• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402101813080
  • خبرنگار : 50463

اولین سد آبی استان یزد در آستانه افتتاح

اولین سد آبی استان یزد در آستانه افتتاح
این عکس تزینی است

ایسنا/یزد سد مخزنی هرات به‌ عنوان اولین سد آبی استان یزد در ایام‌الله دهه فجر بهره برداری خواهد شد.

عملیات اجرایی سد هرات به دلیل فراز و نشیب تامین اعتبار زمان‌ بر شد، اما بالاخره به گفته مسئولان استانی این طرح مراحل پایانی عملیات عمرانی را پست سر می‌گذارد.

این طرح عظیم آبی با حجم گنجایش ۲۳ میلیون مترمکعب به عنوان اولین و بزرگ‌ترین سد آبی استان یزد به شمار می‌آید.

این سد با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان قرار است که در بهمن ماه سالی و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی مورد بهره برداری قرار گیرد.

سد هرات به‌عنوان اولین سد تامین‌کننده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه خوانسار و هرات در مراحل پایانی عملیات عمرانی خود قرار دارد.

با توجه‌ به موقعیت خاص مکانی این سد که بین دو استان یزد و فارس واقع شده است، موضوع گردشگری آبی و احداث موزه آب نیز در این سد در دستور کار قرار دارد.

به گفته مسئولان شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، هدف از اجرای این پروژه مهار سیلاب، تامین مطمئن حقابه کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری است.

این سد که جزو پروژه های اولویت دار وزارت نیرو می باشد، از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۵۰۵ متر، ارتفاع ۵۵ متر از کف بستر رودخانه و با حجم دریاچه ۲۳ میلیون متر مکعب و قابلیت تنظیم ۱۲.۹ میلیون متر مکعب در سال را دارد.

سد مخزنی هرات در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر هرات و جنوب شهر یزد و بر روی رودخانه اعظم و در پایین دست روستای تیزآباد این شهرستان در حال احداث می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۲۹

سلام نکنه خدای نکرده اب زاینده رود رو میخوان به اونجا هدایت کنند تو رو به خدا یه فکر اساسی به حال کشاورزان شرق اصفهان هم بکنید حداقل اب ان منطقه رو نمیدادید به شهرهای یزد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۴۲

چه ربطی به اصفهون داره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۲:۱۰

آخه جنوب استان یزد چه ربطی به اصفهان داره که آب زاینده رود رو ببرن اونجا گرچه آب هم مال کوهرنگه و استان چهار محال کشاورزی استان یزد هیچ ربطی به آب زاینده رود نداره فقط شهرستان بافق از آب کوهرنگ استفاده میکنن اونم بخاطر معدن که خاکش میره اصفهان و مبارکه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۹:۰۶

هنوزمشکل کشاورزان که زمین‌های آنها در مخزن سد قرار گرفته حل نشده از همه مهمتر روستای برازجان که در بالا دست سد میباشد نيز فکری به حال ان نکرده اند در دولت آقای روحاني نيز یک افتتاح سوری زدن انشالله که این دفعه اون جوری نباشد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۱:۴۹

این همه آب وسط کویر از کجا تامین شده؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۰۳

انشاالله با آفتابه پر می کنید یا با سطل ؟ بارش که نیست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۲:۰۱

الحمد الله که اب به همه جا می رسد ؛

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۳۵

یزد داره سیل میبره شهر خشک بی آب علف سد هم زدن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۲۷

انشاالله برای مصارف خانگی باشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۲:۳۹

این سد در روستای برازجان ودر خاک فارس قرار دارد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۵:۲۳

کارشناسان خودشون قیمته زمین روستای یزد را چند برابر قیمت زمین‌های روستای برازجان قیمت زدن وخرید فروش میکنن در حد بسیار کم چون زمین و روستای استان یزد را اصلا ربطی به سد که آبریز مخزن وهمه برای فارس هست را نجومی بالا بردن کسی هم نیست رسیدگی کنه. مگه نباید بجا زمین‌ها و حق آبه که این روستا ها از هزاران سال ازین رودخانه را داشتند از سد بدهند. چون روستا بسیار تاریخی است متاسفانه هیچکس بداد این روستا وحقش مسلم مردم اهمیت نمیده.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۵:۴۳

آیا مردم روستای برازجان از رودخانه اعظم که هنوز هم درحال بهره برداری هستند وتمام سد که تماما حریم سد آبریز سد مخزن سد زمین‌های کشاورزی و روستاها مراتع بسیار وسیع جنگلی وغیره.. که همه برای استان فارس هست مسئولین محترم استانی وکشوری ورود کنند وحق روستای برازجان را مطالبه کنند یا اجازه چنین کاری را آسان ندهند به استان همجوار. چون مردم اینجا کسی را ندارند وپول و پارتی ندارند.. کسی به فریادش ن برسه. سد پروژه بزرگ و خوبی است به شرط اینکه حق مردم را به درستی بدهند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۶:۱۸

مگر سد غیر آبی هم داریم ؟