• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031309071
  • خبرنگار : 50405

کابینه نتانیاهو بر لبه تیغ

کابینه نتانیاهو بر لبه تیغ

ایسنا/خراسان رضوی طی روزهای اخیر و پس از هشت ماه کشمکش روزافزون در بین مقامات رژیم صهیونیستی، بالاخره «بنی گانتس»، عضو کابینه جنگی رژیم و از احزاب مخالف کابینه نتانیاهو، لایحه طرح انحلال پارلمان این رژیم (کنست) را ارائه داد.

در صورت تصویب این طرح و انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی، کابینه فعلی «بنیامین نتانیاهو» نیز فرومی‌پاشد و سرزمین‌های اشغالی شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام برای تشکیل پارلمان و انتخاب کابینه جدید خواهد بود.

از نخستین روز آغاز طوفان‌الاقصی، احزاب مخالف نتانیاهو، کابینه او را مقصر این جنگ می‌دانستند. اقدام گانتس در ارائه طرح انحلال پارلمان، یکی از عینی‌ترین نمودهای اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی در هشت ماه اخیر است.

کار سخت مخالفان برای انحلال پارلمان

«منصور براتی» تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یک لایحه به ۲ طریق می‌تواند در کنست تصویب شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه کل اعضای کنست ۱۲۰ نفر هستند، یا باید ۶۱ نماینده به لایحه‌ای رای دهند تا تصویب شود یا زمانی که تعداد غایبین زیاد است، باید تعداد موافقین لایحه از مخالفین آن بیشتر باشد.  

وی افزود: اکنون از یک طرف حزب گانتس لایحه انحلال کنست را به پارلمان تقدیم کرد و از طرف دیگر، رهبران سایر احزاب بزرگ اپوزیسیون مانند یش‌عتید، اسرائیل خانه ما و امید جدید نیز اعلام کردند که جبهه‌ای یکپارچه برای به زیر کشیدن کابیه نتانیاهو تشکیل داده‌اند. البته باید توجه داشت حتی اگر تمام احزاب اپوزیسیون با هم جمع شوند، باز هم اکثریت لازم برای انحلال پارلمان را ندارند اما طبق برخی اخبار، ظاهرا در حزب لیکود نیز چند نماینده حضور دارند که نسبت به شرایط اسرائیل ناراضی اند و مایل به همکاری با اپوزیسیون هستند.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: اکنون تعداد نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان ۵۶ نفر است و اگر پنج نماینده از حزب لیکود با اپوزیسیون همکاری کنند، لایحه انحلال پارلمان تصویب خواهد شد که چنین چیزی بعید است، زیرا اگرچه برخی از اعضای لیکود با سیاست‌های نتانیاهو مخالف‌اند، اما دور از ذهن است که این افراد به لایحه انحلال کنست رای مثبت دهند، زیرا عواقب سختی را برای آنان از سمت هم‌حزبی‌هایشان در پی خواهد داشت. لذا به نظر می‌رسد به لحاظ سیاسی، اپوزیسیون رای کافی برای تصویب انحلال پارلمان را ندارد.

کابینه نتانیاهو بر لبه تیغ
بنی گانتس

تمایل صهیونیست‌ها برای فروپاشی کابینه نتانیاهو

براتی اضافه کرد: اما در عین حال اپوزیسیون می‌تواند قدرت خود برای تحقق خواسته‌هایش را افزایش دهد؛ مثلا اکنون احزاب اپوزیسیون با افزایش فشار اجتماعی، می‌توانند نتانیاهو را به تشکیل کمسیون حقیقت‌یاب برای بررسی مقصران شکست هفتم اکتبر وادار کنند. تشکیل چنین کمیسیونی کمک بزرگی به افزایش قدرت احزاب اپوزیسیون و سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی خواهد کرد، زیرا در هر تحلیلی، وزارت دفاع و دیگر مقامات کابینه نتانیاهو جزو مقصرین اصلی خواهند بود. به همین دلیل است که تا کنون نتانیاهو در برابر تشکیل این کمیسیون مقاومت کرده است.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته ۱۲۰ هزار نفر از مردم تل‌آویو با برگزار تظاهراتی از نتانیاهو خواستند طرح صلحی که دیروز توسط بایدن ارائه شد را بپذیرد، گفت: این اعتراضات نشان می‌دهد در جامعه اسرائیل برای فروپاشی کابینه نتانیاهو آمادگی و تمایل وجود دارد و به محض اینکه نیروهای اپوزیسیون تقابل خود با نتانیاهو را افزایش دهند و به سمت انجام اقداماتی برای فروپاشی کابینه حرکت کنند، جامعه هم به حمایت از نیروهای اپوزیسیون، به اعتراضات خود شدت خواهد بخشید. لذا به نظر می‌رسد احزاب اپوزیسیون به اعتراضات اجتماعی به عنوان یک اهرم قوی نگاه می‌کنند تا با استفاده از آن، نتانیاهو را وادار به برگزاری انتخابات زودهنگام کنند.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی افزود: چندی پیش رئیس اتحادیه کارگری اسرائیل اعلام کرد اگر ما به این نتیجه برسیم که دولت باید استعفا دهد و نتانیاهو مقاومت کند، اعلام اعتصاب خواهیم کرد و با این کار دولت را فلج می‌کنیم تا وادار به استعفا شود. در مارس ۲۰۲۳ و در جریان بحران‌های ایجادشده در اراضی اشغالی به دلیل پافشاری نتانیاهو بر اصلاحات قضایی نیز هنگامی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وزیر جنگ را به دلیل مخالفت‌هایش با اصلاحات قضایی اخراج کرد، کارگران اعلام اعتصاب کردند و نهایتا نتانیاهو مجبور شد تصمیم خود را لغو کند.

براتی ادامه داد: لذا اکنون نیز اعتراضات اقشار مختلف مردم اسرائیل می‌تواند احزاب اپوزیسیون را به هدف خود که همان فروپاشی دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات است، نزدیک کند. رژیم صهیونیستی روزهای پرتلاطمی را پیش رو دارد و به احتمال زیاد، مجددا به وضعیت سال ۲۰۲۳ که ۳۹ هفته اعتراضات در شهرهای مختلف رژیم برگزار شد، بازگردد.

کابینه نتانیاهو بر لبه تیغ
تظاهرات شنبه شب در تل‌آویو

غربی‌ها گانتس را به نتانیاهو ترجیح می‌دهند

وی با اشاره به رویکرد آمریکا نسبت به تلاش‌ها برای فروپاشی دولت نتانیاهو، عنوان کرد: دولت بایدن با کابینه نتانیاهو اختلافات بسیاری دارد و در این مدت هم به ۲ دلیل وادار به حمایت از رژیم صهیونیستی شده بود؛ نخست آنکه در شرایط جنگی، آمریکا برای حفظ اسرائیل مجبور بود اختلافات را نادیده بگیرد و به کابینه نتانیاهو کمک کند و دلیل دوم هم این بود که گانتس به عنوان فردی که ارتباطات خوبی با بایدن دارد، در کابینه جنگی حاضر بود و حال اگر خارج شود، فشارهای آمریکا و اروپا بر کابینه نتانیاهو به شدت افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی بیان کرد: غربی‌ها می‌خواهند انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی برگزار و کابینه‌ای میانه‌رو به رهبری گانتس تشکیل شود تا هم جنگ پایان یابد و هم حدی از امتیاز را به تشکیلات خودگردان فلسطین دهد تا ایده راهکار دوکشوری احیا شود. یکی، دو ماه پیش نیز بایدن صراحتا اعلام کرد که باید در اراضی اشغالی انتخابات زودهنگام برگزار گردد تا اعتماد اسرائیلی‌ها به دولتشان احیا شود. این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها مایل‌اند نتانیاهو از قدرت خارج شود.

کابینه نتانیاهو بر لبه تیغ
کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

گزینه‌های محدود نتانیاهو

براتی با اشاره به تصمیم گانتس مبنی بر خروج از کابینه جنگی و با بیان اینکه این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر انحلال پارلمان داشته باشد، گفت: در صورت خروج گانتس، آنگاه «آیزنکوت» که هم‌حزبی گانتس هست هم از کابینه جنگی خارج خواهد شد بدین ترتیب از پنج عضو این کابینه، ۲ نفر خارج شده‌اند. در این صورت نتانیاهو مجبور است برای حفظ کابینه جنگی، افراد جدیدی را وارد کند که انتخاب‌های محدودی را برای این کار دارد، زیرا افرادی که انتخاب می‌شوند باید سابقه پررنگی در ارتش داشته باشند. گزینه‌هایی که برای نتانیاهو باقی می‌ماند، انتخاب افرادی از ۲ حزب راست افراطی به رهبری بن‌گویر و اسموتریچ است که اعضای این احزاب اصلا کار نظامی نکرده‌اند و با تصمیمات‌شان اوضاع را وخیم‌تر خواهند کرد.

وی ادامه داد: گزینه دیگری که برای نتانیاهو وجود دارد، این است که ۲ عضو کابینه جنگ را از اعضای احزاب مذهبی انتخاب کند که آنان نیز اگرچه متحد نتانیاهو اند، اما سابقه نظامی ندارند، ضمن اینکه اساسا بین ارتش و احزاب مذهبی اختلاف نظر زیادی وجود دارد و نمی‌توانند در کنار هم کار جنگ را به پیش ببرند. لذا تنها گزینه باقی‌مانده برای نتانیاهو، این است که ۲ نفر از هم‌حزبی‌های خود که سابقه حضور در ارتش را دارند، برای عضویت در کابینه جنگی انتخاب کند که در این صورت شاهد ایجاد نوعی عدم اجماع در کابینه جنگی خواهیم بود که شرایط را برای نتانیاهو وخیم‌تر می‌کند. لذا در هر صورت خروج گانتس از کابینه جنگی به ضرر نتانیاهو است و حتی می‌تواند به پیشبرد طرح انحلال پارلمان کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha