• دوشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403031409420
  • خبرنگار : 71951

یک مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا:

مرجعیت امام، عامل حرکت مردم در قیام ۱۵ خرداد است

مرجعیت امام، عامل حرکت مردم در قیام ۱۵ خرداد است

ایسنا/تهران مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، ویژگی برجسته قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مردم در حمایت از امام خمینی را ماهیت دینی، مردمی و خودجوش آن بیان کرد و گفت: آنچه باعث خروش و زمینه حرکت آحاد ملت و موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران گردید،‌ مرجعیت امام خمینی(ره) بود که عامل حرکت و وحدت مردم در این قیام تلقی می گردد.

محمد بیدگلی در ادامه بیان کرد: در اندیشه ها و تفکر حضرت امام خمینی(ره)، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام جایگاه خاصی داشت که تاثیرات عمیقی بر ساختار سیاسی - اجتماعی و فکری - فرهنگی ایران گذاشت.

بیدگلی، قیام ۱۵ خرداد را آخرین زنجیره تحول قبل از وقوع انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: تاکید مکرر امام خمینی(ره) بر ۱۵ خرداد، مطالعه و بررسی آن را ضروری تر می‌سازد.

وی در تشریح شاخصه های قدرت نرم قیام ۱۵ خرداد عنوان کرد: شاخصه های قدرت نرم قیام ۱۵ خرداد با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره)، روحیه خودباوری و امید به آینده، دشمن ستیزی، معنویت گرایی، ولایتمداری و استقلال سیاسی را شامل می شوند.

مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا، انقلاب اسلامی ایران را ادامه تحولات نهضت‌های پیشین همچون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برشمرد و ادامه داد: در خصوص قیام ۱۵ خرداد تحولی هم در اهداف مبارزه و هم در روش مبارزه اتفاق می‌افتد که بر همین اساس، حضرت امام خمینی(ره) آن را مبدأ انقلاب اسلامی دانسته‌اند و از این زمان تغییر و تحول انقلابی در نظام پیشین از سوی جریان روحانیت شیعه مطرح می‌شود که به نوعی اصول و ارزش‌های بنیادین اسلامی و ملی همه نهضت‌های پیشین را در صورت‌بندی نظام سیاسی جدیدی تداوم بخشید.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گفت: ۱۵ خرداد سال ۴۲ یک مقطع بسیار مهمی است و یک قیام مردمی به وجود آمد که این نشان دهنده این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت و مرجعیت که مظهر آن، امام بزرگوار بود؛ چنین پیوند مستحکمی دارند و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت می شود.

بیدگلی تصریح کرد: در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مردم به زعامت امام خمینی(ره) افق دید گسترده‌تری می‌یابند و روش سیاسی علمای سلف در حفظ چارچوب نظام سیاسی را متحول می‌کنند. به طوری که حضرت امام خمینی(ره) در همین دوران می‌گویند که تقیه حرام است و مبارزه جدی و علنی با نظام سیاسی فاسد واجب است. تا پیش از این، زعما و مراجع شیعی به‌واسطه برخی محذورات، ناگزیر بر رعایت مصالحی برای حفظ تمامیت ارضی ایران بودند، اما بعد از ۱۵ خرداد همه این ملاحظات با رهبری حضرت امام خمینی(ره) تغییر کرد.

مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در ادامه خاستگاه قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را بر گرفته از جایگاه مرجعیت دینی و روحانیت‏ شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از آنها بیان و اضافه کرد:‌ این روز به ‌عنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی است و در آن جریانی که به رهبری امام خمینی (ره) باعث آماده‌‏سازی شرایط و زمینه های لازم برای وقوع و شکل گیری انقلاب اسلامی گردید، به وضوح مشاهده می شود.

بیدگلی در پایان تصریح کرد: با دستگیری امام خمینی(ره)‌، موج جدید و عمیق تری از نارضایتی عموم مردم ‌علیه رژیمی که موجودیت اجتماعی و مذهبی آنان را نشانه گرفته بود، به شکل گیری قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ انجامید. امام خمینی با فراگیری ظلم و ستم نظام شاهنشاهی به آگاهی رسانی عمومی پرداخت و از هر فرصتی برای بازگو کردن حقایق استفاده کرد. مهمترین اقدامات امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی که به قیام ۱۵ خرداد منجر شد را می‌توان اعتراض به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، اعتراض به انقلاب سفید، اعلام عزای عمومی در نوروز ۴۲ ‌و اعتراض ‌و سخنرانی امام خمینی در عاشورای سال ۱۳۴۲ بیان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha