• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۴ / ۱۹:۱۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1404090402585
  • خبرنگار : 30189

روایت کودکانی که در زندان متولد شدند

روایت کودکانی که در زندان متولد شدند

در نشست نقد و بررسی مستند «مهدکودک» تأکید شد که این فیلم، داستان کودکانی را روایت می‌کند که در زندان متولد شده‌اند و حتی آسمان شب را ندیده‌اند. کارگردان اثر با بیان جزئیات تکان‌دهنده از فضای زندان و ارتباط با کودکان، هدف اصلی ساخت این مستند را توجه به زندگی پرمحنت این کودکان و نمایش مقاومت آنان در برابر شرایط سخت عنوان کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی گروه سینمایی هنرو تجربه، نمایش ویژه همراه با نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «مهدکودک» به کارگردانی حانیه یوسفیان و از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، توسط گروه سینمایی هنر و تجربه در پردیس سینمای گلستان شیراز برگزار شد.

حانیه یوسفیان کارگردان اثر با اشاره به سوژه این مستند گفت: موضوع اصلی ساخت این فیلم زمانی برایم جدی شد که شنیدم کودکان خردسالی هستند که در زندان‌ها زندگی می‌کنند. تنها گناه آنان داشتن مادرانی مجرم است. بعضی از این کودکان هیچ‌وقت فضای بیرون را تجربه نکرده‌اند و حتی آسمان پرستاره‌ شب را به چشم ندیده‌اند. این قضیه برایم بسیار تکان‌دهنده بود.

وی با اشاره به اینکه ساخت این فیلم ۵ سال طول کشیده است، افزود: من فقط هفته‌ای یک جلسه می‌توانستم همراه با یک مأمور حفاظت اطلاعات به زندان بروم. در زندان، آن‌قدر فضا محدود است که زندانیان چون ارتباطی با بیرون ندارند دوست دارند با آدم‌های بیرون از این فضا ارتباط برقرار کنند؛ چه من، چه روان‌شناس‌هایی که به‌عنوان مددکار می‌آمدند و حتی خانم مداحی که گاهی به زندان سر می‌زد.

وی ادامه داد: از همان اول، مسئولین زندان از من خواستند با زندانیان ارتباط عاطفی نداشته باشم؛ چون آنها نیاز به پر کردن خلاهای عاطفی داشتند و نباید وابسته‌شان می‌کردم. هرچند این مسئله اجتناب‌ناپذیر است، ولی تلاشم این بود حضور من باعث آسیب‌رساندن به آنها نشود؛ چون من رفتنی بودم و آنها ماندنی. در نهایت، اعتماد زندانی‌ها به من آن‌قدر زیاد شده بود که از مسائل خصوصی‌شان برایم می‌گفتند.

وی ادامه داد: در بند مادران زندان قرچک شهرری، بخش شیرین قضیه قسمت بچه‌ها بود که تلاش می‌کردند با همهٔ بهانه‌های کوچک و دم‌دستی دوروبرشان خوشحال باشند. حتی من و دوربین و سه‌پایه‌ام! به‌عمد آزادشان می‌گذاشتم تا جلوی دوربین بیایند و این خیلی کمک کرد به آنها نزدیک شوم.

این مستندساز خاطرنشان کرد: تمام هدف من از ساخت این فیلم بچه‌ها بودند و «مهدکودک» اثری است در جهت به‌تصویرکشیدن زندگی کودکانی که به‌اجبار و بی‌تقصیر گرفتار شده‌اند و از لحظه‌ای که چشم‌باز می‌کنند در زندان هستند.

علی آذری مجری و کارشناس نشست نیز در بخشی از این‌ مراسم گفت: در این فیلم تقابل بین سرزندگی بچه‌ها و ملال حاکم بر زندان مشهود است. ما دائم بچه‌ها را می‌بینیم که خودشان را با همه چیز وفق می‌دهند و سرگرم می‌کنند و به طور مداوم شاهد این جدال بین ملال و سرزندگی هستیم.

وی افزود: دو جای فیلم به اعتقاد من خیلی تکان‌دهنده بود. یکی وقتی گفته می‌شود بچه‌ها هیچ تصوری از شب و تاریکی و سیاهی ندارند درحالی‌که خودشان در سیاهی زندگی می‌کنند. جایی هم هست که مادر محمدمهدی می‌گوید او را می‌خواهند از او  بگیرند درحالی‌که پسرش جز این راهروها و کریدورها جایی را نمی‌شناسد و اصلاً تصوری از زندگی بیرون ندارد و نمی‌داند چطور دوام بیاورد. درحالی‌که در انتها متوجه می‌شویم محمدمهدی به مادربزرگش سپرده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha