امیرشیخ جبلی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در جهان امروز تئاتر کودک و نوجوان بهعنوان یک جریان خلاقانه هنری میتواند در کنار جریانهای دیگر آموزشی و تربیتی باشد و با توجه بهشدت تأثیرگذاری این پدیده، شخصیت و موجودیت کودک پذیرفتهشده است. کشورهای پیشرفته دنیا شکلی ساختاری به این پدیده دادهاند تا بتوانند در مسیر اهداف تربیتی و انسانی از آن بهره بگیرند. پذیرش تئاتر خصوصاً تئاتر کودک و نوجوان با توجه به نقش تأثیرگذار آن بر تقویت جنبههای خلاقانه و اجتماعی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.
او با بیان اینکه در تولید تئاتر «چلمن خان» و حتی دیگر آثار تولیدشده در مقام طراح و کارگردان، همیشه به جنبه تعلیمی و پرورشی آن توجه بسیار داشته و در تلاش بوده است که در کنار لذت تماشا جنبههای اثرگذاری تربیتی آن حفظ شود، افزود: مخاطب این اثر نمایشی را کودک و خانواده هدفگذاری کردهایم و بازخوردها نشان میدهد که در کنار جنبههای تعلیمی و آموزشی و همچنین سرگرمی و لذت تماشا برای کودک و نوجوان، بزرگسالان نیز با هیجانات و با حال و هوای جذاب این اثر نمایشی همراه شدهاند.
شیخ جبلی با تأکید بر اینکه اثر نمایشی «چلمن خان» تولید سال ۹۶ گروه آنها بوده است که تاکنون تجربه پنج دورۀ اجرایی را در فواصل مختلف در طول این چند سال با خود به همراه داشته است و هربار توفیق حضور تماشاگر را شاهد بوده است، گفت: قبل از اینکه ایده خلق این اثر به ذهنم عبور کند، بهواسطه اشتیاقی که به تولید اثری نمایشی در مکتب کمدی اصفهان داشتم به دنبال فرصتی بودم تا تجربهای در این فضا داشته باشم. تمرکز فعالیتهایم در این سالها نیز بیشتر در زمینه کودک و نوجوان است؛ از همین رو به طبع به دنبال داستان و قصهای بودم که بتواند عناصر کمدی و خندهساز در آن مشخص و قاعدهمند باشد؛ در ادامه نیز اتودهای اولیه با آنچه در طول این فرایند به روی صحنه رفت، متفاوت شد و درنهایت همه عوامل دستبهدست دادند تا آفرینش این اثر به سرانجام برسد.
کارگردان تئاتر «چلمن خان» اضافه کرد: بهرهگیری از کمدی و موقعیت خلق لحظههای شیرین به همراه موسیقی به فضاسازی فانتزی اثر نیز یاری رساند، البته تلاش شد که موسیقی بهجای اینکه فقط زینتی و گوشنواز باشد به خلق و روند روایتی داستان کمک کند. همچنین تلاش شد تا انتقال مفاهیم تربیتی در خلال لحظهها و صحنهها و در کنار حفظ مؤلفههای تئاتر سنتی، برای همراهی مخاطبِ امروزی کودک و نوجوان شکل امروزیتری نیز به خود بگیرد تا با ذائقه کودک و نوجوان در عصر حاضر نیز قدرت تأثیرگذاری و جذابیت را داشته باشد. درنهایت همت تیم حرفهای تولید به سرانجام رسیده و توانستیم خروجی موفقی را شاهد باشیم و تأیید این مدعا همراهی و استقبال چشمگیر این اثر در هر دورهۀ اجرایی و همچنین بازخوردهایی است که از مخاطبین دریافت کردهایم.
شیخ جبلی با اشاره به محتوای نمایش «چلمن خان» گفت: در این نمایش، نوههای ریز و درشت آقاجان در تلاش هستند بر دایی بیژن خود که بهواسطه تنبلی و بینظمی از سوی پدربزرگ «چلمن خان» لقب، گرفته تأثیرگذار بوده و او را با شگردهای کودکانه سربهراه کنند.
او همچنین بیان کرد: تأثیر پوستر تئاتر و کارکرد تبلیغی آن از منظر جذب تماشاگر برای هر کارگردان و گروه نمایشی از اهمیت ویژهای برخوردار است و طراح پوستر ما بهواسطه محور قرار گرفتن کاراکتر اصلی، سعی کرده که خود را متمرکز به ترسیم کاریکاتوری این کاراکتر در پوستر بهعنوان عنصر بحثبرانگیز کل فرایند داستان در نظر بگیرد و در کنار آن مانند استوری بورد مقاطع، تابلوهای کوتاهی از رفتار این کاراکتر را شبیه کمیک استریپ در لایههای دیگر پوستر قرار دهد.
او تصریح کرد: این نمایش ویژه کودک محسوب میشود و کودکان در صحنه در کنار بازیگران حرفهای اثر، نمایشگری میکنند که تأثیرگذاری بیشتری بر این شیوه از لحاظ جنبههای روانی خصوصاً کودکان و نوجوان تماشاگر خواهد داشت.
کارگردان تئاتر «چلمن خان» ادامه داد: در این نمایش، احمد خوانساری، امیرحسین حسنپور، میترا آقایی، پریسا طبیبیان به ایفای نقش پرداختهاند؛ همچنین آتوسا هادی، آنیسا هادی، آیلین کیانی، بارانا سیفی، سارینا نجفی، مینورام میرطلایی،نگار اسدبراتی، هلیا عینی، ارشک تاجی، آیهان حجازیان، حسین طبیبی، رادین محمدی فر، رهام بیزری، سامیار واعظ، سامیار یزدخواستی، علی طالبی، محمد مهیار مرادیان، آرشیدا معصومزاده، بارانا دهقانیپور، پرنیان کرمی، روشا شکرانی، سارینا گودینی، فرنیا میرعلایی، کتایون خسروی و گلناز پیام، هنرمندان کودک و نوجوان نمایش «چلمن خان» هستند.
او ادامه داد: دستیار کارگردان نیزمیترا آقایی و آهنگساز پویا فرهنگ پژوه است، الهه جابرزاده انصاری و امیر شیخ جبلی بهعنوان طراحان صحنه، محمد قبادی نژاد و الما حمیدی صداپیشگان، سما عطریان طراح پوستر و آنیتا نصوحی نیز به عنوان منشی صحنه حضور دارند. ضمن اینکه مدیر صحنه شیما ریسمانکارزاده است، ساخت دکور را محمود شیخ جبلی به عهده داشته، نسیم نور عهدهدار نور است و صوت و افکت را فرحان بندعلی تنظیم کرده است. مینا سلمانی و علی حاج محمدی نیز بهعنوان روابط عمومی و هماهنگی در گروه حضور دارند.
شیخ جبلی درباره اینکه صاحبنظران بر این عقیدهاند که اگر میخواهیم جایگاه فرهنگی جامعهای را در یک دوره تاریخی مشخصی مورد ارزیابی قرار دهیم، ناگزیر باید منزلت تئاتر و هنرمندان این عرصه در نگاه متولیان، برنامه ریزان و مخاطبان آن جامعه مورد ارزیابی قرار دهیم، تأکید کرد: این ارزیابی قاعدتاً شامل بررسی سطح کیفی آثار تولید شده است و باید ردهبندی این سطح کیفی از منظر رعایت و توجه تولیدکنندگان به استاندارهای حرفهای و شیوه بهکارگیری درست عناصر نمایشی یک اثر مورد ارزشیابی قرار گیرد که قاعدتاً بر کیفیت تولید تأثیرگذار خواهد بود.
او اضافه کرد: بهکارگیری فرم و محتوای متناسب با سبک و ژانر انتخابی و اجرایی که درنهایت منجر به بهتر شدن سطح کیفی اثر و یکدستی محصول نهایی خواهد شد از اهمیت ویژهای برخوردار است. منظر دیگر توجه به بحث مخاطب شناسی است؛ اینکه اثر برای چه جامعه هدفی تولیدشده است و انتقال محتوا تا چه میزان قدرت نفوذ خود را در این بستر فرهنگی خواهد داشت که باید در هنگام تولید بر آن تمرکز ویژهای داشت. رعایت موارد بالا بر افزایش این درجه کیفی اثرگذار بوده است و شاخص بسیار خوبی به لحاظ جذب مخاطب به حساب میآید.
کارگردان تئاتر «چلمن خان» تصریح کرد: حمایت روند تولید یک اثر که بهواسطه فضای تورمی بازار جهت تأمین هزینههای اثر نیاز آنهم اکنون بیشتر احساس میشود. حمایت در اطلاعرسانی به مخاطبین عام که رسانههای دیداری و شنیداری بسیار میتوانند اثرگذار جلوه کنند و همچنین کم کردن دغدغههای مالی هنرمندان در زمان تولید میتواند خروجی با کیفیتتر و قابلقبولتری را ایجاد کند.
او با بیان اینکه مسئله بسیار مهمی که این میان باید به آن پرداخته شود پروسه نظارت و سختگیری بیشتر به تولیداتی است که داعیهدار تولید برای مخاطب کودک و نوجوان هستند، گفت: البته پارامترها و استاندارهای آن خصوصاً پس از دریافت مجوز از پروسه نظارت و ارزشیابی، با قرار گرفتن در پروسه اجرای عمومی و زمان مواجهه با مخاطب به دلیل هیجانات مواجهه با این رده سنی دست به ایجاد بداهه یا اضافاتی منفی در اثر کرده است و بر این باور غلط هستند که حال مخاطب را با این هیجانات منفی همراهی میکند. پس رعایت استانداردهای پرورشی نیاز نیست و قاعدتاً به دلیل عدم شناخت مخاطب کودک و نوجوان این آثار با سطحینگری و متأسفانه بهجای تأثیر مثبت گاهی تأثیرات مخرب فرهنگی و اجتماعی را در این مخاطب حساس به همراه خواهد داشت. چالشهای پروسههای پیشتولید، تولید و اجرا کم نیست و امید است این مسیر با حمایت همهجانبه بهواسطه شدت تأثیرگذاری و بهرهوری از این قالب و شیوهی هنری بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
شیخ جبلی که در مقطع کارشناسی ادبیات نمایشی و ارشد پژوهش هنر تحصیل کرده و در حال حاضر مدیرمسئول آموزشگاه هنرهای نمایشی سایه است و در زمینه تدریس هنرهای نمایشی و انجام پژوهشهای علمی فعالیت میکند، اظهار کرد: حاصل سالهای فعالیت من در این عرصه، تولید آثاری در ژانرها و گونههای مختلف ازجمله پانتومیم، تئاتر خیابانی، تئاتر صحنهای، تئاتر معلولین، و... توفیق حضور این آثار در فستیوالهای منطقهای و سراسری بوده است. تقریباً دو دهه است که تمرکز اصلی خود را در تئاتر کودک و نوجوان گذاشتهام که حاصل آن تولید نزدیک به ۲۰ اثر نمایشی در این ژانر تخصصی ازجمله پینوکیو، دنگ و فنگ، سرزمین شگفتانگیز، چلمن خان، شازده کوچولو، شنل قرمزی، بزبزقندی، خاله سوسکه، خانه من کجاست و... است.
او ادامه داد که بهواسطهی علاقه وافر به فضای پژوهش و تحقیق، در مسیر فعالیت خود در این عرصه توفیق نگارش چندین مقاله پژوهشی خصوصاً در زمینه سایکودرام و تأثیرات آن با رویکردهای مختلف بوده است که در فضای مجازی علاقهمندان میتوانند با جستجو به خلاصه برخی از این مقالات دسترسی پیدا کنند.
گفتنی است، علاقهمندان برای تماشای تئاتر موزیکال «چلمن خان» میتوانند تا ۲۵ آبانماه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ به پردیس سینمایی سوره، واقع در خیابان آمادگاه روبروی هتل عباسی مراجعه کنند. امکان تهیه بلیت نیز در سایت تیوال نیز مقدور است و همچنین برای هماهنگی و یا رزرو بلیت میتوانند با شمارههای ۰۹۹۰۰۸۴۱۸۶۴ و ۰۹۱۳۷۹۴۱۴۰۴ تماس بگیرند.
انتهای پیام
نظرات