• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1404082717033
  • خبرنگار : 50975

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری:

آشنایی کودکان با کتاب، مسیر شکل‌گیری شخصیت را هموار می‌کند

آشنایی کودکان با کتاب، مسیر شکل‌گیری شخصیت را هموار می‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: آشنایی کودکان با کتاب از زمان شنیدن آغاز می‌شود که نه تنها مهارت‌های زبانی و شناختی را تقویت می‌کند، بلکه مسیر شکل‌گیری شخصیت، تفکر انتقادی و مهارت‌های زندگی را هموار می‌کند.

روح‌الله واحد در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اهمیت آشنایی کودکان با کتاب و مطالعه از سنین پایین اظهار کرد: سن مناسب برای شروع آشنایی کودکان با کتاب از زمان شنیدن است، زمانی که کودک می‌تواند با تصاویر و داستان‌های کوتاه ارتباط برقرار و لذت کشف دنیای تازه را تجربه کند. در این مرحله، کتاب به عنوان ابزاری برای شکل‌دهی به مهارت‌های زبانی، شناختی و اجتماعی کودک عمل می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: مطالعه نه تنها زمینه رشد ذهنی و خلاقیت را فراهم می‌آورد، بلکه به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های زندگی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، قدرت تصمیم‌گیری و حتی مهارت نه گفتن را بیاموزند. تجربه نشان داده است کودکانی که از دوران کودکی با کتاب مانوس می‌شوند، در مواجهه با مسائل روزمره و تحصیلی، توانمندی بیشتری دارند و با اعتماد به نفس بالاتری عمل می‌کنند.

نقش کتاب‌های غیر درسی در تقویت یادگیری و رشد فکری

واحد با اشاره به تأثیر مطالعه کتاب‌های غیر درسی بر یادگیری تحصیلی کودکان گفت: کتاب‌های داستانی، علمی، تخیلی و آموزشی که خارج از برنامه درسی هستند، به کودکان این امکان را می‌دهند تا دنیای خود را فراتر از کلاس درس گسترش دهند. این نوع مطالعه باعث می‌شود کودک با مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله آشنا شود و توانایی‌های ذهنی خود را در زمینه‌های مختلف تقویت کند.

وی افزود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که به طور منظم به خواندن کتاب‌های غیر درسی مشغول‌اند، در دروس تحصیلی خود نیز عملکرد بهتری دارند، زیرا تفکر خلاق و قدرت استدلال در آنها تقویت شده است.

واحد تأکید کرد: تشویق کودکان به مطالعه، نه تنها آگاهی علمی و فکری آنها را افزایش می‌دهد، بلکه تفکر انتقادی را نیز پرورش می‌دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: کودکی که به کتابخوانی عادت کرده، می‌آموزد پرسشگری کند، دیدگاه‌های مختلف را بسنجد و بدون فشار از دیگران، انتخاب‌های منطقی و صحیح داشته باشد.

مسیر جذب و علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه

واحد درباره راهکارهای کانون برای جذب کودکان و نوجوانان به مطالعه توضیح داد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این سال‌ها در کانون انجام شده، فراهم کردن فضایی دلپذیر و جذاب برای کتابخوانی است. استفاده از صفحه‌آرایی زیبا، نقوش جذاب و داستان‌های متنوع باعث می‌شود کودک به مطالعه علاقه‌مند شود. همچنین برنامه‌های قصه‌خوانی، کارگاه‌های ادبی و فرهنگی و حضور مربیان آگاه و دوستدار کودک، نقش مؤثری در عادت دادن کودکان به کتاب دارند.

وی ادامه داد: در کتابخانه‌های کانون، علاوه بر فراهم آوردن کتاب‌های متنوع، به آموزش صحیح مطالعه نیز پرداخته می‌شود. راهنمایی کودکان و نوجوانان برای روش‌های درست خواندن، یادداشت‌برداری، تحلیل و گفتگو پیرامون مطالب کتاب، به شکل‌دهی عادت مطالعه پایدار کمک می‌کند.

واحد افزود: متأسفانه سرانه مطالعه هنوز پایین است، اما تلاش ما بر افزایش این سرانه و تنوع منابع متمرکز است. همکاری با نهادها، ارگان‌ها و افراد جامعه، حمایت از برنامه‌های فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای، می‌تواند به موفقیت کانون در این مسیر کمک کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: کتاب، پل ارتباطی بین کودک و جهان اطرافش است. هرچه بتوانیم این پل را محکم‌تر و جذاب‌تر کنیم، نسل آینده با آگاهی و خلاقیت بیشتری رشد می‌کند و جامعه‌ای پرتوان و روشن‌فکر خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha