• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403032416436
  • خبرنگار : 50037

وجود ۱۳۵۱ سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری در بهار

وجود ۱۳۵۱ سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری در بهار

ایسنا/همدان مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از وجود ۱۳۵۱ سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری در این شهرستان خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از این تعداد سازه‌های احداث شده موجود در شهرستان  تعداد ۸۴۷ مورد آن به بندهای خشکه چین، ۹۹ سازه بند سنگی ملاتی و ۴۰۵ سازه به بندهای گابیونی اختصاص دارند.

وی عرصه‌های مطالعه شده در زمینه آبخیزداری شهرستان بهار را ۵۳ هزار و ۴۰۰ هکتار برشمرد و افزود: عرصه اجرا شده در زمینه آبخیزداری شهرستان در عرصه‌های مطالعه شده تا پایان سال ۱۴۰۲ افزون بر ۳۷ هزار ۳۸۸ هکتار بوده و ۲۳ هزار ۴۰۰ هکتار از عرصه مطالعه شده مابقی را نیز در صورت تامین اعتبار لازم می‌توانیم عملیات آبخیزداری آن را انجام دهیم.

محمدی عرصه کاری منابع طبیعی شهرستان بهار برای بحث حوزه آبخیزداری را نیز  ۸۳ هزار و ۱۰ هکتار دانست و یادآور شد: اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۲۷۰ متر مکعب کنترل رسوب، ۸۱ متر مکعب نفوذ آب در داخل سفره‌های زیرزمینی، دو تن کنترل فرسایش و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش تولید علوفه در سطح مراتع را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش، حفظ کیفیت آب ،تامین آب شرب برای مردم، حفاظت از منابع طبیعی، حفاظت از تنوع زیستی و احیای آن و تعادل اکوسیستم را می‌توان از جمله مزایا و اهداف پروژه‌های آبخیزداری برشمرد.

محمدی خاطرنشان کرد: شرایط طوری شده که در مدت زمان کوتاهی حجم بارش که اتفاق می‌افتد بسیار زیاد بوده و هدر رفت آب بسیاری دارد و باید این روانابهای جاری را از طریق پروژه‌های آبخیزداری مدیریت کرد.

وی از جذب سال گذشته پنج میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای پروژه‌های آبخیزداری این شهرستان خبر داد و  گفت: با این میزان اعتبار جذب شده از محل اعتبارات ملی، سال گذشته تعداد ۲۰ بند خشکه چین و هشت بند ملاتی در حوضه آبخیزداری این شهرستان انجام شد.

این مسئول اظهار کرد: امسال نیز با پیگیری های انجام شده تاکنون ۶.۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری به این شهرستان اختصاص داده شده که مکان یابی و جانمایی برای اجرای این پروژه‌ها مشخص شده است.

محمدی ادامه داد:از اعتبارات سفر هم امسال دو بند آبخیزداری را در حوضه آبخیزداری روستای جعفرآباد شهرستان در فروردین و اردیبهشت ماه انجام دادیم که این پروژه چندی پیش  تکمیل و به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات سفر تاکنون چهار میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری این شهرستان هزینه شده است، یادآور شد: در سه یا چهار سال پیش اکثریت کشاورزان شهرستان نسبت به بحث اجرای پروژه‌های آبخیزداری گلایه‌مند بودند، اما با برگزاری کلاس های آموزشی و آگاهی بخشی به کشاورزان با فرهنگ سازی لازم در حال حاضر یکی از مطالبات مهم کشاورزان در دیدارهای چهره به چهره همواره مطالبه اجر و احداث پروژه‌های آبخیزداری در منطقه است.

محمدی با اشاره به اینکه اقدامات آبخیزداری یکی از جمله اولویت ‌های جهاد کشاورزی در حوضه آبخیزداری به شمار می‌رود، اضافه کرد: اجرای یک سازه ‌کوچک آبخیزداری حداقل به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار ‌نیاز دارد که در این رابطه حمایت و توجه ویژه مسئولین نسبت به اعتبارات ملی و استانی ‌پروژه‌های آبخیزداری‌ نقش موثری در روند چنین پروژه‌های در منطقه دارد.

وی یادآور شد: برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری موضوع ‌نقش مسئولیت اجتماعی خیرین و صنایع و معادن نیز غیر قابل انکار است که در همین رابطه یکی از خیرین و یکی از معادن برای احداث بندهای رسوب گیر با هزینه خود در این شهرستان اعلام آمادگی کرده اند و پیگیری انجام کارهای آنان برای اجرای این پروژه هستیم.

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha