• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403032416430
  • خبرنگار : 50691

زلفی گل:

به وزارت علوم کمک کنید تا شاخص‌های مرجع علمی احصا شود

به وزارت علوم کمک کنید تا شاخص‌های مرجع علمی احصا شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای انقلاب فرهنگی درباره شاخص های مرجعیت علمی مشکلاتی وجود دارد. از فرهنگستان علوم درخواست داریم یک تعریف مشخص از شاخص های مرجعیت علمی ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش روز گرامیداشت ابوریحان بیرونی گفت: تجلیل از پژوهشگران علوم پایه که توسط فرهنگستان علوم هرسال انجام می شود، بسیار ارزشمند است. وزارت علوم برای این برگزیدگان پایه ارتقا در نظر گرفته است و در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است، برگزیدگان این جایزه به مدت پنج سال حق پژوهانه دریافت می کنند.

وی افزود: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مرجعیت علمی مشکلاتی وجود دارد و سلایق و نگاه های متفاوتی به این موضوع وجود دارد. از فرهنگستان علوم درخواست داریم یک تعریف مشخص از شاخص های مرجعیت علمی ارائه دهند. از فرهنگستان علوم راحتر پذیرفته می‌شود تا از بنده که در بخش اجرایی هستم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علی رغم تلاش هایی که می‌شود رتبه علمی ما در سال ۲۰۲۳ در پایگاه های استنادی کاهش یافته است. وظیفه ام به عنوان اجرا کننده این است که بر این ارثیه و تلاش هایی که وزرا و روسای دانشگاه های قبلی کشیده اند، رتبه بهتری برای نسل آینده برجای بگذارم‌. اقدامات زیاد و جدید زیادی انجام داده‌ایم و بر داشته های گذشتگان افزوده ایم؛ اما در بخش رتبه علمی هنوز نتوانسته ایم بر آنچه به ما ارث رسیده است چیزی بیفزاییم و تحویل نسل بعدی بدهیم. این یک اشتباه راهبردی است که باید جبران شود. البته بر این کاهش رتبه کرونا، کاهش جمعیت دانشجویی، قدیمی شدن تجهیزات آزمایشگاهی بی تاثیر نبوده است. در مقابل اقداماتی  همچون افزایش حق پژوهش، تخصیص بودجه به آزمایشگاه ها انجام شده است.

زلفی گل بیان کرد: طی سال های اخیر پایه های تشویقی دانشگاه را تا تعداد حدود ۶۰ افزایش داده ایم و در حال حاضر اساتید تا پایه ۷۰ و ۸۰ نیزبازنشسته می‌شوند. در برنامه هفتم توسعه دستورالعمل پژوهانه آورده شده است. طبق تایید سازمان برنامه بودجه معادل ۱۵ درصد بودجه هر دانشگاه برای امور پژوهشی است. بودجه  دانشگاه تهران ۷ هزار میلیارد تومان است با این مصوبه هزارو ۵۰ میلیارد صرف بودجه پژوهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر این حکم اجرا شود و دستور العمل ابلاغ شود تحول جدی در نظام دانشگاهی شول می گیرد، گفت: همچنین دانشگاه ها برای هر عضو هیات علمی‌ یک کارت پژوهانه قرار خواهند داد که برخی از دانشگاه ها ای کار را انجام داده اند. این اقدامات آثارش را در سال های دیگر نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: به وزارت علوم  کمک کنید تا شاخص های مرجع علمی احصا شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تدبیری در این زمینه بیندیشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha