• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403022115075
  • خبرنگار : 50188

به مناسبت روز جهانی لوپوس؛

لوپوس، بیماری هزار چهره

لوپوس، بیماری هزار چهره

ایسنا/کرمان عضو انجمن روماتولوژی ایران از علائم و عوارض بیماری لوپوس سخن گفت.

دکتر میترا عباسی‌فرد امروز ۲۱ اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت ۱۰ می، روز جهانی لوپوس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری لوپوس یک بیماری خودایمنی و مزمن التهابی است، اظهار کرد: این بیماری در خانم‌ها شایع تر از مردان است. لوپوس در واقع یک بیماری خودایمنی مزمن و ناتوان‌کننده است که در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۰ نفر به آن مبتلا هستند، همچنین در خانم‌ها ۹ برابر شایع تر از مردان است.

وی افزود: این بیماری بیشتر در سنین بین ۱۵ تا ۴۵ سالگی دیده می‌شود، ولی ممکن است در دوره نوزادی یا افراد مسن هم رخ دهد.

عضو انجمن روماتولوژی ایران بیان کرد: لوپوس یکی از انواع بیماری‌های خودایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های خودی ایجاد می‌شود، این حملات باعث التهاب و آسیب نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه‌ها، خون، قلب و ریه می‌شود.

وی افزود: لوپوس انواع مختلفی از جمله لوپوس پوستی، لوپوس سیستمیک و لوپوس داروئی دارد. به‌عنوان مثال لوپوس سیستمیک نوعی از این بیماری است که در آن فرد مبتلا می‌تواند دچار علائم پوستی و التهاب یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه‌ها، ریه، قلب، کلیه و مغز و سایر اعضای بدن شود. 

عباسی فرد ادامه داد: لوپوس در زمان بیماری می‌تواند خاموش باشد که به طور کامل یا طولانی‌مدت یا کوتاه‌مدت است و می‌تواند عود یا فعالیت مجدد را داشته باشد، لذا میزان شدت و فعالیت بیماری در طول زمان متفاوت است و هر زمان ممکن است عضوی از بدن را درگیر کند.

این فوق تخصص روماتولوژی ضمن اشاره به اینکه هنوز دلیل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نشده، گفت: مانند سایر بیماری‌های خود ایمنی، عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد این بیماری دخیل هستند و یکی از مهمترین عوامل محیطی اشعه ماورای بنفش خورشید است.

وی با اشاره به علائم عمومی بیماری از جمله تب، خستگی، احساس ضعف و کاهش وزن، افزود: خستگی یکی از شایع‌ترین شکایات این بیماران است. یکی دیگر از علایم بیماری ایجاد ضایعه پوستی به صورت راش بال پروانه‌ای روی گونه‌ها و پل بینی است. سایر علایم این بیماری حساسیت به نور و درد و تورم‌ مفاصل، خشکی صبحگاهی، تنگی نفس، درد قفسه سینه در اثر درگیری قلب و ریه و ورم پاها در اثر دفع پروتئین ناشی از درگیری کلیه‌ها و همچنین سردرد و سرگیجه و اختلال تمرکز و حافظه در اثر درگیری سسیتم عصبی است.

عباسی‌فرد ادامه داد: لوپوس از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند. اما در حین بارداری احتمال عبور آنتی بادی‌ها از جفت به جنین است که می‌تواند باعث ایجاد لوپوس نوزادی شود که از فرم خفیف با علائم پوستی تا فرم شدید که باعث کاهش ضربان قلب جنین می‌شود، متفاوت است که باید اکو کاردیوگرافی قلب جنین در دوره بارداری برای تشخیص این مشکل انجام شود تا از عواقب آن پیشگیری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اهمیت مراقبت‌های پزشکی در روند مراقبتی و درمانی بیماران لوپوس، گفت: بیماران لوپوس به طور منظم برای ارزیابی وضعیت بیماری و تنظیم داروهای آن‌ها از جمله کورتون به پزشک مراجعه نمایند تا مشخص شود که آیا برنامه درمانی برای مدیریت علائم آن‌ها مناسب است یا خیر.  

وی با تأکید بر این‌که بیماران نباید خودسرانه میزان داروی مصرفی را کم و زیاد کنند، افزود: همچنین با توجه به این‌که یکی از داروهای اصلی این بیماران هیدروکسی کلروکین است، باید طبق نظر روماتولوژیست به منظور ارزیابی چشم به چشم پزشک ارجاع داده شوند. 

عباسی‌فرد در پایان توصیه کرد: به خاطر داشته باشید که خوب زندگی کردن با لوپوس امکان‌پذیر است و مهم است که کنترل بیماری را در دست بگیرید و اجازه ندهید که بیماری کنترل شما را به دست گیرد. با توجه به این‌که استرس یک عامل مهم‌ تشدیدکننده بیماری است، به دوستان و همکاران بیماران لوپوسی توصیه می‌کنم به بیماران لوپوسی توجه بیشتری داشته باشند تا آرامش در محیط خانه و کار آن‌ها برقرار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha