• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032113921
  • خبرنگار : 50378

کامران نجف‌زاده:

روابط عمومی‌ها باید به‌روز و چابک باشند

روابط عمومی‌ها باید به‌روز و چابک باشند

ایسنا/خراسان رضوی روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون گفت: روابط عمومی‌ها باید چابک بوده، به‌روز باشند و از رسانه‌های نوین آگاهی داشته باشند.

کامران نجف‌زاده شامگاه گذشته در نخستین رویداد سراسری توسعه ارتباطات کسب‌وکار برگزار شد در خصوص اینکه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها باید چه کنند تا ارتباط خوبی با افکار عمومی برقرار کنند و در حوزه رسانه چگونه می‌تواند نقش ایفا کند، اظهار کرد: اگر شما نمونه‌های موفق برندینگ را در سراسر جهان ببینید متوجه می‌شوید که همگی روابط‌عمومی‌های فعالی داشته‌ و دارند.

وی اضافه کرد: در همین راستا نیز روابط عمومی‌ها باید چابک بوده، به‌روز باشند و از رسانه‌های نوین آگاهی داشته باشند. روابط عمومی‌ها باید بتوانند روابط گسترده‌ای با خبرنگاران داشته باشند و سعی کنند این ارتباط، ارتباط سالمی باشد تا در زمان‌های مورد نیاز بتوانند از جایگاه آن‌ها به درستی استفاده کنند.

نجف‌زاده ادامه داد: روابط عمومی‌ها باید بدانند نباید برای آگاهی افکار عمومی بین رسانه‌ها تفاوتی قائل شوند. نگاه عادلانه روابط عمومی باعث می‌شود که تمام رسانه‌ها حتی رسانه‌هایی با ضریب تاثیرگذاری پایین در زمان مقرر بتوانند بیشترین تاثیر را داشته باشند.

این خبرنگار خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید از دغدغه‌های‌ ‌خبرنگاران ‌اطلاع داشته باشد؛ چراکه خبرنگاران ترجیح می‌دهند نشست‌های موثری با مدیران سازمان‌ها و ارگان‌ها داشته باشند و وظیفه روابط عمومی ایجاد ارتباط است.

نجف‌زاده گفت: در واقع یکی دیگر از هنرهای روابط عمومی ایجاد یک گفت‌وگو است که در نهایت به بهره‌بری مطبوع برای یک سازمان و ارگان ختم خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر ایجاد سوژه خوب توسط روابط عمومی‌ها است.

وی تصریح کرد: روابط عمومی باید با رسانه و خبرنگار به درستی همراهی کند، چراکه این اتفاق کمک می‌کند شایعات فرصت بروز و ظهور پیدا نکنند و همچنان کمک می‌کند ارتباط با خبر و خبرنگار سریع‌تر و علمی‌تر شود. در واقع خبرنگاران اکثر مواقع از اصل غافلگیری استفاده می‌کنند و منتظر شرایط خاصی برای رسیدن به خواسته خود نمی‌مانند پس ارتباط درست می‌تواند این مورد را مدیریت کند.

این مجری تلویزیون عنوان کرد: در ادامه اعتماد فاکتوری است که نباید از بین برود؛ چراکه افکار عمومی از آن مطلع خواهد شد. روابط عمومی باید ارتباط خوب و درستی نیز علاوه بر خبرنگاران با مدیر خود داشته باشد.

نجف‌زاده ادامه داد: روابط عمومی‌ها همچنین باید بتوانند از فضاهای قدیمی و نوستالژیک برای ارتباط با افکار عمومی به خوبی استفاده کنند، به عنوان مثال بسیاری از پیام‌ها را می‌توان به روش قدیمی به مخاطب منتقل کرد. علاوه بر موارد گفته شده ارزیابی و نظرسنجی توسط روابط عمومی‌ها می‌تواند نقص‌های درون سازمان و بیرون از سازمان را تشخیص داده و به بازسازی و رفع آن‌ها بپردازند.

تیم روابط عمومی متخصص از ایجاد بحران جلوگیری می‌کند

مهدی امیرپور، نویسنده و روزنامه‌نگار در ادامه جلسه عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها در زمان بحران به دنبال تیم روابط عمومی خود هستند و باید گفت در این حالت این شرکت‌ها کاملا شرکت‌هایی شکسته خورده‌اند. در زمان بحران با استخدام تیم روابط عمومی تخصصی و جدی گرفتن این تیم می‌توان قدمی رو به جلو داشت.

وی ادامه داد: با دوراندیشی جلوی بحران را بگیرید و صبر نکنید که بحران ایجاد شود. به عنوان روابط عمومی داستان‌گویی راه بیاندازید و داستان‌های خوب برندتان را رگباری تعریف کنید.

امیرپور اضافه کرد: کاری کنید که بحرانی ایجاد نشود؛ البته هر اتفاق بدی بحران نیست به عنوان مثال اگر کارخانه کفش دارید و تنها یک کفش شما ایراد دارد این بحران نیست، بلکه تنها یک مسئله است که با ارتباط خوب با مشتری و جبران اشتباه حل خواهد شد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: بحران زمانی ایجاد می‌شود که شما به عنوان یک برند و شرکت با جان و روان انسان‌ها بازی کنید و یا اینکه اخلاق را زیر پا بگذارید. در همین راستا به عنوان روابط عمومی باید تفاوت بحران و مسئله را بدانید و آن‌ها از هم تفکیک کنید.

وی افزود: پس از تشخیص بحران باید ببینید که آیا مقصرید یا قربانی. در مواجهه با بحران‌ها اگر تشخیص درست داده شد باید تکلیف به صورت صادقانه مشخص شود. در فرهنگ‌ ما سخت است که بپذیریم مقصر هستیم و این کار روابط عمومی است که با فکت و استدلال این موضوع را در شما نهادینه کند.

امیرپور ادامه داد: اینجا باید سعی کنید بحران و اشتباه را بپذیرید و اگر قربانی هستید باید توضیح دهید و تاسف بخورید و سعی کنید از حقوق مشتریانتان دفاع کنید. در صورت مقصر بودن عذرخواهی کنید و این مورد را در خود پرورش دهید و قدم‌های بعد از عذرخواهی را فراهم کنید به این شکل که اتفاق رخ داده را جبران کنید.

وی عنوان کرد: هر اتفاق بدی بحران نیست، اگر یک مسئله معمولی را بحران تلقی کنید چاله را به چاه برای برند خود تبدیل کرده‌اید. یک‌ خبر بد صدها هزار بار و یک عذرخواهی صد بار شنیده می‌شود و شما باید سال‌ها تلاش کنید که اعتبار از دست رفته را دوباره به دست آورید که این‌ مورد نیاز به نقشه راه دارد که باید توسط تیم روابط عمومی برنامه‌ریزی شود.

این نویسنده و روزنامه‌نگار اضافه کرد: به همین دلیل برای اینکه بحران ایجاد نشود از یک روابط عمومی متخصص استفاده کنید و خودتان بحران سازی نکنید، آموزش ببینید و دروغ نگویید. ما در مورد ارتباطات عمومی صحبت می‌کنیم و دروغ خط قرمزها را خدشه‌دار می‌کند. دروغ‌گویی مشتریان و مردمی که برند مشخصی انتخاب می‌کنند را از شما دور می‌کند.

از داستان‌گویی در تولید محتوا به عنوان روابط عمومی استفاده کنید

همچنین مریم تکافی، روزنامه‌نگار اظهار کرد: به عنوان روابط عمومی در تولید محتوا باید از داستان‌گویی استفاده کنید. داستان برند روایتی است که از نظر احساسی با مصرف‌کننده ارتباط برقرار می‌کند.

وی اضافه کرد: ایجاد ارتباط بین قصه‌گو و شنونده و انتقال آن‌ به دنیایی که تخیل در آن رشد می‌کند بسیار مهم است؛ چراکه این داستان است که مخاطب را نگاه می‌دارد، داستان ۶۰ درصد بیشتر از اطلاعات مکتوب تاثیرگذار است. ایجاد ارتباط صمیمی بین برند ومصرف‌کننده مسئله‌ای مهم است.

تکافی گفت: داستان‌سرایی به این دلیل قدرتمند است که باعث ترشح هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین و سروتونین می‌شود و باعث می‌شود منطق افراد کاهش پیدا کند و احساسات مخاطب مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص روش‌های داستان سرایی خاطرنشان کرد: ولاگ یکی از این روش‌ها است که تولیدات صمیمانه‌ای هستند که از اثرگذارترین‌ تولیدات محتوا در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آیند. روش دیگر ویدئو بر محور روایت است، گاهی اوقات فکرمی‌کنیم داستان‌گویی به روش قدیم منظورماست که همیشه این ‌نیست و گاهی تک جمله‌ها می‌تواند به عنوان شعار تمام داستان را ارائه کند. آخرین مورد نیز استفاده از آمار است که باید در ارائه آن شیوه جدیدی را برای آن ارائه کرد.

تکافی ادامه داد: تکنیک‌های داستان‌گویی نیز موارد متفاوتی از جمله داستان گویی مبتنی بر طرح سوال، داستان‌گویی مبتنی بر المان‌های آشنا و داستان‌گویی مبتنی بر شرح شرایط نامطلوب را شامل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha