• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402062917894
  • خبرنگار : 50640

مراقب اعتیاد کودکانمان به فضای مجازی باشیم!

مراقب اعتیاد کودکانمان به فضای مجازی باشیم!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کارشناس امنیت کاربری و مدرس دانشگاه گفت: معضل‌ اولیه فضای مجازی برای کودکان،اعتیاد به فضای مجاری است، کودکان در فضای مجازی تشویق‌های فوری و پرتکرار دریافت می‌کنند.

 امید امیدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بازوهای تربیتی کودکان به دو شکل سنتی و فضای مجازی هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال هیات‌ها، کانون‌های فرهنگی، آموزش پرورش و فضای مجازی در تربیت کودکالن نقش اساسی دارند.

این کارشناس امنیت کاربری و مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه رفتار ناصحیح والدین و کمرنگ شدن نگاه تمدنی به مساجد در نسل جوان‌ و مسائل پرورشی در آموزش و پرورش باعث شده بازوی‌های فضای مجازی در تربیت کودکان قوی‌تر شود، از طرفی توانایی مقابله با آسیب‌های فضای مجازی وجود ندارد و همین موضوع موجب ایجاد نگرانی می‌شود.

امیدی با بیان اینکه آسیب‌های فضای مجازی به ویژه برای کودکان که قشر حساسی هستند، در همه کشورها وجود دارد، گفت: در کشورهای مختلف قوانینی برای استفاده از فضای مجازی تدوین شده است به طور مثال سن ورود به فضای مجازی و ساخت حساب کاربری برای مردم آمریکا ۱۳ سال و برای مردم اروپا ۱۴ سال است. تعیین  سن برای به وجود آمدن یک سازوکار قانونی است تا در صورت ایجاد مشکل برای کودک در فضای مجازی، والدین مسئولیت  این اتفاق را بپذیرند.

این کارشناس فضای مجازی با ایراد دانستن استفاده کودکان از فضای مجازی در سن بسیار پایین، عنوان کرد: گاهی والدین برای آرام کردن کودکان تلفن همراه خود را در اختیارشان قرار می‎دهند، اما این امر در بلند مدت می‌تواند مشکلات زیادی در پی داشته باشد.

وی بیان کرد: نگرانی والدین زمانی آغاز می‌شود که اولین گوشی هوشمند را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند، زیرا نمی‌دانند که فرزندشان از لحاظ مغزی دقیقا از چه زمانی آماده دریافت یک گوشی هوشمند است، از طرفی کودکان دوست دارند مهارت‌ها و اطلاعات آنلاین را فرا بگیرند و ترس آن را دارند که اگر با این تکنولوژی آشنا نشوند از دیگران عقب خواهند ماند و در زندگی برایشان آسیب‌زا ‌شود.

کارشناس امنیت کاربری و مدرس دانشگاه ادامه داد: اما در حال حاضر در مقابل درخواست کودکان به گوشی هوشمند، تبلت و بازی‌های مجازی نمی‌توان مقاومت کرد زیرا یکی از  ابرازهای آموزشی دانش‌آموزان فضای مجازی است.

امیدی گفت: در کنار آسیب‌هایی که فضای مجازی می‌تواند برای کودکان داشته باشد، می‌تواند حس خلاقیت آن‌ها را  افزایش دهد و باعث پیشرفت علمی آن‌ها شود اما والدین در زمان خرید گوشی همراه باید اصولی را رعایت کنند؛ کودک کمتر از ۱۴ سال نباید گوشی اختصاصی داشته باشد و در سنی که الزامی است از گوشی استفاده کند باید از گوشی والدین یا برادر و خواهر بزرگتر  استفاده شود و کودک در ذهن خود تصویر کند که بعد از انجام کار، گوشی به صاحبش تحویل داده می‌شود.  

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: والدین برای خرید این فناوری برای فرزندشان باید به این اطمینان برسند که می‌توانند با ابزار کنترلی میزان استفاده کودک از گوشی را محدود کنند. از طرفی آیا فرزنشان مسئولیت‎‌پذیر شده است که در صورت ایجاد مشکل در فضای مجازی، مسولیت آن را بپذیرند.

امیدی گفت: در صورتی که فرزند ما در خواست امکانات مجازی را داشته ولی شرایط لازم را نداشته باشد می‌توانیم با خرید یک ساعت هوشمند و یا مچ‌بند هوشمند کودک خود را آرام کنیم و سپس خطرات فضای مجازی را به کودکمان آموزش دهیم.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه امکانات نرم‌افزاری وجود دارد که والدین می‌توانند توسط آن‌ها فرزند خود را کنترل کنند، شاید برخی عنوان کنند که که ورود پیدا کردن در حریم خصوصی کودکان بی‌اخلاقی است اما این موضوع صحیح نیست و باید نظارت و کنترل وجود داشته باشد.

امیدی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود والدین برای کودکشان زمان استفاده از فضای مجازی را تا مدت دو ساعت  تعیین کند و اگر بخواهند زمان بیشتری در فضای مجازی بگذرانند با فعالیت بیرونی ترکیب شود. 

کارشناس امنیت کاربری و مدرس دانشگاه گفت: معضل‌ اولیه فضای مجازی برای کودکان،اعتیاد به فضای مجاری است، کودکان در فضای مجازی تشویق‌های فوری و پرتکرار دریافت می‌کنند؛ به هر بهانه‌ای مغز دوپامین ترشح کرده و باعث نشاط بدن می‌شود، اما در حالت طبیعی مانند یک فعالیت جمعی دوپامین ترشح شده طبیعی است، اما در فضای مجازی این دوپامین لحظه‌ای و پر تکرار است روز به روز الگوی ترشح دوپامین را تغییر داده و باعث ایجاد اعتیاد در کودکان می‌شود. به دلیل اینکه دوپامین در فعالیت‌های فیزیکی طولانی‌‎تر و زمانبر تر ترشح می‌شود، کودکان تمایلی به فعالیت جسمانی یا بازی با کودکان ندارند.

امیدی خاطرنشان کرد:  فضای مجازی باعث می‌‎شود کودک منزوی و گوشه‌گیر شده و تعداد دوستان آن کم‌تر شود، معمولا استفاده از فضای مجازی موجب افزایش استرس، عدم تمرکز و افت تحصیلی می‌شود و گاهی کاهش قدرت تحلیل را در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha