• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091913465
  • خبرنگار : 50549

/نخستین روز از هفته پژوهش/

گفت‌وگوی ایسنا با تعدادی از دانش‌آموزان مخترع

گفت‌وگوی ایسنا با تعدادی از دانش‌آموزان مخترع

ایسنا/خراسان رضوی نوجوانان آینده‌سازان این کشور هستند که با نوآوری و اختراعات خود، پیشرفت و شکوفایی فردای جامعه را تضمین می‌کنند. به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، ایسنا میزبان تعدادی از دانش‌آموزان نخبه شده و با آنان در مورد اختراعات‌شان به گفت‌وگو نشسته است.

پوریا مینایی دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در مورد طرح ابداعی خود، اظهار کرد: یکی از طرح‌های من ساخت کوره القایی است که فلزات را ذوب می‌کند و به اجسام غیرفلز مانند دست انسان کاری ندارد. از این دستگاه در صنعت استفاده زیادی می‌شود، به‌عنوان مثال در ذوب کردن زباله‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزیت آن این است که هنگام فرآیند کار، گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌شود، علاوه بر این نیز  برای هم اجاق گاز در مصارف خانگی استفاده می‌شود.

وی افزود: طراحی «بازی سرباز حرم» نیز از دیگر کارهای من بوده که داستان مبارزه یک سرباز با داعش است و طی چند مرحله پیش‌بینی‌ شده، به این صورت که سرباز پس از طی مراحلی، پیروزی را از آن خود می‌کند. برای این طرح رتبه سوم مسابقات کشوری سمپاد را کسب کردم.

این مخترع نوجوان اضافه کرد: طرح دیگری که روی آن کار کردم، «شیشه بالابر خودرو» است. در این مدل طراحی زمانی ‌که شیشه خودرو بالا می‌رود، در صورت وجود مانع حرکت آن متوقف می‌شود، این طرح نیز از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است.

گفت‌وگوی ایسنا با تعدادی از دانش‌آموزان مخترع

همچنین کیان‌رضا اکبری، دانش‌آموز پایه ششم نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت‌های خود به عنوان یک نخبه، بیان کرد: من بیشتر در بخش رباتیک فعالیت دارم و تاکنون ربات آتش‌نشان، ربات تشخیص نور و ربات امدادگر را طراحی و در استان هم مقام‌هایی کسب کرده‌ام.

وی افزود: برنامه من در آینده این است که ربات پیشرفته‌تری طراحی کنم و تمرکزم در این خصوص در زمینه طراحی ربات با قابلیت امدادرسانی است و با توجه به علاقه‌ای که در این زمینه دارم، رشته رباتیک یا برنامه‌نویسی را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب خواهم کرد.

همچنین پارسا پهلوان، دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه شهید هاشمی‌نژاد نیز در ادامه این گفت‌وگو ها به ایسنا گفت: طرح من «گجت چشم دوم» است که برای افراد نابینا طراحی شده و کارکردش اینطور است که موانع را تشخیص می‌دهد و در واقع یک طراحی و مدل از گجت واقعی است که اندازه و وزن کمتری دارد. این گجت فاصله شخص نابینا را با مانع تعیین و با تولید صدا اعلام می‌کند که چقدر به مانع نزدیک شده است.

وی ادامه داد: همچنین با طراحی ربات محیط زیست توانستم رتبه برتر استان را کسب کنم، نحوه کار این ربات خاموش کردن آتش است و می‌تواند شکارچی را شناسایی و بسته امداد را به حیوانات در حال انقراض برساند. این ربات با استفاده از بلوتوث گوشی کنترل می‌شود.

گفت‌وگوی ایسنا با تعدادی از دانش‌آموزان مخترع

این دانش‌آموز مخترع افزود: برای آینده طراحی «سیستم خانه هوشمند» را در برنامه دارم که کارهای خانه از جمله اندازه‌گیری دما و محافظت از خانه هنگام سفر ساکنان را بر عهده دارد، ضمن اینکه سیستم تشخیص چهره برای امنیت بیشتر نیز در این سیستم تعبیه خواهد شد.

وی گفت: می‌خواهم در آینده رشته ریاضی را انتخاب کنم، زیرا رباتیک پیشرفته بیشتر مرتبط با ریاضیات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha