• چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403011506753
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد اقتصاد:

دوره آزمون و خطای قوانین اقتصادی در کشور پایان یابد

دوره آزمون و خطای قوانین اقتصادی در کشور پایان یابد

ایسنا/اصفهان یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: دوره آزمون و خطا تصویب و اجرای قوانین اقتصادی باید در کشور پایان پیدا کند و بسترها برای مشارکت مردمی و بخش خصوصی هموار شود.

بشیر اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا به مقوله اقتصاد با مشارکت مردم و تحقق شعار سال اشاره و اظهار کرد: بر اساس نظریات اقتصاددان‌هایی مثل «فریدریش لیست»، اقتصاددان شهیر آلمانی، تولید ملی و حمایت از آن به‌عنوان راهکار اصلی نجات اقتصاد هر کشوری است.

وی افزود: نظریات این اقتصاددان بین‌المللی بعدها توسط دیگر اقتصاددانان مهم دنبال شد از جمله «هنری کری» اقتصاددان آمریکایی، که در کتاب «اصول علم اجتماع» عقایدی مشابه آراء و نظریات لیست ابراز داشت. «پاتن»، اقتصاددان آمریکایی و «پل کووس»، اقتصاددان فرانسوی نیز از ارائه‌دهندگان نظریات فردریک لیست بودند.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد استان اصفهان معتقد است، همه این دانشمندان فعال‌سازی نقش مردم در اقتصاد را مطرح کرده و نتایج آن در کشورهای خود را دیده‌اند و در ایران نیز باید زمینه‌های مشارکت مردمی و بخش خصوصی در اقتصاد و تولید رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: در ایران نظریه اقتصاد مقاومتی را می‌توان در پاره‌ای از اصول، مشابه نظریات اقتصاددانان مطرح دنیا دانست، بنابراین توجه به تولید ملی، حمایت دولت از اقتصاد داخلی و دخیل شدن مردم در تحول اقتصادی، امری تجربه شده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در ایران نیز پس از سال‌ها آزمون و خطای اقتصادی قوانین اجرایی باید به طور دقیق و موثری اجرا شود تا شاهد بهبود ساختارهای اقتصادی در آینده باشیم.

به باور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان، بخش عمده‌ای از معضلات اقتصادی ناشی از قوانین نادرست و موانع ساختاری موجود بر سر راه تولید داخلی است که وضع موجود اقتصاد ایران راه را برای رونق مشاغل غیر مولد، سفته‌بازی و دلالی هموار ساخته است.

وی ادامه داد: رفع مشکلات اقتصادی از جمله مهار تورم با مشارکت مردمی و اعمال اصلاحات ساختاری اقتصادی  ضرورت دارد.

به گفته اسماعیلی در حال حاضر نرخ سود بانکی بسیار بالا، رونق خرید و فروش اقلام سرمایه‌ای، دلالی و سفته‌بازی و مشاغل واسطه‌ای و کاذب همگی از حاشیه سود بسیار بالایی برخوردارند و اقشار یا افرادی که تمایل به ورود به بخش‌های تولیدی دارند را به حاشیه رانده است.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای باز کردن مسیر تولید برای جامعه، اصلاح زیربنایی است که باعث هدایت سرمایه‌ها در مسیر درست تولیدی شده و معضلات اقتصادی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha