• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403032214502
  • خبرنگار : 50182

نتایجِ جالب یک نظرسنجی اربعینی در «مرز خسروی»

نتایجِ جالب یک نظرسنجی اربعینی در «مرز خسروی»

ایسنا/کرمانشاه فاصله‌ای تا محرم نمانده و چشم بر هم بزنیم اربعین از راه می‌رسد و خیل عاشقان سفر خود را آغاز می‌کنند. سفری ۲۰ میلیون نفری که بزرگترین تجمع انسانی جهان محسوب شده و هرساله به خیل عاشقان و مسافران آن اضافه می‌شود. سفری که از هر کجای این جهان می‌تواند آغاز شود اما مقصد آن به کربلا و حسین (ع) ختم می‌شود.

به گزارش ایسنا، کرمانشاه به عنوان همسایه دیوار به دیوار عراق و نزدیکترین شهر به کربلایِ حسین(ع) صدها سال است که در مسیر این سفر قرار گرفته و میزبان قدوم زوار از اقصی نقاط ایران برای رسیدن به این شهر عشق است و همین باعث شده از قرن‌ها پیش نام «دروازه کربلا» را با افتخار بر پیشانی خود ثبت کند.

این دروازه قدیمی، مرزی تاریخی دارد به نام «مرز خسروی» که صدها سال است مسیر سفر عاشقان حسین(ع) از آن می‌گذرد، مرزی که در سالهای اخیر چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، اما حالا دو سال است که باز هم به برکت قدوم زوار جان دوباره گرفته و مهیای میزبانی از زوار است.

این مرز در دهه گذشته به دلیل فعالیت گروهک‌های تروریستی در عراق مسدود شد و همین امر موجب تغییر مسیر حرکت زوار از مرز خسروی به مرز مهران شد، اما با پیگیری‌های بسیار و آرام‌شدن اوضاع، مرز خسروی سال ۱۳۹۸ دوباره بازگشایی شد، البته این بازگشایی هم دوام چندانی نداشته و این بار کرونا در سال ۱۳۹۹ دروازه های آن را مسدود کرد، اما در نهایت با رفع این بحران هم در سال ۱۴۰۱ بار دیگر درهای این مرز به روی زوار گشوده شد که البته به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها از جمله کاهش زمان تردد از مرز، تردد زوار از آن به کندی صورت گرفت و همین امر موجب شد خسروی نتواند این بار هم بهره چندانی از این میزبانی با برکت داشته باشد.

سال گذشته اما ورق برگشت و مرز خسروی با تقویت زیرساخت‌ها و ۲۴ ساعته شدن فعالیت آن دوباره شاهد تردد میلیونی زوار شد، ترددی که پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از دو میلیون نفر برسد.

حالا کرمانشاه و مرز خسروی باید برای میزبانی دو میلیون زائر آماده شوند و این امر می‌طلبد که برنامه‌ریزی دقیق و گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد. در همین راستا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی بر اساس رسالت علمی و فرهنگی خود در چند سال گذشته به بررسی نگرش زائران اربعین در خصوص پیاده‌روی اربعین و ارزیابی آنان از کیفیت خدمات و امکانات پرداخته تا نتایج آن بتواند مبنایی برای این برنامه‌ریزی‌ها باشد.

ایسپا تاکنون هفت نظرسنجی در این باره انجام داده که نتایج هفتمین نظرسنجی آن با هدف بررسی نگرش زائران ایرانی شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین حسینی درباره نحوه برگزاری این رخداد عظیم منتشر شده است.

نتایجِ جالب یک نظرسنجی اربعینی در «مرز خسروی»

دکتر مسلم حدیدی رییس سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نظرسنجی اخیر ایسپا با موضوع اربعین و نتایج آن می‌گوید: هدف اصلی ما در این نظر سنجی بررسی نگرش زوار ایرانی از نحوه برگزاری این رویداد بزرگ است، اما در اهداف فرعی خود به دنبال بررسی نوع وسیله حمل‌ونقل زائران و میزان رضایت آنها در داخل کشور ایران و عراق، ارزیابی از ساماندهی زائرین در کشور عراق، بررسی مکان‌های مورد استفاده زائران برای استراحت،  احساس امنیت زائران در مراسم پیاده‌روی،  ارزیابی از مهمان‌نوازی و پذیرایی مردم عراق، هدف اصلی پیاده‌روی اربعین از دیدگاه زائران، نگرش زائران نسبت به پیاده‌روی اربعین و  تمایل به شرکت در مراسم اربعین سال آینده هستیم.

وی افزود: این نظرسنجی به روش پیمایش در اربعین سال گذشته در مرز خسروی صورت گرفته و ابزار جمع‌آوری اطلاعات در آن پرسش‌نامه‌هایی است که بصورت مصاحبه حضوری با زوار تکمیل شده است.

حدیدی گفت: در این نظرسنجی ۶۰.۲ درصد پاسخگویان را مردان و ۳۹.۸ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد پاسخگویان این نظرسنجی کمتر از ۵۰ سال دارند، گفت: ۲۲.۲ درصد افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۶.۵ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۳۱.۵ درصد ۵۰ سال و بالاتر از آن بودند.

وی در خصوص شغل زوار در این نظر سنجی هم گفت: ۴۴.۱ درصد از افراد نمونه را شاغلان، ۲۴.۱ درصد را افراد خانه‌دار، ۹.۶ درصد را افراد دانشجو یا محصل و ۷.۶ درصد را افراد بازنشسته تشکیل می‌دهند، همچنین ۴.۹ درصد پاسخگویان فاقد شغل بوده‌اند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه گفت: ۳۰.۵ درصد زائران پاسخگوی در این نظرسنجی برای اولین بار در مراسم اربعین شرکت کرده، ۲۲.۲ درصد آنها دو بار، ۱۲.۳ درصد سه بار و ۳۴.۴ درصد بیش از چهار بار در این مراسم شرکت کرده و نیم درصد هم به این سوال پاسخ نداده‌اند.

حدیدی در ادامه با اشاره به استقبال بی‌نظیر زوار از مرز خسروی در سال گذشته گفت: خوشبختانه با یاری خداوند و الطاف ائمه اطهار(ع) مرز خسروی در اربعین سال گذشته تا حدی توانست به جایگاه قبلی خود نزدیک شود و امیدواریم امسال این روند افزایش استقبال از زوار ادامه‌دار شده و این مرز میزبان خیل عظیم زوار شود.

وی افزود: سال گذشته تردد در این مرز میلیونی شد و طبق نظر سنجی صورت گرفته در میان مرزهای کشور، ۲۳ درصد زوار مرز خسروی را برای ورود به کشور عراق انتخاب کردند که نسبت به پیاده‌روی سال ماقبل آن رشد قابل توجهی داشته است.

۸۳ درصد زوار اربعین از حمل و نقل عمومی کشور رضایت دارند

وی تصریح کرد: بر اساس برش استانی نتایج این نظرسنجی که در مرز خسروی انجام شده در خصوص نحوه تردد زوار، ۶۲.۶ درصد از زوار اعلام کرده‌اند که برای رفتن به کشور عراق و رسیدن به مرز خسروی از وسیله نقلیه شخصی خود یا همراهان استفاده کرده‌اند و مابقی از طریق حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس یا تاکسی) تا مرز رفته‌اند.

حدیدی گفت: در خصوص نوع وسیله حمل و نقل زائران تا مرز خسروی در میان مردان و زنان زائر تفاوت وجود دارد، بطوری که مردان بیشتر از زنان با وسیله نقلیه شخصی خودشان به مرز آمده و زنان بیشتر از مردان از حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند.

وی در خصوص میزان رضایت زوار از جای پارک خودرو در مرز خسروی گفت: بر اساس نتایج به دست آمده  ۵۸.۸ درصد از پاسخگویانی که با وسیله نقلیه شخصی خود یا همراهان تا مرز عراق رفته‌اند از وضعیت جای پارک خودرو به میزان زیاد یا خیلی زیاد، ۲۶.۱ درصد به میزان متوسط و ۱۲.۵ درصد به میزان کم یا خیلی کمی از وضعیت جای پارک خودرو رضایت داشته و ۲.۵ درصد از پاسخگویان به این سئوال پاسخ نداده‌اند.

وی افزود: نکته جالب این است که میزان رضایت زائران از جای پارک خودرو در بین گروه‌های مختلف تحصیلی متفاوت است. به‌ طوری‌ که با افزایش سطح تحصیلات، میزان رضایت از جای پارک خودرو کمتر شده، اما در مجموع حدود ۸۵ درصد رضایت خیلی زیاد، زیاد و متوسطی از جای پارک داشته‌اند.

وی افزود: در خصوص میزان رضایت زوار از سیستم حمل و نقل عمومی کشور برای رسیدن به مرز هم ۵۳.۷ درصد به میزان زیاد یا خیلی زیاد، ۲۸.۱ درصد به میزان متوسط و تنها ۱۶.۱ درصد به میزان کم یا خیلی کمی رضایت داشتند.

وی افزود: در بخش بعدی سوالها به دنبال نحوه حضور زوار در مراسم پیاده‌روی پرداختیم. اینکه با چه افرادی در این مراسم شرکت کرده و یا تمایل دارند مجدد شرکت کنند که در این بخش طبق نتایج به دست آمده ۴۷.۹ درصد زوار با اقوام و آشنایان در راهپیمایی اربعین شرکت کرده، ۲۳ درصد با دوست و همکار، ۱۷.۶ درصد با همسر، ۵.۱ درصد به‌ تنهایی، ۳.۵ درصد با فرزند و ۲.۹ هم در قالب گروه‌های زیارتی در این مراسم شرکت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین ۹۱.۱ درصد از پاسخگویان تمایل دارند امسال هم در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند.

رضایت ۹۹ درصدی زوار اربعین از میزیانی مردمِ عراق/ ۷۶ درصد زوار در موکب‌ها و خانه های مردم عراق اسکان می‌یابند

حدیدی گفت: در بخش دیگر سوالها، از زوار در خصوص محل اسکان آنها در کشور عراق پرسیده شد که بر اساس نتایج به دست آمده «موکب‌ها» با ۵۷.۲ درصد در رتبه اول قرار دارد، همچنین «خانه‌های مردم عراق» با ۱۹.۱ درصد و «حسینیه و نمازخانه‌ها» با ۱۳.۱ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: ۴.۹ درصد پاسخگویان هم در «فضاهای اماکن زیارتی» استراحت داشته و ۳.۶ درصد در «هتل‌ها و مسافرخانه‌ها» و ۲.۱ درصد از «فضاهای باز و عمومی (خیابان و معابر)» استفاده کرده‌اند.

حدیدی گفت: احساس امنیت هم یکی از سوالهای مهم از زوار بود که بیش از ۹۴.۸ درصد زوار عنوان کردند که احساس امنیت داشته و این احساس امنیت در افراد بالای ۵۰ سال با ۹۷.۷ درصد بیشتر از دیگر گروه‌های سنی بوده است که این امر نشان‌دهنده عملکرد مطلوب نیروهای امنیتی در تامین امنیت زوار است.

وی افزود: در خصوص مشکلات مسیر راهپیمایی هم رها کردن زباله در معابر با سهم ۸۹.۳ درصد و اسراف در موادغذایی و نوشیدنی با سهم ۸۵.۸ درصدی بیشتری مشکلاتی بوده که زوار مشاهده کرده‌اند و این امر می‌طلبد که فرهنگسازی گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته و از ظرفیت زوار در جمع‌آوری زباله‌های مسیر استفاده شود.

وی افزود: در پایان از مهمان نوازی مردم عراق از زوار ایرانی سوال پرسیده شده که ۹۳.۲ درصد میزبانی مردم عراق را خوب دانسته، ۵.۶ درصد متوسط و تنها ۱.۱ درصد این میزبانی را ضعیف ارزیابی کرده‌اند و این میزان رضایت نشان دهنده میزبانی خوب مردم عراق از زوار ایرانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۰:۴۳

یکی از الزامات مهم مرز خسروی استقرار پایانه مسافربری برکت همانند مرز مهران و ایجاد خط اتوبوسرانی از شهر های مهم کشور به مقصد خسروی و بالعکس بطور دائمی است