• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402051408260
  • خبرنگار : 50177

یک مسئول:

پنج نفر در لرستان گرمازده شدند/ اجتناب از فعالیت شدید بدنی در روزهای گرم

پنج نفر در لرستان گرمازده شدند/ اجتناب از فعالیت شدید بدنی در روزهای گرم

ایسنا/لرستان سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان گفت: در گرمای چند روز پیش، پنج نفر در لرستان گرمازده و به ۳۰ نفر مشاوره داده شد.

محسن آدینه‌وند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پنج نفر در این روزهای گرم با علائم گرمازدگی در تماس با عوامل اورژانس به بیمارستان‌های لرستان منتقل شدند.

وی اضافه کرد: چهار مورد از افراد گرمازده در لرستان از طریق اورژانس جاده‌ای و یک مورد نیز از طریق اورژانس شهری به بیمارستان منتقل شدند.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان بیان کرد: افراد دچار گرمازدگی در لرستان بین سنین ۳۷ تا ۸۵ ساله بودند.

آدینه‌وند گفت: افراد گرمازده در خرم‌آباد(یک مورد) پلدختر(دو نفر) کوهدشت(یک مورد) نورآباد(یک مورد) بودند که همگی به بیمارستان منتقل شدند.

وی اضافه کرد: همچنین اورژانس پیش‌بیمارستانی نیز به صورت تلفنی به ۳۰ نفر مشاوره در راستای جلوگیری از گرمازدگی ارائه داده است.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان به عوامل مستعد کننده آسیب‌های گرمایی اشاره کرد و با بیان اینکه در کودکان و سالمندان، افراد دیابتی، مصرف بعضی داروها، تنظیم دمای بدن دچار اختلال با آنتی‌هیستامین‌ها، فعالیت شدید بدنی «منجر به تعریق زیاد»، طول مدت و شدت قرار گرفتن در معرض گرما، دمای بیشتر از ۳۳ درجه سانتی‌گراد احتمال گرمازدگی زیاد می‌شود، افزود: در هوای بسیار گرم، به خصوص اگر رطوبت هوا بالا باشد درجه حرارت بدن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده و تنظیم دمای بدن مختل می‌شود و می‌تواند باعث مرگ سلولی و آسیب به مغز، کبد و کلیه‌ها شود.

وی با اشاره به علائم و نشانه‌های گرمازدگی، گفت: پوست داغ و قرمز که خشک یا مرطوب است، توقف تعریق، تنفس عمیق که کم‌عمق، سریع و آهسته باشد، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب، گیجی یا از دست دادن هوشیاری  از جمله علائم گرمازدگی است.

آدینه‌وند اضافه کرد:چنانچه فردی علائم بالا را داشت در محیط خنک قرار گیرد و یا از محیط گرم خارج شود.

وی گفت: خنک کردن فعال مصدوم از طریق خیساندن بدن مصدوم با ملاحفه‌های خیس همراه با باد زدن و پاشیدن آب و استفاده از پنکه مستقیم روی نواحی زیربغل، دو طرف گردن، کشاله ران، زانوها و پهلوها و استفاده از کیسه سرد  برای افراد دچار گرمازدگی توصیه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha