• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031509809
  • خبرنگار : 30147

فرماندار کلات مطرح کرد

آب‌های روانی که با کمترین استفاده راهی ترکمنستان می‌شود

آب‌های روانی که با کمترین استفاده راهی ترکمنستان می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کلات گفت: با وجود داشتن بیش از پنج رودخانه دائمی با شاخه‌های اصلی و فرعی اما حدود ۸ ماه از سال با کمترین استفاده این آب‌ها راهی کشور ترکمنستان می‌شود.

علی صلاحی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کلات با دارا بودن پنج رودخانه دائمی و مناظر بکر طبیعی بسیار زیاد و ابنیه‌های تاریخی فراوان و آبشارهای زیبا و دلنشین چون گنجینه‌ای در استان است.

وی اظهار کرد: هرچند شهرستان کلات ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای توسعه دارد اما متأسفانه با دو ابر مشکل در شهرستان مواجه است که نبود جاده مناسب و عدم مهار و ذخیره آب‌های روان از آن جمله هستند.

فرماندار کلات با بیان اینکه تا زمانی که این دو مشکل مرتفع نشود سایر مشکلات نیز رفع نخواهند شد، بیان کرد: نبود جاده مناسب بخش‌هایی مانند گردشگری، کشاورزی، امور دامی، باغی و صنایع دستی و سایر امور شهرستان را تحت تأثیر جدی قرار داده است.

آب‌های روانی که با کمترین استفاده راهی ترکمنستان می‌شود

وی هم چنین با اشاره به اینکه عدم مهار و ذخیره آب‌های روان و ارزشمند منطقه را با مشکلات جدی مواجه کرده است، تصریح کرد: کلات با داشتن بیش از پنج رودخانه دائمی با شاخه‌های اصلی و فرعی اما حدود ۷ تا ۸ ماه از سال با کمترین استفاده راهی کشور همسایه ترکمنستان می‌شود و در فصل کشاورزی که کشاورزان ما نیاز جدی به این آب‌های روان ارزشمند دارند با کمبود جدی منابع آبی مواجه‌اند.

صلاحی اذعان کرد: در فصول بارندگی با توجه به کوهستانی بودن منطقه با کوچکترین بارش شاهد سیلاب‌های مخرب و ویرانگر در شهرستان هستیم که امسال هم به دلیل بارندگی‌های شدید خسارت‌های جبران ناپذیری بر کشاورزان زحمتکش کلات وارد شد در صورتی که می‌شود با ایجاد سد و بندهای مناسب و ایجاد آبخیزداری و آبخوان‌داری این نعمت الهی ارزشمند را مهار و در راستای آبادانی و رونق کشاورزی شهرستان استفاده کرد.

وی اعتبارات اختصاص یافته به کلات را به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز شهرستان ندانست و گفت: برای مهار آب‌های روان و ایجاد سد و بندهای مناسب و ایجاد آبخیزداری و آبخوان‌داری نیازمند تخصیص اعتبار ملی هستم.

تخصیص هرگونه اعتبار به شهرستان سرمایه‌گذاری است

فرماندار کلات بیان کرد: معتقدیم تخصیص هرگونه اعتبارات به شهرستان به دلیل ظرفیت‌های بالای کشاورزی، دامی، باغی و گردشگری و صنایع دستی و ...‌ نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که در کوتاهترین زمان ممکن تبدیل به سرمایه‌های ارزشمندی خواهد شد که علاوه بر شهرستان می‌تواند قطب محصولات کشاورزی در استان و کشور باشد.

وی افزود: امیدواریم به کمک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شاهد اتفاقات خوب برای مردم عزیز و زحمتکش و مولد شهرستان و رفع دغدغه‌های اصلی مردم منطقه باشیم.

صلاحی کلات را چون گنجینه‌ای توصیف کرد و گفت: کلات با ظرفیت‌هایی زیادی که در زمینه‌های مختلف گردشگری و ابنیه تاریخ و مناظر زیبا، آب فراوان و کشاورزی پر رونق و محصولات باغی و دامی ارگانیک و گیاهان دارویی و دیگر بخش‌ها دارد می‌تواند در حوزه‌های مختلف در تأمین نیازها خودکفا باشد.

نبود جاده مناسب عامل محرومیت شهرستان کلات

وی در ادامه خواستار تسریع در جبران خسارت سیل ۲۰ روز گذشته به شهرستان مرزی کلات شد و گفت: بر اساس بررسی‌ای انجام شده سیل اخیر بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و امور دام مردم شهرستان کلات خسارت وارد کرده است.

فرماندار کلات با بیان اینکه بر اساس اعلام نظر کارشناسان بخش اعظم این خسارت به مزارع شالی و گلخانه‌های نشاء بوده است، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده تنها ۱۵ روز فرصت باقی است تا با جبران خسارت وارده، امکانات لازم برای آمادگی نشاء برنج مهیا شود.

آب‌های روانی که با کمترین استفاده راهی ترکمنستان می‌شود

وی اعطای تسهیلات بلاعوض و تخصیص ادوات کشاورزی به شهرستان را از نیازهای فوری کلات برشمرد و افزود: سیل اخیر و کیفیت نامطلوب جاده و مهار نشدن آبهای سطحی از مشکلات اساسی شهرستان کلات است.

صلاحی نبود جاده مناسب را عامل محرومیت شهرستان دانست و اظهار کرد: کلات از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات، منابع طبیعی و گردشگری برخوردار است که اغلب این ظرفیت دست نخورده باقی مانده است.

وی رفع ۹۰ درصد مشکلات زیرساختی شهرستان را در گرو داشتن راه ارتباطی مناسب دانست و گفت: اگر جاده درست شود قطعاً در بخش‌های دیگر نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

برای تخصیص اعتبار ضرایب دیگری در نظر گرفته شود

فرماندار کلات اعتبار اختصاص یافته بر مبنای جمعیت را به شهرستان کافی ندانست و افزود: باید ضرایب دیگری چون مرزنشینی، بعد مسافت از مرکز و محرومیت و وسعت نیز در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه اعتبارات متوازن و متناسب با نیاز اختصاص یابد نیازمند اصلاح قوانین توسط نمایندگان هستیم، درخواست داریم نمایندگان شهرستان کلات پیگیر رفع این مشکل باشند.

صلاحی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای شهرستان در زمینه‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، باغی و دامی و سایر موارد شرایط کار و پیشرفت که در منطقه مهیاست اما نیاز به تأمین زیرساخت‌های لازم داریم که یکی از زیرساخت‌های مهم جاده مناسب است که باید به جد مورد توجه جدی قرار گیرد.

کلات بزرگترین زیستگاه گیاهان دارویی کشور

وی یکی دیگر از زیرساخت‌ها را مهار و ذخیره‌سازی آب‌های رودخانه‌ها و روان آب‌های موجود دانست و گفت: با ایجاد سد و بندها و آبخیزداری و آبخوان‌داری‌های مناسب علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک می‌توان از خطر سیل جلوگیری و نیاز آبی شهرستان را نیز در حد مطلوب فراهم کرد.

صلاحی در ادامه به وجود پنج رودخانه در کلات اشاره و اظهار کرد: طول رودخانه‌های کلات ۳۰۰ کیلومتر است و می‌توان از این ظرفیت در بخش شیلات و آبزی‌پروری به درستی استفاده کرد.

 وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌ها می‌توان در این شهرستان سالانه ۴۰۰۰ تن محصولات آبزی و حتی ماهی‌های خاویاری تولید کرد.

فرماندار کلات به ظرفیت طبیعی و گسترده و متنوع گل‌ها و گیاهان این شهرستان اشاره کرد و گفت: پرورش زنبور عسل و تولید عسل از مزیت‌های این شهرستان است که از آن غافل شده‌ایم.

صلاحی همچنین کلات را بزرگترین زیستگاه گیاهان دارویی کشور دانست و افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و ارتفاع منطقه از سطح دریا، بیش از ۸۰ گونه گیاهان دارویی در کلات می‌روید که از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: جنگل‌های ارس و پسته وحشی در شهرستان زبانزد است و وسعت جنگل‌های خواجه و مرزه در این شهرستان ۷۰۰۰ هکتار است که از جمله ظرفیت‌های گیاهی و طبیعی کلات است.

صلاحی بیان کرد: شهرستان کلات به دلیل موقعیت کوهستانی، جاذبه‌های تاریخی، رودخانه‌های جاری، آبشارهای گوناگون، پوشش گیاهی متنوع در تمامی سطح شهرستان، دارا بودن حیات وحش گوناگون و کوه‌های سر به فلک کشیده همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصدی شهری را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام دستگاه‌های خدمت رسان همچون شبکه بهداشت کلات، جمعیت این شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha