• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402122216123
  • منبع : نمایندگی همدان

۲۸۷۴ نفر دیده‌بان همدانی در سامانه سجام ثبت نام‌ کرده‌اند

۲۸۷۴ نفر دیده‌بان همدانی در سامانه سجام ثبت نام‌ کرده‌اند

ایسنا/همدان مدیر امور خانواده معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان با اشاره به ثبت‌ نام ۲۸۷۴ نفر دیده‌بان در سامانه سجام، گفت: امسال بیش از ۲۰۰ گزارش در حوزه‌های مواد مخدر، فضای مجازی و انواع جرائم در فضای مجازی فرستاده شده است.

امیرحسین واقعی‌ سرشت امروز (۲۲ اسفند ماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره اینکه حوزه امور خانواده و مشارکت مردمی به دو قسمت، یکی بحث امور خانواده و مسائل مربوط به خانواده و دیگری مشارکت‌های مردمی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در بحث امور خانواده زیرمجموعه‌های زیادی وجود دارد، به‌طوری که در زمینه طلاق جنبه پیشگیرانه، بحث آموزش و برگزاری کارگاه‌ها برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه طلاق به‌عنوان یک آسیب اجتماعی، مولد بسیاری از جرائم است، گفت: با آموزش‌ها، کارگاه‌ها و مشاوره‌های ارائه‌شده ۲۰ تا ۳۰ درصد آسیب‌ها کاهش یافت.

واقعی‌سرشت اظهار کرد: بحث بعدی در امور خانواده جنبه حمایتی است که دفتر امور حمایت از زنان، کودکان و نوجوانان ما فعال بوده و در شهر همدان و شهرستان‌های استان در کنار مراجع قضایی در حال فعالیت و کمک‌رسانی برای کاهش این آسیب‌هاست.

وی از تأسیس مرکز کاهش، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و همکاری چند دستگاه دیگر خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی تنظیم کردیم که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پای کار بیایند و کمک کنند.

واقعی‌سرشت ادامه داد: قسمتی از این مرکز، مرکز مهر خانواده است که برای ملاقات فرزندان طلاق ایجاد شده است. قبلا این ملاقات‌ها در کلانتری‌ها انجام می‌شد که آسیب‌های خاص خود را داشت و فضای مناسبی برای این ملاقات‌ها نبود.

وی به مشارکت مردمی اشاره کرد که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، فضایی برای آن درنظر گرفتیم و سامانه‌هایی را ایجاد کردیم که از ظرفیت خود مردم برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده شود و گفت: سامانه سجام (سامانه جامع ارتباطات مردمی) در قوه قضائیه طراحی شده است که به دو صورت مردمی و گمنام می‌توان این گزارش‌ها را از طریق این‌ سامانه دریافت کرد.

مدیر امور خانواده معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان با اشاره به دیده‌بان‌های سامانه سجام، افزود: ۲۸۷۴ نفر دیده‌بان در این سامانه ثبت‌ نام کرده‌اند که در واقع، چشم‌های مجموعه قضایی هستند و وقتی گزارش خود را از طریق این سامانه ارائه می‌دهند با توجه به موضوع گزارش و حوزه مربوطه در معاونت اجتماعی بررسی و وزن‌دهی می‌شود که چقدر صحت دارد و با توجه به صحت و سقم آن به مرجع مورد نظر ارجاع می‌شود.

وی بیان کرد: تفاوت سامانه سجام با سایر سامانه‌ها این است که اینجا مرجع قضایی است، اما اگر در سایر سامانه‌ها گزارش‌دهی انجام شود، برای بررسی اولیه هم باید دستور قضایی گرفته شود. در ضمن پیش‌بینی می‌شود داخل این سامانه هسته‌های تخصصی هم قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به هسته اصناف، دانشجویان و کارمندان اشاره کرد.

واقعی‌سرشت به همکاری با سمن‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای به نام سازمان مشارکت توسط قوه قضائیه تشکیل و طراحی شده است که سمن‌ها می‌توانند از طریق این سامانه ثبت شوند و همکاری خود را با قوه قضائیه آغاز کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha