به گزارش ایسنا، امسال پنج کشتی، هدف انفجارهای عمدی قرار گرفتهاند که آخرین مورد آن، آبگرفتگی موتورخانه نفتکش یونانی ویلامورا در هفته گذشته، هنگام حرکت از سواحل لیبی بود.
تمام این کشتیها چند هفته پس از ورود به بنادر روسیه، هدف حمله قرار گرفتهاند. بر این اساس، برخی از کارشناسان امنیتی اظهار نظر کردهاند که اوکراین در این انفجارها دست داشته است. اگرچه کییف در مورد این حوادث اظهار نظری نکرده است، نیروهای امنیتی این کشور، سابقه اقدامات مخفیانه علیه منافع روسیه را دارند.
یکی از مشاوران امنیتی در این بخش گفت که در ابتدا همه انگشتها به سمت اوکراین نشانه رفته بود. اما تفاوت در ماهیت حمله به ویلامورا که به بدنه آن و نه به پهلو اصابت کرد، نظریههای دیگری را در مورد خرابکاران احتمالی، مطرح کرد.
چهار فروند از این کشتیها در بنادر لیبی پهلو گرفته بودند؛ کشوری که بین جناحهای رقیب تقسیم شده و به درآمد حاصل از حمل و نقل نفت متکی است. همه این نفتکشها سابقه لنگر انداختن در سواحل مالت برای دریافت تدارکات را نیز دارند.
حمله به کشتی ویلامورا در هفته گذشته، پس از حادثه مشابه دیگری در ژانویه و سه حادثه در فوریه روی داد. در حالی که بیشتر این حوادث در مدیترانه رخ داده است، یک نفتکش در دریای بالتیک هدف حمله قرار گرفت.
مارتین کلی، رئیس مشاوره کارشناسان امنیت دریایی گروه «ئی او اس ریسک»، گفت: شباهتهایی بین حادثه اخیر و حوادث قبلی وجود دارد. طیف وسیعی از احتمالات دیگر از جمله بازیگران لیبیایی و سایر بازیگران دولتی که توانایی و احتمالا انگیزه دارند، همچنان وجود دارد.
حتی قبل از آخرین انفجار، آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی سازمان ملل متحد (IMO)، ماه گذشته، نگرانی خود را در مورد موج حملات ابراز کرد. وی به کمیته ایمنی این نهاد گفت: من تائید میکنم که ما این حوادث و تحقیقات مربوط به آنها را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت.
چهار کشتی از این کشتیها، به کشتیداران مشهور یونانی و قبرسی تعلق داشتند. کشتی ویلامورا که هفته گذشته هدف حمله قرار گرفت، متعلق به گروه کاردیف جورج اکونومو، یک کارآفرین کشتیرانی، است.
کشتی سیچارم که در ژانویه در سواحل ترکیه هدف حمله قرار گرفت و کشتی سیجول که در فوریه در ایتالیا هدف قرار گرفت، متعلق به گروه بزرگ کشتیرانی تناماریس، تحت کنترل نیکولاس مارتینوس، هستند.
کشتی گریس فروم که در فوریه در سواحل لیبی آسیب دید، متعلق به شرکت سیمار قبرس است.
کشتی کوآلا در فوریه در انفجاری در بندر اوست-لوگا روسیه آسیب دید. این کشتی در ماه مه به دلیل نقض مقررات حمل نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا تحت تحریم قرار گرفت.
هیچ نشانهای مبنی بر اینکه سایر کشتیها با حمل نفت روسیه که با قیمت بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری شده است، قوانین گروه هفت را نقض کردهاند، وجود ندارد. دادههای ردیابی کشتی نشان میدهد که کشتیهای مورد حمله عمدتا در بنادر روسیه پهلو گرفتهاند که نفت تولید شده در قزاقستان را که مشمول تحریم نیست، حمل میکنند.
شرکت «تی ام اس تانکرز» تائید کرد که کشتیاش هنگام حمل یک میلیون بشکه نفت خام بارگیری شده در لیبی، دچار انفجار در موتورخانه شده است. این حادثه هیچ گونه آسیب جانی یا آلودگی نداشته است.
بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، شرکت «تناماریس» اعلام کرد که کشتیهایش، اوایل امسال، در مقاطع زمانی جداگانه و در مکانهای جغرافیایی مختلف در دریای مدیترانه، دچار حوادث امنیتی شدهاند. این شرکت تاکید کرد همیشه از قوانین و مقررات بینالمللی و اروپایی پیروی میکند و با مقامات مربوطه برای پشتیبانی از تحقیقات جاری آنها کاملا همکاری کرده است.
انتهای پیام
نظرات