• جمعه / ۱۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402071409042
  • خبرنگار : 50160

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان زنجان:

زنجان از فقدان توسعه متوازن شهری رنج می‌برد

زنجان از فقدان توسعه متوازن شهری رنج می‌برد

ایسنا/زنجان معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌ و شهرسازی استان زنجان با اشاره به بروزرسانی طرح جامع شهر زنجان، گفت: فقدان توازن در توسعه شهری، زنجان را رنج می‌دهد.

رحیم توسلیان شامگاه دیروز (۱۳ مهرماه) در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه مدیریت شهری در دنیا بر مبنای گفتمان‌های شهری و گفتمان‌سازی بوده و نشر این گفتمان‌ها، پایدارسازی و ایجاد مطالبات پایدار است، اظهار کرد: شهر موجودی زنده و پویا است و با توجه به اهمیت آن برای به‌روزرسانی و تدوین طرح جامع شهر زنجان ورود کرده‌ایم و علی‌رغم وجود شرح خدمات مصوب با مشاور هماهنگ شده تا شهر را مسئله‌محور مورد مطالعه قرار دهد و با شناسایی مسائل شهر نحوه مواجهه را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه علم برنامه‌ریزی، خصلت اجتماعی و اقتصادی دارد و پاسخ‌گوی همه نیازهای شهری نیست، افزود: با وجود همه این مسائل سعی شده طرح جامع زنجان با شرح خدمات خاص و مسئله‌محور تدوین شود و بر این اساس سناریوی هنجارهای توسعه با نگاه آینده‌نگری فعالانه مورد توجه قرار گرفته است.

توسلیان با تاکید بر اینکه توسعه شهر زنجان را نمی‌توان پایدار کرد مگر اینکه دستگاه‌های دخیل، منطقه شهری زنجان را به درستی مدیریت کنند، ادامه داد: گسترش محیط تعاملی شهر از دستاوردهای طرح جامع جدید است و در این طرح شهر را فقط داخل محدوده نمی‌بینیم و شهر باید در منطقه خود مدیریت شود؛ چراکه در غیر این صورت پایداری توسعه شهر زنجان دچار می‌شود و از حداقل‌های لازم برای سکونت محروم خواهیم شد.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان زنجان، با اشاره به استقرار "شهرک تخصصی روی" در حریم زنجان یادآور شد: حریم شهر مثل حریم راه باید حفاظت شود ولی در گذشته برنامه‌ای برای حریم شهر نداشتیم و نتوانستیم به درستی از آن حفاظت کنیم. رویکرد توسعه اقتصادی در طرح جامع زنجان نیز مطرح شده است.

توسلیان با بیان اینکه در طرح جامع زنجان رویکرد توسعه اقتصادی نیز مطرح شده است، تصریح کرد: برای نخستین‌بار در این رویکرد این راهبرد اتخاذ شد که پس از این در توسعه شهر زنجان، واحدهای صنعتی در محدوده شهری مستقر نخواهند شد.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان زنجان، با تأکید بر اینکه باید صنایعی را مستقر کنیم که انباشت سرمایه داشته و به جای فرار سرمایه، ایجاد درآمد کند، افزود: پول و سرمایه سیال است؛ اگر مدیریت نشود در جای دیگر انباشت می‌شود و چون شهر کشش ندارد بخشی به املاک و مستغلات می‌آید و قیمت زمین، مسکن و مستغلات را بالا می‌کشد.

توسلیان با بیان اینکه مناطق غرب زنجان ظرفیت‌های بالایی برای توسعه دارد اما متاسفانه گفتمان‌های منفی در بازار املاک و مستغلات نسبت به این منطقه بر توسعه آن تاثیر گذاشته است، افزود: مدیریت شهری بر مبنای گفتمان‌سازی، پایداری سازی گفتمان‌ها و تحقق مطالبات استوار است و رسانه‌های گروهی نیز در این خصوص نقش‌آفرین هستند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر شهر زنجان به شدت از فقدان توازن در توسعه شهری رنج می‌برد که همین موضوع، مشکلات و چالش‌هایی را به دنبال داشته است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۵ ۱۹:۰۶

توازن شهری بایددرمناطق قدیمی شهرشروع به ازیادنکندچون قدرت وتراکم وکیفیت جدیدبرای شهرنداردمانندعلی اباد،ثمین،شهرارا،و...بهترین راه برای گسترش وتوسعه بسیارمطلوب شهرزنجان گسترش وتوسعه جدیدشهرروبه مناطق شمال شهریعنی گلشهربه بعدچون هم درمسیرسهرهای بزرگ تهران،کرج و...است هم مناطق صنعتی بسیاراستان دران مناطق وجودداردهم به شهرستان های بزرگ زنجان نزدیک است به شرط ان که تمام الویت های شهری مانندمناطق تجاری بزرگ درحدشهرجدید،تفریحی،و...کاملامنطبق باشد