• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032416429
  • خبرنگار : 50548

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد

بهره‌برداری از اولین مرکز پرتودهی در شمال‌شرق کشور

بهره‌برداری از اولین مرکز پرتودهی در شمال‌شرق کشور

ایسنا/خراسان رضوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در راستای تحقق قطب‌های ۱۲گانه، امروز بهره برداری از اولین مرکز پرتودهی در شمال شرق کشور را آغاز می‌کنیم.

محمد اسلامی ورنامخواستی امروز ۲۴ خرداد در آیین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه طرح «یادگار ابراهیم» که در محل مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که بنا به نیت و تأکید رئیس جمهور شهید که فرمودند فناوری هسته‌ای به زندگی مردم ببرید، به لطف الهی و پشتیبانی‌هایی که صورت گرفت، ایجاد زمینه برای این امر که در قالب سند راهبردی در سازمان، ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ توسط شهید رونمایی شد، موجب ریل‌گذاری در سازمان انرژی اتمی شد تا ما این سازمان را از یک سازمان تحقیقاتی دارای تهدیدات فراوان بر سر راهش، به یک سازمان پر تحرک با نگاه صنعتی تبدیل کردیم، به نحوی که تمامی فعالیت‌ها امروز به عنوان دستاورد همه بخش‌ها رشد چند صد درصدی را تجربه کرده است.

وی بیان کرد: بخش مهمی که در دستور کار است، موضوع سلامت و امنیت غذایی است که با موضوع پرتودهی این برنامه را دنبال می‌کنیم. ۱۳۰ تن محصولات کشاورزی و غذایی در کشور تولید می‌شود، به شهادت آمار واقعی، ۳۰ درصد این محصولات ضایعات است و در ۷۰ درصد باقیمانده اگر سموم و آفات زدوده شود، یک گام بزرگ و تحول آفرین برای اثربخشی سلامت ایجاد می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ۱۲ قطب در کشور طراحی شد، ادامه داد: در راستای تحقق این قطب‌ها که یکی از آن‌ها همین قطب شمال شرق در خراسان رضوی است، امروز بهره برداری از اولین مرکز پرتودهی در شمال شرق کشور را آغاز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این فرآیند و در اجرای این برنامه، در یک شبکه دانش‌بنیانی، طراحی و ساخت تمامی سامانه‌های مولد پرتو مانند سامانه‌های مکروویو، تابش گاما و تهویه را که تحت تحریم هستیم، انجام شده و امروز در مشهد و در تحقق شعار سال یک سامانه پرتودهی با سامانه مکروویو توسط بخش خصوصی افتتاح می‌شود. همچنین آغاز عملیات نصب تابش گامای مرکز امروز با دستور سرپرست دولت شروع خواهد کرد و حداکثر ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی افزود: تا پایان شهریور ۸ مرکز پرتودهی را در کشور افتتاح خواهیم کرد که یک گام بزرگ در جهت سلامت و امنیت غذایی و بهره‌وری است، همچنین بتواند در راستای ظرفیت‌سازی برای بخش خصوصی و پیشگیری از ضایعات و توسعه آفات و موانع صادرات محصولات را که با مشکلاتی همراه است، برطرف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha