• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402082215705
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خبر داد؛

شناسایی ۳۷۸۶ بیمار دیابتی در اردستان

شناسایی ۳۷۸۶ بیمار دیابتی در اردستان

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: کل بیماران دیابتی در شهرستان اردستان حدود ۳۷۸۶ نفر است که ۲۶۳۳ نفر آنها در مناطق شهری و ۱۱۵۳ نفر از آنها در روستاهای شهرستان زندگی می‌کنند.

حسن ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دیابت، بیماری شایع و ناتوان کننده‌ای است که با افزایش مزمن قند خون آشکار و در نهایت موجب آسیب‌دیدگی شدید چشم‌ها، کلیه‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. نزیک به ۵۰ درصد از مبتلایان از بیماری خود به دلیل فاقد علامت بودن اطلاعی ندارند و وقتی دچار عارضه شدند متوجه بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه آن موضوعی که در خصوص بیماری دیابت مورد توجه و نگرانی بهداشت جهانی و در داخل کشور مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است افزایش سرعت شیوع این بیماری است، افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم جامعه از عوارض و خطرات ابتلا به دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است تا مردم از عوارض ابتلا مطلع و نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: کل بیماران دیابتی در شهرستان اردستان حدود ۳۷۸۶ نفر است که ۲۶۳۳ نفر آنها در مناطق شهری و ۱۱۵۳ نفر از آنها در روستاهای شهرستان زندگی می‌کنند. درصد بیماریابی دیابت در اردستان حدود  ۱۴.۴۹ درصد است در صورتی که این درصد در استان اصفهان ۱۱.۰۲ درصد است.

ذبیحی تصریح کرد: شهرستان اردستان به دلیل جمعیت بالای سالمندی یکی از مناطق مستعد بیماری دیابت است، اما با اقدامات انجام شده اکنون اقدام خطرسنجی برای ۸۲ درصد بیماران بالای ۳۰ سال انجام شده است که نسبت به استان بیشتر است.

۲۶۷۸ نفر مستعد دیابت در اردستان شناسایی شدند

وی با بیان اینکه با غربالگری‌های انجام شده جمعیت حدود ۲۶۷۸ این شهرستان بسیار مستعد هستند که در آینده به دیابت مبتلا شوند، خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران شبکه بهداشت و درمان اردستان ۹۲ درصد بیماران دیابتی و ۴۹ درصد از بیماران پری دیابتی شناسایی شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به خطرات بیماری دیابت در افرادی که مبتلا می‌شوند، گفت: شایع‌ترین علت کوری در دنیا و همچنین قطع عضو بدون سابقه حادثه در دنیا بیماری دیابت است. قطع اعضای بدن و مخصوصا پا در افرادی دیابتی ۲۰ برابر شایع‌تر از افراد غیردیابتی است.

ذبیحی افزود: آن موضوعی که باعث نگرانی مسئولان وزارت بهداشت و درمان است بی‌اهمیتی مردم نسبت به غربالگری رایگان این بیماری خاموش است. آموزش، آگاهی و دانش مردم از نوع بیماری‌ها بهترین راهبرد برای پیشگیری و کاهش آن است.

وی کم کردن وزن، ورزش و رعایت برنامه غذایی مناسب را بهترین راه مقابله و کنترل بیماری دیابت عنوان کرد و گفت: به بیماران دیابتی توصیه می‌شود در صورت بروز سردرد، تاری دید، احساس تشنگی شدید، تکرر ادرار، خشکی و خارش پوست، قند خون خود را چک و چنانچه میزان قند خونشان بیش از مقدار قبلی کنترل باشد به پزشک مراجعه کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه از مردم شهرستان می‌خواهیم برای بهره‌مندی از خدمات رایگان سلامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، گفت: پیدا کردن بیماران مبتلا به دیابت، مبتلا به پیش دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین شناسایی سرطان از جمله اقداماتی است که به صورت رایگان در این مراکز انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha