به گزارش ایسنا، دکتر سیدمهدی ابطحی امروز در سومین دوره توانمندسازی مدیران کلیدی پارکهای علم و فناوری که امروز در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش دانشگاهیان در ریاست پارکها، چندگانگی وظایف و چالشهای پیشروی این نهادها را تشریح کرد.
ابطحی با طرح این پرسش که «چرا رؤسای پارکها باید از دانشگاهیان باشند؟» پاسخ این سؤال را منوط در ماهیت و فلسفه وجودی پارکهای علم و فناوری دانست و اظهار کرد: پارکها بهعنوان پیوند میان دانشگاه و صنعت، به درک عمیق از فضای علمی و نیازهای پژوهشی نیاز دارند و حضور مدیران دانشگاهی میتواند این پیوند را مستحکمتر کند.
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان نگرانی نسبت به کاهش کیفیت و تعداد ورودیها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، بهویژه در شهرستانها، هشدار داد: این روند میتواند توازن نیروی انسانی و ظرفیت علمی پارکها را بر هم بزند و کاهش کیفیت ورودیها تهدیدی است برای زنجیره تأمین هستههای نوآوری و رشد شرکتهای فناور در بلندمدت.
وی افزود: در شرایط کنونی شرکتهای رشد یافته نقش پررنگتری در اقتصاد ایفا میکنند و نیازهای جدیدی مانند مسایل صادراتی و مالیاتی مطرح شده است؛ بنابراین مدیریت پارکها باید توانایی هماهنگی و ارتباط مؤثر با نهادهای ذیربط از جمله اتاقهای بازرگانی، معاونتهای اقتصادی استانها و شهرکهای صنعتی را داشته باشند تا حمایت ساختاری و سیاستگذاری لازم برای توسعه شرکتها فراهم شود.
ابطحی تأکید کرد: پارکها باید علاوه بر پشتیبانی از شرکتهای نوپا، برنامهریزی و سازوکارهایی را برای همراهی شرکتهای رشد یافته در مسیر تجاریسازی، صادرات و حل مسائل مالیاتی فراهم کنند تا اکوسیستم نوآوری به صورت یکپارچه و هدفمند توسعه یابد.
معاون پژوهشی وزیر علوم بر لزوم ارتقای هماهنگی بین دانشگاه، پارکها و نهادهای اجرایی تاکید کرد و گفت: این تعاملات میتواند زمینه ساز رشد پایدار و اثرگذار شرکتهای فناور باشد.
ابطحی بر اهمیت نگاه فلسفی و علمی دانشگاهها در اداره پارکها تأکید کرد و گفت: اگر دانشگاه نتواند نقش خود را به صورت جامع و عملی درک کند، صرف دلخوشیهای فلسفی کافی نخواهد بود. دانشگاهی که بتواند شرایط جهانی را از منظر آموزش، ارتباطات انسانی و نقش دانش در اقتصاد و تحول اجتماعی تحلیل و درک کند، قادر خواهد بود پارکها و شرکتهای فناور را به شکل مؤثر هدایت کند.
وی افزود: ملاکهای آموزشی و توانایی دانشگاه در فهم تحولات جهانی، اساس تصمیمگیریهای مدیریتی در پارکهای علم و فناوری است و بدون این درک عمیق، سیاستگذاری و مدیریت اثرگذار نخواهد بود.
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به چالشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و جایگاه آنها در حوزههای علمی و فناوری خاطر نشان کرد: در دانشگاهها، استادان پژوهشگر با دقت بالا دانشجویان را هدایت میکنند و تا زمانی که دانشجو در نگارش مقاله خطا داشته باشد یا ضوابط علمی رعایت نشود، اجازه دفاع از پایاننامه داده نمیشود. استاد، مسئولیت آینده علمی و حرفهای دانشجو را برعهده دارد و حتی پس از فارغالتحصیلی نیز مسیر کاری و استخدامی او در دست دانشگاه است.
ابطحی افزود: در مقابل، پارکهای علم و فناوری مسیر متفاوتی دارند؛ دانشجویان و پژوهشگران در شرکتهای دانشبنیان فعالیت میکنند و خود مسئولیت هدایت جریان اقتصادی و نوآوری را برعهده دارند. در این فضا، هیئت علمی دانشگاهها باید همان برخورد و نظارت راهبردی را با شرکتها و دانشبنیانها داشته باشند که در دانشگاه با دانشجویان دارند.
وی ادامه داد: تجربه نشان میدهد که موفقیت دانشگاهها و پارکها به مشارکت فعال، انگیزهدهی و هدایت درست دانشجویان و پژوهشگران وابسته است. چالشها و مسائل اجتماعی و اقتصادی باید بهصورت واقعبینانه مدیریت شود تا هم حیات دانشگاه و هم رشد شرکتهای نوآور تضمین شود.
ابطحی همچنین بر اهمیت نگاه عادلانه و همکاری میان دانشگاهها، پارکها و شرکتهای دانشبنیان تأکید کرد و گفت: برای ایجاد جریان درست نوآوری، همه باید با تجربه و درک واقعی از وضعیت موجود، راهبردهای حمایتی و مدیریتی خود را تنظیم کنند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، به فرصتهای قانونی موجود برای دانشگاهها در بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و صنعتی اشاره کرد و گفت: این قانون، فرصت بینظیری را برای دانشگاهها فراهم میکند تا از ظرفیتهای علمی خود استفاده کنند. دانشگاهها میتوانند تجهیزات و آزمایشگاهها را توسعه دهند، پروژههای پژوهشی و صنعتی را اجرا کنند و از دانش مجموعههای تولیدی بهره ببرند.
وی افزود: بخشی از منابع مالیاتی از جمله ۴۰ درصد ارزش افزوده میتواند برای توسعه زیرساختها و حمایت از دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان استفاده شود. این فرصت باید توسط رئیس دانشگاه پیگیری شود تا جامعه بتواند از ظرفیتهای علمی بهرهمند شود.
ابطحی تأکید کرد: تفهیم درست این قانون به جامعه و صنعت اهمیت دارد تا این فرصت به عنوان یک شانس بزرگ برای توسعه علمی و صنعتی کشور دیده شود. در غیر این صورت، ظرفیتها بلااستفاده باقی میمانند و ارزش واقعی آن به جامعه منتقل نمیشود.
وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی و شخصیت علمی دانشگاهها همچنان میتوانند نقش مرجع فکری و فرهنگی کشور را ایفا کنند. وقتی دانشجویان و پژوهشگران مسائل صنایع کشور را حل میکنند و امیدواری ایجاد میکنند، این تجربه به نفع کل جامعه علمی خواهد بود.
ابطحی اضافه کرد: تلاش ما باید این باشد که قوانین و فرصتهای موجود بهصورت مؤثر و شفاف به دانشگاهها منتقل شود و مدیریت تخصصی پروندهها و شاخههای علمی در هر حوزه، با حضور دانشمندان خبره و شناختهشده انجام شود تا کیفیت و اثرگذاری تصمیمات پژوهشی افزایش یابد.
ابطحی در ادامه به اهمیت استفاده از تجارب عملی و خردمندانه در مدیریت علمی و نوآوری اشاره کرد و گفت: وقتی چکلیست تهیه میکنیم، هدف فقط بررسی تکتک آیتمها نیست؛ بلکه باید با دیدی خردمندانه و متناسب با موضوع، تصمیمگیری و اولویتبندی انجام شود. نگاه صرف به قواعد، کافی نیست و نیازمند انعطاف و تفکر متناسب با شرایط است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از فرصتهایی که در طول این دوره توانمندسازی فراهم میشود، به اندازه آموزش اهمیت دارد، یادآور شد: تبادل نظرات با همکاران و مدیران کلیدی، از جمله تجربههای دکتر اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران میتواند به یادگیری عملی و افزایش توانمندی مدیریتی کمک کند.
ابطحی خطاب به شرکتکنندگان ابراز امیدواری کرد که از این تجارب بهرهبرداری کنند و با بینش درست مدیریتی، در مسیر توسعه علمی و فناوری موفقیت گام بردارند.
انتهای پیام


نظرات