• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402092115026
  • خبرنگار : 50490

توسط نخستین دانشجو پسا دکتری رشته افزاره‌های میکرو دانشگاه صنعتی بابل انجام شد

ساخت حسگر هیدورفن میکرومتری بر روی بدن ماهی

ساخت حسگر هیدورفن میکرومتری بر روی بدن ماهی

ایسنا/مازندران نخستین دانشجو و پژوهشگر رشته افزاره‌های میکرو و نانو الکترونیک می‌گوید: در پژوهش‌ها به نیاز کشور توجه شد به همین منظور حسگر هیدروفن در ابعاد میکرومتری را به‌عنوان پروژه دکتری انتخاب کردم، که ایده اصلی طراحی آن از ساختار موجود در طبیعت بر روی بدن ماهی‌ها گرفته شده است و توانایی کار در هر دو نوع سونار فعال و غیرفعال را دارد.

دکتر مجتبی شمس ناتری متولد سال ۱۳۶۵ از شهرستان چالوس در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص ویژگی‌های رشته تحصیلات عالیه دانشگاهی و پژوهش هایی که در این زمینه انجام داده است، می‌گوید: از سال ۱۳۸۸ دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در مقاطع ارشد، دکتری و دو دوره بعنوان پژوهشگر پسا دکتری به تحصیلات ادامه دادم. در مقطع ارشد پس از آشنایی با درس تئوری و تکنولوژی ساخت افزاره های میکرو الکترونیک (MEMS) در کلاس دکتر بهرام گنجی به این رشته علاقمند شده و با راهنمایی ایشان به‌عنوان استاد راهنما، این رشته را موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کردم.

وی با بیان اینکه پس از پایان دوره ارشد در دوره دکتری و پسا دکتری نیز با دکتر گنجی و در همین رشته ادامه تحصیل دادم، می‌افزاید: البته در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به خدمت مقدس سربازی رفتم و دوباره به‌عنوان پژوهشگر پسا دکتری با دانشگاه همکاری کردم.

این پژوهشگر در رشته افزاره های میکرو و نانو الکترونیک یادآور می‌شود: دانش MEMS همانطور که از نامش پیداست توانایی طراحی و ساخت انواع گوناگونی از ادوات مکانیکی و الکتریکی در ابعاد میکرو و نانو متری را دارا است. به‌عنوان نمونه در موبایل های امروزی بیشتر قطعات مانند: میکروفن، ژیروسکوپ، فشارسنج، حسگر اثر انگشت، آنتن، دوربین، فیلترها و بسیاری از ادوات دیگر توسط این دانش ساخته شده است و جزء به روزترین موضوعات دنیا است.

مجتبی شمس ناتری با اظهار اینکه در ابتدای کار با دکتر گنجی روی حسگر میکروفن که خود ایشان کار ساخت و طراحی آن را انجام داده بودند کار کردم و در سال ۲۰۱۰ مقاله‌ای در این ارتباط با ایشان چاپ کردیم، می‌افزاید: سپس حسگرهای میکرومتری تشخیص اثرانگشت را به‌عنوان موضوع پایان‌نامه ارشد انتخاب کردم که امروزه در موبایل‌ها، لپ تاپ و سیستم‌های حفاظتی کارایی فراوانی دارد.

این پژوهشگر رشته افزاره‌های میکرو و نانوالکترونیک می‌گوید: در دوره دکتری نیز سعی شد موضوعی که نیاز کشور است انتخاب شود و ساختار جدیدی در این زمینه بررسی گردد، به همین منظور حسگر هیدروفن در ابعاد میکرومتری را به‌عنوان پروژه دکتری انتخاب کردم، که ایده اصلی طراحی آن از ساختار موجود در طبیعت بر روی بدن ماهی‌ها گرفته شده است و توانایی کار در هر دو نوع سونار فعال و غیرفعال را دارد.

 شمس ناتری ادامه داد: از جمله کاربردهای آن در صنعت کشتیرانی و دریانوردی برای پایش محیط زیر آب، در صنعت نظامی به‌عنوان موقعیت یاب زیردریایی‌ها و در صنعت غذایی در کشتی‌های ماهیگیری برای پایشگر آبزیان اطراف کشتی کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: در دوره پسا دکتری با راهنمایی دکتر گنجی و زیر نظر ایشان اتاق تمیز (آزمایشگاه ساخت افزاره‌های میکرو و نانو الکترونیک) دانشگاه راه‌اندازی و دستگاه‌های لایه نشانی و لایه‌برداری و... نصب و کالیبره انجام شد، که در سال ۱۴۰۰ به‌طور رسمی افتتاح و پس از آن به ساخت و لایه نشانی در اتاق زرد آزمایشگاه (محل لایه نشانی بوسیله نورنگاری) پرداخته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha