• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402102416676
  • خبرنگار : 50123

گذر از خط ویژه، جدال با زندگی

گذر از خط ویژه، جدال با زندگی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری تابلوهای راهنمایی در سطح شهر نقش پلیس را ایفا می‌کنند و بی‌توجهی به آنها موجب ترافیک می‌شود اما آنچه این روزها با آن بسیار مواجه هستیم، بی توجهی به این علائم است تا جایی که گاهی خط ویژه ایستگاه‌های اتوبوس به تردد خودروهای شخصی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، تردد و پارک خودرو در ایستگاه اتوبوس امروز دیگر به یک صحنه عادی و تکراری در شهر تبدیل شده است و شاید اکثر ما بدون توجه به این معضل، به سادگی از کنارش گذر کنیم، اما اینجاست که وقتی پای صحبت رانندگان اتوبوس و شهروندان بنشینیم متوجه خواهیم شد این اقدام افراد که حقوق همشهریان‌شان کوچک‌ترین اهمیتی برای آنها ندارد، چه تبعات و مشکلاتی را برای رانندگان و اتوبوسرانان ایجاد کرده است.

کما اینکه تردد از خط ویژه اتوبوس، مخصوصا در بعدازظهرها که شاهد ترافیک سنگین هستیم این موارد مشاهده می‌شود.

به راستی رانندگی آن هم در خیابان‌های شهر که یک طرف خیابان خودرو پارک شده، تا چه اندازه با صبر، حوصله و فرهنگ مردم ارتباط دارد؟ اگر هر راننده‌ای به تبع از دیگران اقدام به این کار خطرناک کند آیا نیاز به اختصاص خط ویژه اتوبوس بود؟ آیا نباید احتمال داد که ممکن است ناگهان اتوبوسی بخواهد از مسیر تعیین شده تردد کند و در این موقع چه کاری باید انجام دهد؟

فاطمه یکی از شهروندان به ایسنا می‌گوید: نه تنها در ساعات پایانی روز بلکه حوالی ظهر هم که اکثر خیابان‌های شهر شلوغ است، رانندگان برای سریع رسیدن بدون اینکه جان عابران پیاده برایشان مهم باشد از این لاین حرکت می‌کنند.

تا جایی‌که بارها مشاهده کردم تصادفاتی که مقصر خودروی شخصی بوده اتفاق افتاد.

حسین دیگر شهروند که فردی میانسال است، می‌گوید: کسی که در حال رانندگی است توجهی به عبور عابران پیاده ندارد، گاهی ساعات اوج ترافیک حتی تا پنج دقیقه هم منتظر می‌مانم تا حداقل بتوانم از عرض خیابان عبور کنم.

روزی برای عبور از عرض خیابان حواسم تنها به خودروهایی بود که پشت چراغ قرمز ایستاده بودند و آرام آرام راه افتادم  تا به آن طرف خیابان برسم، اما خودرویی که چندین جوان سوار آن بودند با سرعت زیاد نزدیک پایم ترمز کرد.

کمتر دیده بودم که خودرو از خط ویژه اتوبوس هم تردد کند اما این بار با چشمم دیدم، اگر حواسم نبود قطعا تصادفی آنجا اتفاق می‌افتاد، خیابان‌های شهر که واقعا با این ترافیک جوابگوی رفت و آمد خودروها نیست، اما درخواست می‌کنم که حداقل نیروهای پلیس فکری به حال این ترافیک و مردمی که بدون توجه به عابران پیاده تردد می‌کنند، داشته باشند.

افسانه دیگر شهروند می‌گوید: چند ماه پیش وقتی از خیابان عبور می‌کردم در خیابانی که ترافیک زیاد بود با عجله از پیاده‌رو رد شدم و همین که چراغ قرمز بود همین که خواستم به آن سمت خیابان بروم ناگهان خودرویی که از مسیر خط ویژه اتوبوس در حال تردد بود نمی‌دانم چطور به من رسید، کف خیابان افتادم و پا و کمرم دچار آسیب شد.

راننده‌ای که در زمان رانندگی تنها به فکر خودش است که ناگهان در یک چشم به هم زدنی اتفاق ناگواری می‌افتد، قطعا کسی دوست ندارد که در اثر بی احتیاطی و بی حوصلگی شاهد این گونه حوادث باشد.

سرهنگ ایرج حسین‌پور، رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی آمار تصادفات در حوزه درون استانی از ابتدای امسال تا کنون، اظهار کرد: این افزایش تصادفات عمدتا در بحث تصادفات جرحی و خسارتی بوده، کما اینکه تصادفات فوتی سه درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در تحلیل صورت گرفته درصد قابل ملاحظه‌ای از تصادفات فوتی مربوط به عابرین پیاده دو تا ۱۱ سال بودند که این نشان از قصور والدین و تشخیص ندادن خطر بوده است، البته رقم قابل ملاحظه‌ای از این تصادفات هم مربوط به افراد بالای ۶۰ سال گزارش شده که از مردم تقاضا می‌شود برای اینکه آسیبی متوجه سالمندان نشود، مراقبت بیش‌تری از آن‌ها صورت گیرد.

رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین علل رخداد تصادفات در ابتدا توجه نداشتن به جلو و جوانب و سپس رعایت نکردن حق تقدم عبور بوده که این دو علت اصلی و عمده تصادفات به شمار می‌روند، از طرفی شهرستان‌های پرتصادف شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان هستند که آمار نشان می‌دهد باید تمرکز خود را در همه مقوله‌ها روی این شهرستان‌ها معطوف کنیم.

حسین‌پور بیان کرد: در مرکز استان در بحث زیرساخت‌ها و هوشمندسازی اندکی دچار عقب ماندگی هستیم هرچند تلاش می‌شود که این مسائل مورد توجه قرار گیرد، اما باتوجه به رشد جمعیت و ورودی خودروها به مرکز استان مخصوصا در هسته مرکزی شهر معابر با وضعیت موجود، وضعیتی نیست که بتواند جوابگوی ترافیک باشد، البته از شهرداری درخواست شده که بیش‌تر به این سمت حرکت کند.

وی ادامه داد: حتی این موضوع در جلسه شورای راهبری تصادفات بیان و استاندار تکلیف به انجام این کار کرد که امید است این موضوع تسریع یابد و بتوان برون رفتی از ترافیکی که بعدازظهرها مخصوصا در هسته مرکزی شهر بحث کلافه کننده‌ای بوده را شاهد باشیم، البته گاهی کلافگی راننده در ترافیک مرکز شهر موجب شده که در رینگ بیرونی رانندگان با سرعت زیاد قصد جبران زمان اتلاف شده را داشته و موجب بروز تصادفات در رینگ‌های بیرونی شهر می‌شود.

رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری در خصوص گلایه‌مندی مردم باتوجه به تردد خودروهای شخصی از لاین ویژه اتوبوس، تصریح کرد: لاین ویژه باتوجه به وجود تابلو علائم و برابر با آیین‌نامه ویژگی مشخصی دارد و به منظور تسریع در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی بخشی از عرض خیابان به خودروهای عمومی اختصاص داده شده تا بتوانند به راحتی مسافران را جابجا کنند.

حسین‌پور بیان کرد: تقریبا لاین‌های ویژه در شهر تابلو دارند، اما این موضوع همواره مطرح شد که باید کانالیزه شود، گرچه پیشنهاداتی ارائه شده تا علاوه بر تابلو علائم با کانالیزه کردن مشخص باشد.

وی افزود: حتی تصادف فوتی در لاین ویژه با عابرین پیاده هم گزارش شده و هر روزه شاهد رخداد تصادفات جرحی و خسارتی هستیم، البته طرحی به شهرداری ارائه شده که در اولین جلسه شورای ترافیک شهرستان شهرکرد مطرح و در شورای ترافیک استان بیان شود، یعنی ساعاتی که تردد وسایل نقلیه عمومی مخصوصا ساعات پایانی روز کمتر است خودروهای دیگری که در ترافیک سنگین می‌مانند بتوانند از لاین ویژه استفاده کنند.

به گفته وی، در حال حاضر لاین ویژه اتوبوس مشخصه خاصی ندارد و تنها افرادی که ساکن شهرکرد بوده مطلع هستند که نباید از لاین ویژه تردد کنند، کما اینکه این گلایه‌مندی همیشه از شهرداری وجود داشته و درخواست می‌شود با پیگیری بتوان این موضوع را به سرانجام رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha