• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060604021
  • خبرنگار : 71628

شارل میشل: اتحادیه اروپا باید آماده گسترش تا ۲۰۳۰ باشد

شارل میشل: اتحادیه اروپا باید آماده گسترش تا ۲۰۳۰ باشد

رییس شورای اروپا با تاکید بر اهمیت تعیین هدفی روشن برای گسترش اتحادیه اروپا معتقد است که این موضوع باید به عنوان یکی از مسائل مهم در دستور کار این نهاد پیگیری شود.

به گزارش ایسنا به نقل از فایننشال تایمز، در یادداشت های سخنرانی شارل میشل، رئیس شورای اروپا در سخنرانی امروزش در اسلوونی آمده است: اتحادیه اروپا باید آماده پذیرفتن اعضای جدید تا سال ۲۰۳۰ باشد و باید به این موضوع به عنوان یکی از مسائل مهم این نهاد پرداخته شود.

میشل معتقد است: اگر ما می‌خواهیم معتبر باشیم، باید درباره زمان‌بندی صحبت کنیم. در حالی که برای دستورکار راهبردی بعدی اتحادیه اروپا آماده می‌شویم، باید هدف روشنی برای خود تعیین کنیم. باید هر دو طرف، تا سال ۲۰۳۰ برای گسترش آماده باشیم.

قرار است میشل امروز در نشستی با حضور رهبران کشورهای مولداوی، آلبانی، مقدونیه شمالی، موتنگرو، صربستان و بوسنی و هرزگوین حضور یابد.

او همچنین قرار است در طی این دیدار با گفتن این که «پنجره فرصت‌ها همواره باز است»، تاکید کند که این نهاد اروپایی باید روند گسترش را به یکی از اصلی‌ترین وظایف خود تبدیل کند.

رئیس شورای اروپا ظاهرا به شرکت کنندگان در مجمع راهبردی بلد Bled , که شامل رهبران کشورهای نامزد اتحادیه اروپا مانند مولداوی، آلبانی، مونته نگرو، صربستان، مقدونیه شمالی، و بوسنی هرزگوین است، خواهد گفت: ما اکنون باید به توسعه به عنوان یکی از چالش‌های اصلی خود بپردازیم. هم برای اتحادیه اروپا و هم برای کشورهای عضو آینده آن،.

پیش بینی می شود که رهبران اتحادیه اروپا در اوایل اکتبر در نشستی در شهر گرانادای اسپانیا، بحث بعدی خود را در مورد توسعه این کشور برگزار کنند. با این حال، همانطور که فایننشال تایمز اشاره کرد، برخی در این بلوک نگران هستند که تبدیل 27 کشور عضو فعلی به بیش از 30 کشور می‌تواند فشار قابل توجهی بر بودجه اتحادیه اروپا وارد کند و سیاست کشاورزی، کمک‌های منطقه‌ای و فرآیندهای تصمیم‌گیری را پیچیده کند.

در سال‌های اخیر، بروکسل رسماً اوکراین، مولداوی و آلبانی را به عنوان کشورهای نامزد پذیرفته است و بحثی را در مورد اینکه آیا به هشت کشور اجازه می‌دهد در آینده قابل پیش‌بینی به اتحادیه بپیوندند یا خیر، آغاز کرده است. اوکراین از زمانی که در سال گذشته و پس از آغاز کمپین نظامی روسیه، نامزد دریافت کرد، این اتحادیه را تحت فشار قرار داده است تا مذاکرات الحاق را در اسرع وقت، ترجیحاً قبل از پایان سال 2023 آغاز کند. با این حال، در حالی که برخی از اعضای اتحادیه اروپا - به ویژه آلمان - گفته‌اند که آماده حمایت از اوکراین در تلاش برای پیوستن به این بلوک هستند، برخی دیگر تاکید کرده‌اند که این روند ممکن است سال‌ها، یا نه دهه‌ها طول بکشد، زیرا کی‌یف هنوز تعدادی از موارد ضروری نظیر اهداف و تصویب اصلاحات برای مقابله با فساد، الیگارشی، حقوق بشر و حاکمیت قانون را برآورده نکرده است.

در ژوئن، روبرتا متسولا، رییس پارمان اروپا گفت که از این ایده استقبال می‌کند که مذاکره درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا باید در اواسط دسامبر سال جاری انجام شود.

رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ در بروکسل به اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی اعطا کردند. مذاکرات برای پیوستن آن‌ها به اتحادیه زمانی که دو کشور برخی شرایط تعیین شده درباره عضویتشان از سوی کمیسیون اروپا را احراز کرده و برخی اصلاحات سیاسی را انجام دهند، آغاز می‌شود.

کسب وضعیت نامزدی تنها آغاز یک روند نسبتا طولانی برای عضویت در اتحادیه اروپا است. ترکیه از سال ۱۹۹۹، مقدونیه شمالی از ۲۰۰۵، مونته‌نگرو از ۲۰۱۰ و صربستان از ۲۰۱۲ در وضعیت نامزدی قرار دارند. آخرین کشوری که عضو اتحادیه اروپا شد، کروواسی است که عضویت آن در سال ۲۰۱۳ و ۱۰ سال پس از درخواست عضویت انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha