• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031911981
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس گردشگری:

واحدهای اقامتی باید از نظر معماری و زیباشناختی ارزشمند باشند

واحدهای اقامتی باید از نظر معماری و زیباشناختی ارزشمند باشند
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری گفت: کلیه واحدهای اقامتی ذیل اقامتگاه‌های سنتی چون هتل بوتیک‌ها باید شرایطی مانند قدمت تاریخی، ارزش تاریخی داشته باشند و از نظر معماری، هنری، فرهنگی و ویژگی‌های زیباشناختی نیز ارزشمند باشند.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فرآیند صدور مجوز هتل‌های سنتی اظهار کرد: ضابطه ارزیابی و درجه‌بندی هتل بوتیک یا بوتیک هتل سنتی در سال ۱۳۹۹ و در ضمیمه ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی اقامتگاه‌های سنتی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جهت اجرا به ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس هتل بوتیک سنتی یکی از واحدهای اقامتی ذیل اقامتگاه‌های سنتی به شمار می‌رود و هتل بوتیک یا بوتیک هتل سنتی نام گرفته است و علاوه بر برخورداری از ضوابط و شرایط مربوط به هتل‌ها باید حائز شرایط و ضوابط مربوط به هتل بوتیک‌های سنتی از جمله خدمات فرهنگی، اتاق‌ها و فضاهای عمومی، خوراک و نوشیدنی، نحوه پذیرایی و پذیرش به شکل سنتی باشند.

مشاور و سخنران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری گردشگری بیان کرد: این نوع واحدهای اقامتی برخلاف اقامتگاه سنتی که به درجات یک، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند و درجه‌بندی آن‌ها به صورت یک تا پنج ستاره مانند هتل‌ها است و عنوان‌شان نیز در فهرست مصادیق تاسیسات گردشگری ذیل بند یک ماده یک آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخ‌گذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری نیامده است و این خلاء ضابطه‌ای باید در اصلاحات بعدی آیین‌نامه فوق مورد توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: کلیه واحدهای اقامتی ذیل اقامتگاه‌های سنتی چون هتل بوتیک‌ها باید شرایطی مانند قدمت تاریخی، ارزش تاریخی داشته باشند و از نظر معماری، هنری، فرهنگی و ویژگی‌های زیباشناختی نیز ارزشمند باشند. این نوع اقامتگاه‌ها باید از نظر طراحی، خلاقانه و محتوای خاصی داشته باشند و خدمات ویژه و سفارشی ارائه و حس خانه را برای میهمانان تداعی کنند.

دیناری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجوز بوتیک هتل‌های سنتی به صورت پروژه‌های تبدیلی و از طریق مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی www.mojavez.ir و سپس هدایت سرمایه‌گذار به سامانه جامع اطلاعات و آمار تاسیسات گردشگری «جانا» صورت می‌پذیرد، اما این بدان معنا نیست که هتل بوتیک احداثی یا غیرتبدیلی نداریم. در این خصوص تاکنون ضابطه فنی و معماری صدور مجوز بوتیک هتل به صورت احداثی تهیه و ابلاغ نشده است.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: بنابراین در یک جمع‌بندی ساده و کوتاه، هتل بوتیک یا بوتیک هتل سنتی نوعی واحد اقامتی سنتی است و در حال حاضر که درجه‌بندی آن مانند هتل‌ها است. انعکاس تاریخ، فرهنگ، هنر، معماری، حس زیبایی شناختی و در خانه بودن نیز از ویژگی‌های مهم و بارز این نوع تاسیسات گردشگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha