• شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402081309273
  • خبرنگار : 50182

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه:

بعضی از گازگرفتگی ها علائمی مشابه سرماخوردگی دارد

بعضی از گازگرفتگی ها علائمی مشابه سرماخوردگی دارد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش دو برابری قربانیان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان گفت: در نیمه ابتدایی امسال ۱۷ نفر بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست دادند.

دکتر سلیم خانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن در فصول سرد سال گفت: متاسفانه هرساله با شروع فصل سرما و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی، شاهد افزایش مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن هستیم.

وی افزود: این گاز که حاصل احتراق ناقص انواع سوخت هاست، بی رنگ و بی بو بوده و مسمومیت با آن بسیار خطرناک و مرگبار است.

خانی گفت: منوکسیدکربن تمایل ترکیب بالایی با گلبول‌های قرمز خون دارد و خیلی زودتر از اکسیژن با این گلبولها ترکیب شده و مانع اتصال اکسیژن به آنها می شود و همین امر موجب کاهش سطح اکسیژن خون افراد می شود.

وی افزود: چنانچه میزان منوکسیدکربن(CO) در خون فرد از ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر شود، علائم اولیه مسمومیت ظاهر شده که شامل سردرد، سرگیجه و... بوده و علائمی مشابه سرماخوردگی است.

خانی گفت: به تدریج با افزایش میزان این گاز سمی در خون فرد، اکسیژن خون به شدت افت کرده و هوشیاری فرد کاهش می یابد و با شدت یافتن این روند، فرد وارد کما شده و در نهایت جان خود را از دست می دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان اینکه این نوع مسمومیت می تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد، گفت: اگر فرد به موقع نجات یابد، با توجه به کاهش سطح اّکسیژن خون، اولین جایی که دچار آسیب شده مغز است و اگر میزان مسمومیت بالا باشد احتمال بروز عوارض مغزی ماندگار در افراد وجو دارد.

خانی گفت: بهترین راه مقابله با این نوع مسمومیت پیشگیری است و مهمترین نکته در پیشگیری از این نوع مسمومیت استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و رعایت اصول ایمنی هنگام نصب این وسایل است.

خانی نسبت به استفاده از اجاق گاز تک شعله و گاز پیک نیک در محیط های بسته ای مانند چادر مسافرتی یا خودرو هشدار داد و افزود: برخی افراد برای گرم کردن محیط از این لوازم استفاده می کنند که بسیار خطرناک است و می تواند مسمومیت آنها را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه ابتدایی امسال گفت: تنها در شش ماهه امسال ۱۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با فوت هفت نفر، افزایش بیش از دو برابری داشته است.

خانی گفت: از مجموع فوتی های مسمومیت با گازمنوکسیدکربن در سال جاری ۹ نفر مرد و هشت نفر زن بوده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha