• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092718814
  • خبرنگار : 50081

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی:

هنر رضوی می‌تواند بنیانگذار تقویت هنر اسلامی در جهان اسلام باشد

هنر رضوی می‌تواند بنیانگذار تقویت هنر اسلامی در جهان اسلام باشد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی گفت: هنر رضوی، مسئله جامع و کاملی است که می‌تواند بنیان‌گذار تقویت هنر اسلامی نه تنها در ایران که در جهان اسلام باشد.

محمدجواد استادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان «مکتب هنر رضوی» اظهار کرد: حدود یک سال‌و نیم گذشته ایده‌ای با این هدف مطرح کردم که چگونه می‌توانیم مفاهیم ذهنی و انتزاعی را به فرم‌های قابل تعین و ملموس برای مخاطب تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: در هنر دینی این مسئله جدی است که ما چگونه می‌توانیم مفاهیم دینی را که ذهنی و انتزاعی هستند با زبان هنر به قالب‌ها و آثاری که عینیت پیدا کنند و برای مخاطب ملموس باشند، تبدیل کنیم تا طیف‌های مختلف مخاطب زمانی که در معرض این آثار قرار می‌گیرند معنای اصلی دینی را دریافت کنند و نیز تاثیر بپذیرند.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی تصریح کرد: مجموعه حرم مطهر رضوی با نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت، یکی از مهمترین مجموعه‌های هنر اسلامی در جهان به حساب می‌آید به این دلیل که ما شاهد این هستیم در حرم مطهر برخلاف نقاط دیگر جهان اسلام که آثار هنری شکل گرفته دارای استمراری است که وجود داشته و در نقاط مختلف دنیا و در یک دوره تاریخی خاصی و به دلیل خاصی هنر اسلامی جلوه‌گر می‌شود.   

وی عنوان کرد: در مشهد به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و مسئله مهم زیارت که همواره جریان داشته است هنرمندان در تمام  این ۸۰۰ سال گذشته بهترین آثار خود را در قالب‌های مختلف در مجموعه حرم مطهر ارائه کردند. قالب‌های متنوع هنری از معماری، نقاشی، کتیبه‌نویسی، خوشنویسی، کاشی‌کاری و هنرهای مختلف در این مجموعه عرضه شده است.

استادی خاطرنشان کرد: امروز ما نیازمند این هستیم که تجربه گذشتگان را بررسی و بتوانیم به یک الگو واره‌ای دست پیدا کنیم که به ما نشان دهد که آن مفاهیم دینی به فرم‌های ماندگار و تاثیرگذار هنری تبدیل شده‌اند، به چه صورت بوده است. بنابراین مکتب هنر رضوی براساس این مسئله طرح شد که بتوانیم به الگویی دست پیدا کنیم تا این فرآیند را براساس تجربه گذشتگان برای ما روشن کند. درنتیجه شکل‌گیری مکتب هنر رضوی این‌گونه است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این حوزه، انجام پژوهش و مطالعات نظری در زمینه مکتب هنر رضوی است که بتوانیم آثار و شاهکارهای هنری موجود در حرم مطهر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و روی آن‌ها پژوهش کنیم تا به یک الگویی برسیم.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و نهادهای مختلف دانشگاهی در کشور امضا شد که در حوزه تولید مبانی نظری مکتب هنر رضوی فعالیت می‌کند و یکی از این تفاهم‌نامه‌ها با دانشگاه هنر بود. دوره اول این کنگره با موضوع «شخصیت پیامبر اسلام(ص) برگزار شد و دومین دوره نیز به «حضرت رضا(ع)» و «مکتب هنر رضوی» اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی پژوهشی است، گفت: تلاش ما این است که این کنگره زمینه‌ساز جدی برای تولید ادبیات نظری و پژوهشی در حوزه مکتب هنر رضوی باشد. همچنین حضور اساتید دانشگاهی و دانشجویان در مقاطع تکمیلی در این فضاها منجربه هم‌افزایی و گفت‌وگو میان اساتید و دانشجویان می‌شود تا بتوانیم در گام‌های بعدی موضوعات جزئی‌تر و پروژه‌های پژوهشی بزرگتری را تعریف کنیم.

استادی افزود: تلاش خواهیم کرد مقالات برگزیده را به صورت کامل و در چند ماه آینده منتشر کنیم تا اصل مقاله در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان مکتب هنر رضوی قرار گیرد. هنر رضوی، مسئله جامع و کاملی است که می‌تواند بنیان‌گذار تقویت هنر اسلامی نه تنها در ایران که در جهان اسلام باشد و آن موضوع میان رشته‌ای است و صرفا این‌گونه نیست که متخصصان امر هنر در حوزه دانشگاه در این مورد دخیل باشند.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی بیان کرد: حضور چهره‌های دانشگاهی حتی از رشته‌های مختلف مانند الهیات یا سایر رشته‌های علوم انسانی نیز می‌توانند کمک کنند این فضای میان رشته‌ای شکل گیرد تا این مباحث دقیق‌تر و اثرگذارتر دنبال شود. مکتب هنر رضوی یک حوزه کاملا میان رشته‌ای است که علوم انسانی و علوم اسلامی در آن دخیل هستند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha