• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403032315500
  • منبع : یادداشت

چگونه کاندیداها می‌توانند آرای نسل Z را جذب کنند؟

انتخابات و نسل Z؛ تاثیر اینترنت بر آرای جوانان

انتخابات و نسل Z؛ تاثیر اینترنت بر آرای جوانان

جلب آرای نسل Z تنها به ارائه برنامه‌های خوب و خوش آب و رنگ محدود نمی‌شود. این نسل به‌طور خاص به صداقت و شفافیت کاندیداها اهمیت می‌دهد. دهه‌هشتادی‌ها و حتی دهه هفتادی‌ها به دنبال رهبرانی هستند که بتوانند به وعده‌های خود عمل کنند و به‌طور واقعی به بهبود شرایط زندگی مردم کمک کنند. بنابراین، کاندیداهایی که بتوانند صداقت و شفافیت خود را به نمایش بگذارند و به نیازها و دغدغه‌های نسل جوان پاسخ دهند، شانس بیشتری برای جلب حمایت این نسل و در نتیجه پیروزی در انتخابات خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، نوید کمالی، کارشناس مسائل راهبردی در یادداشتی نوشت: با آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و رقابت شش کاندیدا بر سر کسب اعتماد حداکثری ملت شریف ایران، توجه به نقش جوانان به‌عنوان بخشی از جمعیت واجد شرایط رای دادن، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. بر اساس برآوردهای موجود نزدیک به ۴۰ درصد واجدین شرایط رای دهی در این دوره از انتخابات را جامعه جوانان تشکیل می‌دهند؛ آنهم جوانانی که عمدتاً متولدین دهه هشتاد هستند و از آنها به‌عنوان نسلZ  یاد می‌شود. این نسل، برخلاف نسل‌های پیشین، وابستگی زیادی به فضای مجازی دارد و زندگی روزمره‌شان به‌طور گسترده‌ای بر پایه اینترنت و خدمات فضای مجازی شکل گرفته است.

از این رو، کیفیت دسترسی به اینترنت و خدمات فضای مجازی یکی از مهمترین مسائل مورد توجه نسل Z است. با نگاهی به وضعیت کنونی توسعه کیفی اینترنت در کشور و افزایش قابل توجه پلتفرم‌های محبوب اما فیلتر شده، روشن است که شعارهای انتخاباتی مبتنی بر توسعه کمی و کیفی اینترنت و کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر بسترهای دیجیتال، می‌تواند توجه و حمایت این نسل را جلب کند.

نسل Z نه تنها خود از اینترنت و خدمات مبتنی بر آن به عنوان یک ابزار ضروری برای پیش‌برد زیست نوین استفاده می‌کند، بلکه به دلیل تاثیری که بر روی گروه همسالان و دیگر اعضای خانواده می‌گذارد، امکان تاثیرگذاری بر آرای انتخاباتی آن‌ها را نیز دارد. بنابراین، هر کاندیدایی که بتواند آرای نسل Z را به خود جلب نماید، به احتمال زیاد توانایی جلب آرای دوستان و خانواده‌های این جوانان را نیز خواهد داشت.

بایستی به این نکته توجه داشت که در دهه‌های اخیر، اینترنت به یکی از ابزارهای اصلی پیشبرد زندگی نوین تبدیل شده است و عملاً بدون آن ادستیابی به اغلب خدمات و فرصت‌ها اگر نگوییم نا ممکن بلکه بسیار سخت و پر هزینه می‌شود. از تحصیلات و پژوهش گرفته تا ارتباطات اجتماعی و کسب و کار، اینترنت و فضای مجازی نقشی کلیدی در زندگی روزمره آحاد مردم از هر گروه سنی و طبقه اجتماعی ایفا می‌کند. نسل Z، که در دوره ظهور و توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی مبتنی بر فضای مجازی رشد کرده است بیش از سایر نسل‌های پشیین، اهمیت ویژه‌ای برای دسترسی با کیفیت به فضای مجازی قائل است. علاوه بر این اعضای این نسل به دنبال فضایی هستند که بتوانند آزادانه ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، بدون نگرانی از سانسور یا محدودیت‌های غیرمنطقی. به همین دلیل، موضوع اینترنت و کیفیت دسترسی به آن، به یکی از محورهای اصلی بحث‌های انتخاباتی تبدیل شده است.

در حال حاضر، با وجود محدودیت‌های اعمال شده در فضای مجازی خصوصا در رابطه با پلتفرم‌های محبوب، کاندیداهایی که به دنبال جلب آرای نسل جوان هستند، باید برنامه‌هایی جامع و عملی برای توسعه اینترنت و مدیریت کاهشی محدودیت‌های ارائه دهند. این برنامه‌ها باید به‌طور خاص به نیازها و دغدغه‌های نسل Z پاسخ دهند و اطمینان حاصل کنند که فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار مفید و کارآمد و با قیمتی مناسب و نه گران و بی کیفیت در دسترس همه قرار خواهد داشت.

از سوی دیگر، توجه به توسعه اینترنت نه تنها از دیدگاه تکنولوژیکی، بلکه از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی نیز حائز اهمیت است. دسترسی به اینترنت با کیفیت بالا می‌تواند فرصت‌های اقتصادی جدیدی از جمله کارآفرینی دیجیتال و ایجاد کسب و کارهای آنلاین را برای جوانان ایجاد کند. این امر می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری در میان جوانان کمک کرده و از مهاجرت نیروی کار جوان به خارج از کشور جلوگیری کند. بنابراین، توسعه اینترنت و بهبود و ارتقاء کیفیت و کمیت دسترسی به آن، نه تنها بهبود وضعیت اقتصادی فعلی کشور را به همراه دارد، بلکه می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر اقتصاد و جامعه داشته باشد.

علاوه بر این، توسعه اینترنت و مدیریت کاهشی محدودیت‌ها می‌تواند به بهبود سیستم آموزشی و ارتقاء سطح مهارت‌های کاربردی در جامعه نیز کمک کند. بایستی به این نکته توجه داشت که با توجه به اهمیت ترویج آموزش آنلاین و نیاز گسترده جامعه به منابع آموزشی دیجیتال، دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت با کیفیت می‌تواند زمینه ساز رشد و ترقی علمی و آموزشی آن‌ها شود. این امر به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا، که بسیاری از موسسات آموزشی به آموزش آنلاین روی آوردند، بیش از پیش مشهود شد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اینترنتی و کاهش محدودیت‌های غیر ضروری می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی در کشور منجر شود.

با توجه به آنچه بیان شد، کاندیداها باید به‌طور شفاف و واضح توضیح دهند که چگونه قصد دارند بهبود زیرساخت‌های اینترنتی را تحقق بخشند و چه اقداماتی برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر پلتفرم‌های دیجیتال خواهند داشت.

در پایان، باید توجه داشت که جلب آرای نسل Z تنها به ارائه برنامه‌های خوب و خوش آب و رنگ محدود نمی‌شود. این نسل به‌طور خاص به صداقت و شفافیت کاندیداها اهمیت می‌دهد. دهه‌هشتادی‌ها و حتی دهه هفتادی‌ها به دنبال رهبرانی هستند که بتوانند به وعده‌های خود عمل کنند و به‌طور واقعی به بهبود شرایط زندگی مردم کمک کنند. بنابراین، کاندیداهایی که بتوانند صداقت و شفافیت خود را به نمایش بگذارند و به نیازها و دغدغه‌های نسل جوان پاسخ دهند، شانس بیشتری برای جلب حمایت این نسل و در نتیجه پیروزی در انتخابات خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha