر می‌تواند به افزایش تبادلات گردشگری و فرهنگی، تقویت تعاملات مردمی و افزایش درک متقابل منجر شود» افزود: با ترویج گردشگری، هر دو کشور می‌توانند میراث غنی تاریخی و فرهنگی خود را به نمایش بگذارند و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب کنند. این تبادل فرهنگی به‌علاوه می‌تواند به تقویت روابط دوجانبه و ارتقای تصویری مثبت از منطقه در سطح بین‌المللی کمک کند.

در پایان این یادداشت آمده است: از سرگیری بالقوه روابط ایران و مصر نقطه عطف مهمی در پویایی منطقه‌ای خاورمیانه است. تمایل هر دو کشور برای غلبه بر موانع تاریخی و مشارکت در گفت‌وگو، نشان‌دهنده عصر جدیدی از همکاری و ثبات است. با پیشرفت روابط تهران و قاهره، پتانسیل بسیار زیادی برای رشد اقتصادی، همکاری انرژی و تبادل فرهنگی وجود دارد. منطقه خاورمیانه و به طور کلی جهان اسلام از این توسعه بهره‌مند می‌شوند، زیرا درها را برای همکاری‌های بیشتر و هماهنگی منطقه‌ای باز می‌کند. جامعه بین المللی مشتاقانه منتظر گام های بعدی در این سفر تاریخی آشتی و تأثیر مثبت آن بر منطقه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha