به گزارش ایسنا سعید شاهسواری با بیان اینکه پروژه آزاد راه تهران_ شمال در ۴ منطقه اجرا میشود، گفت: منطقه یک حدفاصل تقاطع آزادراه شهید همت با اتوبان آزادگان به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده شهرستانک در استان البرز به جاده چالوس منتهی می شود. این قطعه در اسفند ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید.
وی افزود: قطعه دوم حدفاصل دوراهی شهرستانک در استان البرز تا محدود پل زنگوله در استان مازندران به طول ۲۲ کیلومتر که باند اول محدوده در تیرماه ۱۴۰۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. قطعه چهارم نیز در استان مازندران حدفاصل مرزن آباد تا کمربندی شهر چالوس است که سال ۱۳۹۴ افتتاح شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه بنیاد مستضعفان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، ادامه داد: محدوده ای که به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود باند دوم منطقه دو آزاد راه تهران_ شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر است که در محدوده استان البرز قرار گرفته است.
وی در ادامه گفت:این ۱۵.۵کیلومتر بیش از ۷۵درصد مسیرش از داخل تونل و گالری عبور می کند و ۱۲ دستگاه پل در این قسمت اجرا شده است و سرجمع حدود ۱.۵کیلومتر از مسیر هم از روی پل عبور می کند و مابقی مسیر نیز به صورت دیوارهای حائل،ترانشه برداری و خاک مصلح است.
وی در تشریح چرایی طولانی شدن تکمیل پروژه آزاد راه تهران_ شمال گفت:قرار داد اولیه پروژه سال ۱۳۷۵ اخذ شد ولی به دلیل عدم اخذ مجوزهای زیست محیطی، تملک و آزادسازی اراضی عملا تا سال ۱۳۸۲ کاری برای آن انجام نشد که منجر به قرارداد متمم در سال ۱۳۸۲ شد و عملیات در منطقه چهار و منطقه یک از طریق جذب سرمایه گذار خارجی و واگذاری به یک کنسرسیوم چینی انجام شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه بنیاد مستضعفان بیان کرد:این واگذاری به دلیل مشکلاتی از جمله طولانی شدن پروژه فاینانس و مجوزهای مربوطه که داشت باعث شد تا سال ۹۳ کار خاصی در پروژه انجام نشود. شاید حدود ۲۵درصد از منطقه یک توسط شرکت های چینی اجرا شد و منطقه ۴ هم تا سال ۹۴ به اتمام رسید.
وی افزود: سال ۹۳ با تصمیمی که میان وزیر وقت راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان انجام شد استارت پروژه خورد و از سال ۹۴ کار به پیمانکاران ایرانی واگذار شد و رسما کار اصلی احداث پروژه از سال ۹۴ آغاز شد. با توجه به محدودیت منابع اولویت تکمیل منطقه یک و اجرای منطقه ۲ بود.
انتهای پیام
نظرات