• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402060603944
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان مطرح کرد؛

دنیای علم، مرزی ندارد / دانشگاه‌ها رویکرد جامعه‌محوری داشته باشند

دنیای علم، مرزی ندارد /  دانشگاه‌ها رویکرد جامعه‌محوری داشته باشند

ایسنا/اصفهان در بحث دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی، دانشگاه‌ها می‌توانند حلقه وصل دانشگاهیان ایران با دانشگاهیان در کشورهای دیگر باشند. در راس علم، برای ما عدالت، توسعه، پیشرفت، اصلاحات و توسعه پایدار وجود دارد.  

اولین روز از «کنفرانس ملی فیزیک ایران»، امروز ۶ شهریور، در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، در رابطه با اهمیت تعامل بین عینیات و ذهنیات در پژوهش‌های علمی، اظهار کرد: در خصوص فعالیت‌های علمی و پژوهشی ‌دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، هر کار علمی با دنیای عینیات، واقعیات و مشهودات شروع می‌شود، اما باید آگاه بود که توجه صرف به دنیای واقعیات برای شناخت حقیقت کفایت نمی‌کند.  

وی ادامه داد:  در هر علمی، یکی از وظایف علما و دانشمندان نظریه‌پردازی است و ادامه این راه مستلزم این است که ما از دنیای واقعیات به دنیای ذهنیات وارد شویم. در حوزه علوم طبیعی و نیز در حوزه علوم اجتماعی، ما باید با توجه به محسوسات، واقعیات و مشهودات پیش رویم.  

هرسیج خاطرنشان کرد: متاسفانه، گاهی ما از علوم بنیادین و پایه‌ای غافل می‌شویم و تصور می‌کنیم تنها علوم کاربردی به کار می‌آیند، در حالی که مبنای علوم کاربردی، همان تئوری‌ها و نظریات است. بنابراین ما باید از اهمیت علوم پایه و بنیادین آگاه باشیم.  

رئیس دانشگاه اصفهان در خصوص بحث «جامعه محوری»، تصریح کرد: انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها متناسب با نیازهای جامعه و فضای بین‌المللی و بر اساس امکانات و ظرفیت‌های موجود، آموزش، پژوهش و فناوری را شکل دهند. تاکید بر جامعه محوری به این دلیل است که ما باید از دانشگاه‌های که تنها وابسته به آموزش‌های تئوریک هستند عبور کنیم.  

هرسیج با انتقاد از بی‌توجهی در امور آموزشی نسبت به علوم پایه در دنیا، گفت: این علوم در حل مسائل جامعه نقش کلیدی دارند. برای مثال نمی‌توان از نقش فیزیک در سلامتی، بهداشت و تشخیص و درمان بیماری‌ها چشم پوشی کرد. علم فیزیک در برقراری امنیت کشور نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه سرن (CERN)، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک در حوزه پژوهش‌های هسته‌ای در اروپاست، ادامه داد: این آزمایشگاه و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، نقش بسیار مهمی در اختراع WWW یا World Wide Web داشته است. بسیاری از فناوری‌های موجود در حوزه اطلاعات و ارتباطات مانند فیبر نوری نیز ناشی از پیشرفت علم فیزیک است.  

وی تاکید کرد: در دنیای علم، برای ما مرزی وجود ندارد. در بحث دیپلماسی علمی و بین‌المللی سازی، دانشگاه‌ها می‌توانند حلقه وصل دانشگاهیان ایران با دانشگاهیان در کشورهای دیگر باشد. در راس علم، برای ما عدالت، توسعه، پیشرفت، اصلاحات و توسعه پایدار وجود دارد.  

رئیس دانشگاه اصفهان، ‌یادآور شد: علم مانند یک شمشیر دو لبه است؛ بسیاری از جنگ‌ها و تخریب محیط زیست بدون یاری علم شدنی نبود، اما ما باید به واسطه علم به توسعه و پیشرفت کشور و نیز صلح بین‌المللی کمک کنیم.

گفتنی است که پیش از این، در سال ۱۳۷۰، دانشگاه اصفهان میزبان «کنفرانس فیزیک ایران» بوده است. امسال نیز «کنفرانس ملی فیزیک ایران» با محوریت انجمن فیزیک، در روزهای ۶ تا ۹ شهریورماه در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. در این همایش ملی، ۹۳ سخنرانی شفاهی، ۲۱۵ پوستر و ۸ سخنرانی عمومی در رابطه با آخرین پیشرفت‌های علمی در زمینه فیزیک ارائه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha