محمدامین پوراسماعیلی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: محور بردسکن-سبزوار یکی از مهمترین محورهای شهرستان به سبب جابهجایی بار و مسافر است که به طور متوسط روزانه حدود ۱۰ هزار وسیله نقلیه در آن تردد میکند.
وی با بیان اینکه به دلیل موقعیت کوهستانی بودن این منطقه در بخشی از مسیر وجود قوسهای افقی و عمودی متعدد در آن اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: وجود این قوسها به سبب کاهش میدان دید رانندگان، خطر واژگونی در سرعت بالا و عدم کنترل وسیله نقلیه، ریسک تصادف را در این نقاط بالا میبرد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن ادامه داد: با عنایت به ثبت کروکی تصادفات از سال گذشته در سامانه جامع راهداری و سپس تجزیه و تحلیل به دست آمده قوس افقی در کیلومتر ۲۷ محور بردسکن سبزوار به عنوان یکی از نقاط پرحادثه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای معرفی شد.
وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: از حدود سه ماه گذشته پیگیریهای لازم در رفع این نقطه انجام شد که در هفته گذشته به منظور افزایش میدان دید و بخشندگی راه نسبت به ترانشه برداری از طرفین این نقطه با اعتباری بالغبر ۵ میلیارد ریال اقدام شد، همچنین حدود ۱ کیلومتر ما قبل آن شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی صورت گرفت.
پوراسماعیلی افزود: در همین راستا برای ایمنسازی قوس افقی کیلومتر ۲۲ محور بردسکن-سبزوار معروف به پیچ پراید نیز عملیات ترانشه برداری و تعریض پل موجود در قوس افقی هفته جاری در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین گفت: حدود ۴ کیلومتر از مسیر این محور محدوده قبل از تقاطع سیر، شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی که یکی از اقدامات بسیار تأثیرگذار در راههای دوخطه و دو طرفه در افزایش ایمنی است، صورت گرفت.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر دیگر نیز در دستور کار است، بیان کرد: روشنایی تقاطع نظامآباد نیز با توجه به اجرای ترانسفورماتور و تأمین پایه روشنایی با اعتبار بالغبر ۴.۵ میلیارد ریال اجرا خواهد شد.
وی گفت: قطعاً اقدامات صورت گرفته در جهت ایمنسازی این محور و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان به کاهش تصادفات و تلفات جادهای در این محور کمک خواهد کرد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن با اشاره به اینکه این شهرستان در تقاطع مواصلاتی دو استان سمنان و خراسان جنوبی قرار دارد، افزود: در شهرستان بردسکن ۱۰۸۶ کیلومتر راه همسنگ داریم که شامل راههای اصلی، فرعی، روستایی و... میشود.
وی عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن شهرستان بردسکن در چهارراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور موقعیت این شهرستان دوچندان شده است. از ۱۰۸۶ کیلومتر طول راههای شهرستان بردسکن حدود ۳۰۰ کیلومتر آن جزء مناطق برفگیر و صعبالعبور است.
پوراسماعیلی اذعان کرد: شهرستان بردسکن به لحاظ وسعت و گستردگی راهها بیشترین فاصله طولی راههای استان را دارد به طوری که از مبدأ تا آخرین نقطه حوزه استحفاظی شهرستان بردسکن ۱۲۰ کیلومتر طول دارد.
وی با بیان اینکه چون این محور مسیر جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل میکند، همه روزه ماشینهای سنگین و ترانزیتی بسیاری از شمال کشور به جنوب و بالعکس از این محور تردد دارند، بیان کرد: بردسکن یکی از حیاتیترین شاهراههای مواصلاتی خراسان رضوی است که از سمت بیارجمند، طبس، سبزوار، بجستان و خلیلآباد نیز به شهرستان ورودی داریم.
جاده بردسکن سبزوار یکی از مسیرهای مهم در خراسان رضوی و کشور است که علاوه بر اتصال استانهای جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلیها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب میشود.
این محور به سبب کمعرض بودن، آسفالت نامناسب، یک بانده بودن و وجود پیچهای خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سواری تبدیل به محوری پرحادثه شده است؛ به طوری که همه ساله دهها تن از هموطنان در این جاده کشته و مصدوم میشوند.
این محور مواصلاتی که در ابتدا با کاربری ارتباط بین شهری دو شهرستان سبزوار و بردسکن احداث شد، اما پس از اتصال این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسکن به بجستان، رفت و آمد مسیر بنادر جنوبی و استانهای شرقی و جنوبی در آن برقرار شد. این جاده در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شد که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.
انتهای پیام
نظرات