• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1402083022609
  • خبرنگار : 50635

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت:

صنعت و دانشگاه از یکدیگر ناراضی هستند

صنعت و دانشگاه از یکدیگر ناراضی هستند

ایسنا/هرمزگان مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنعت و دانشگاه از یکدیگر ناراضی هستند، گفت: صنعت و دانشگاه در واقع باید در یک محیط قرار بگیرند و باهم رشد کنند و نیازهای همدیگر را رفع کرده و به توسعه کشور کمک کنند.

امیرحسین اسدی امروز (سی آبان‌ماه) در حاشیه نخستین نمایشگاه خدمات کسب و کار استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه ایجاد شده تا نیازهای صنعت را تامین کند و نیروی انسانی متخصص برای صنعت تربیت و فناوری خوب به صنعت بدهد و به عبارتی ایجاد شده که صنعت کشور رشد کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه از یکدیگر ناراضی هستند، اظهار کرد: طرحی که باید اجرایی شود این است که صنعت توسعه‌دهنده دانش بوده و دانشگاه در صنعت و صنعت نیز در دانشگاه شکل گیرد و هر یک دیگری را ارزیابی کند.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت اشاره کرد: صنعت و دانشگاه در واقع باید در یک محیط قرار بگیرند و باهم رشد کنند و نیازهای همدیگر را رفع کرده و به توسعه کشور کمک کنند.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا این برداشت که رابطه صنعت و دانشگاه همچون رابطه زن و شوهر مطلقه است، گفت: می‌توانید ارزیابی کنید، اگر این‌ها زیر یک چتر آمده و یک‌جا مستقر شده و با هم هدفی را دنبال کردند موفق می‌شویم و در غیر اینصورت؛ دانشگاهی که مقاله‌های ISI تولید می‌کند و دانشجویانی تربیت می‌کند که برای صنعت کارایی ندارند،‌ استارتاپی تربیت می‌کند که به کار صنعت نمی‌آید و بهره‌وری را در صنعت افزایش نمی‌دهد و صنعت هم کار خود را می‌کند به جایی نمی‌رسیم.

وی اضافه کرد: احساس می‌کنیم صنعت و دانشگاه در یک خانواده قرار ندارند و برای حل این مساله تلاش بسیاری می‌شود.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: زیست بوم هشت وجهی وجود دارد که هر کسب و کار برای رشد باید به آن توجه کند، یکی از وجوه این زیست بوم برای اصلاح آیین نامه‌ها و قوانین است.

اسدی گفت: اخیراً مباحث خوبی در مجلس در زمینه بیمه فناوری مطرح شده که اگر کسب و کاری قصد توسعه فناوری داشته باشد و از شرکت دانش بینان و دانشگاهی برای این منظور کمک بگیرد و دستگاه دچار مشکل شود بیمه هزینه آن را بپردازد.

وی افزود: یکی دیگر از مباحث این است که اگر تحقیق و توسعه در صنعتی انجام شد دولت هزینه‌های آن را به عنوان هزینه مالیات لحاظ کند که این انجام شده است.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت بیان کرد: همچنین اگر کسب و کارها از نیروی خبره ارشد و دکتری دانشگاه‌ها را استفاده کردند وزارت علوم بخشی از هزینه را پرداخت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر کسب و کاری که در راستای رشد خود باید به بهترین نحو کار کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن تسهیل‌گری می‌کند.

مدیر کل دفتر کسب و کار وزارت صمت اشاره کرد: باید کمک کرد مسیرها ساده شده و کسی باعث اذیت کسب و کارها نشود، وزارتخانه منابع بسیار ندارد، چرا قول و وعده‌ای داده می‌شود که نتوان انجام داد.

وی ادامه داد: باید کاری کرد که کسب و کار حرفه‌ای رشد کند و به راحتی بتواند خدمات مورد نیاز را بیابد، برای رشد کسب و کار نیاز به فناوری است که بودجه‌های خوبی برای توسعه فناوری اختصاص یافته است و زیست بوم‌های خوبی هم برای توسعه کسب و کارها طراحی شده است.

اسدی بیان کرد:‌ برای توانمندسازی نیروهای انسانی هم مباحث خوبی مطرح است که حتی شاید بتوان سرفصل‌های درسی را با کمک کسب و کارهای بزرگ طراحی کرد.

وی گفت: کسب و کار به تسهیلات و سرمایه در گردش نیاز دارد که بودجه‌های خوبی اختصاص یافته است و تبصره ۱۸ و وجوه دیگری برای این منظور وجود دارد.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت یادآورشد: تفاهم نامه‌ای بین وزیر صمت و وزیر اقتصاد در حدود سه تا چهار هفته قبل امضا شد که ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای زنجیره توسعه فناوری کسب و کارها اختصاص یافت.

اسدی افزود:‌ این مبلغ برای رای این است که کسب و کارها با همکاری دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور دستگاه و سامانه خود را ارتقای دهند.

وی اشاره کرد: کار سخت است و گاهی مواقع اگر ادارات دولتی کسب و کارها را اذیت نکنند، بزرگترین کمک را کرده‌اند.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت ادامه داد: توسعه خدمات کسب و کار،‌ کمک به صدور مجوز و دادن تسهیلات کمک بسیار بزرگی است تا کسب و کارها بر حوزه خود تمرکز کند.

وی تاکید کرد: کسب و کار باید به خود وابسته باشد و دولت وظیفه دارد از آن حمایت کند،‌ اما اگر دولت و مجلس هم اشتباهی کردند دلیلی برای باخت نیست، بلکه باید دست بر روی زانوی خود گذاشته و حرکت کند تا به موفقیت برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha