• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402102719346
  • خبرنگار : 71664

دستیاران تخصصی «دانشجو» نیستند

دستیاران تخصصی «دانشجو» نیستند

بنا بر ابلاغیه معاون آموزشی وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید از به‌کار بردن عنوان «دانشجو» برای دوره دستیاری تخصصی خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ کرد: «با توجه به ابهام در مفاهیم دانشجو و دستیار، بدوینوسیله اعلام می‌دارد براساس مفاده ماده‌های یک، سه و ۲۴ مصوبات چهل‌وهفتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، دستیار به افرادی اطلاق می‌شود که با داشتن مدرک دکتری عمومی و پذیرش در امتحان ورودی دستیاری جهت آموزش نظری و کسب مهارتهای عملی، در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی طی مدت زمان مشخصی که برای آن دوره از طریق شورای آموزش پزشکی و تخصصصی تصویب شده است به امر تحصیل، آموزش، پژوهش و انجام فعالیت‌های کادرورزی اشتغال می‌ورزند. 

ضمن اینکه هدف دوره دستیاری، تربیت پزشک متخصص و متعهد در رشته‌های مورد نیاز کشور جهت کسب مهارت‌های نظری، عملی، آموزش پزشکی، تعمیمی و گسترش بهداشت در جامعه، امور درمانی و انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای پیشبرد دانش پزشکی است و دستیاران موظف هستند طبق برنامه‌ای که از طرف گروه آموزشی مربوطه  تنظیم می‌شود، در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و درمانی از جمله کلاس‌های نظری، گزارش صبحگاهی، گزارش مرگ و میر گزارش موردی ژورنال کلاب، کارورزی‌های بیمارستانی و درمانگاهی، آزمایشگاهی و کلینیک‌های بخش و درمانگاه مربوطه  و ماموریت‌های علمی و طرح‌های تحقیقاتی شرکت کنند.

شایان ذکر است، بر اساس مفاده ماده ۲ قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‌ای، دکتری پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود. لذا با توجه به افراد منظور شده در دوره‌های فوق‌الذکر به عنوان دانشجو در مصوبات مجلس شورای اسلامی و نیز وظایف دستیاران تخصصی بالینی پزشکی در دوره‌های مربوطه از جمله آموزش، پژوهش و کارورزی و کشیک‌های بخش آموزشی و درمانی ذی‌ربط، دوره دستیاری تخصصی رشته‌های بالینی به عنوان دوره دانشجویی منظور نمی‌شود؛ لذا دستور فرمایید هماهنگی‌های لازم به عمل آید و در کلیه مکاتبات مرتبط صرفا به لفظ دستیار اشاره گردد.»

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۳:۲۳

دنبال چی میگردند ؟ 😂 بجای تمرکز رو درمان و وضعیت فاجعه پزشکی نگران اینن بهشون بگن دانشجو . بعضی پزشکا هم اگ بهشون اقای دکتر خانم دکتر نگیم ناراحت میشن ! خدایا همه ما رو از غیر خودت بی نیاز کن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۷:۲۴

به جایی ک تمرکز خود را بر پیشگیری و بهداشت بزارن بر روی درمان متمرکز شدند ..... سالانه ۱۱ میلیون نفر در دنیا در اثر بیماری های مرتبط با عوامل محیطی جان خود را از دست می دهند ...... الودگی هوا، تغذیه، سبک زندگی، تغییرات آب و هوایی مهم هستش ....

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۷:۵۸

حقوق بهشون بدن زندگی کنن عنوان می خوان چکار

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۹ ۱۸:۳۶

اجازه کار دارند. همه پزشک هستند که ۷ سال درس خوندن حداقل ۷ سال طرح سپری کردند حالا میخوان، در رشته تخصص بالاتر دانش و مهارتشون رو بالا ببرند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۹:۳۳

اگه دانشجو نیستن اجازه کار بیرون بیمارستان بهشون بدن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۹:۴۶

لطفا لطفا به وضع مالی دستیاران پزشکی دقت بیشتری کنید .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۲۲:۰۹

با دوازده تا کشیک شبانه روزی میخوای چجوری کار کنی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۸ ۰۶:۰۷

حالا با یک عنوان گفتن یا نگفتن موج مهاجرت پزشکان حل می شود؟ اصلا سال بعدها سال دستیاران پزشکی نام گذاری کنید؛؛؛

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۸ ۱۳:۵۵

پس نتیجه میگیریم دانشجویان phdرا باید بالفظ دانشجو خطاب کنیم و دانشجویان تخصص را با لفط دستیار و اصلا بهتر است نام رشته طب و دکتری طب را عوض کنیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۶

چند نکته در این نامه وجود دارد؛ ۱. به وضوح عنوان دستیار رو فقط مختص دانشجویان دوره بالینی میدونه و به دکتری تخصصی (PhD) اشاره نمیشه ۲. کدوم یک از این به حساب دستیاران بالینی در امر پژوهش فعالیت می کنن؟ اصلا مگه میتونن!! ۳. هدف اینه که حقوق اینا رو زیاد کنن به طوری که صدای دانشجویان دوره تخصصی (PhD) در نیاد.