• جمعه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403032516796
  • خبرنگار : 50604

آشنایی با امامزاده ۹ تن گرگان؛ گشتی معنوی در نگارستان ایران

آشنایی با امامزاده ۹ تن گرگان؛ گشتی معنوی در نگارستان ایران

ایسنا/گلستان استان گلستان در حال حاضر از وجود معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه متعددی بهره‌مند است که زیارت آنها، علاوه بر صفای معنوی، بر طراوت روح و جان نیز می‌افزاید.

«امامزاده ۹ تن» مدفن ۹ تن از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است و در محله‌ای قدیمی با همین نام در شهر گرگان قرار دارد. بقعه بنایی چهارگوش با درها و پنجره‌های مشبک و قدیمی، سرداب و ضریح است.

این امامزادگان شامل رشید بن قاسم ۱۱ ساله، موسی بن قاسم ۱۸ ساله، احمدبن قاسم ۹ ساله، محمد بن عبیدالله هفت ماهه، ابراهیم بن عبیدالله هشت ساله، سمیه بنت محسن دو ساله، زینب بنت محسن ۱۵ ساله، فاطمه بنت عبدالله ۱۲ ساله و حوریه بنت عبدالله چهار ساله می‌شود.

این بقعه از مقاصد مذهبی و دیدنی‌های گرگان به شمار می‌رود و در محله دربنو گرگان و خیابان دوشنبه‌ای واقع شده است، از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند سرای باقری‌ها و بازارچه نعلبندان و همچنین خانه گفتمان شهر گرگان (خانه تاریخی کبیر)، مصلی گرگان، اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان، امامزاده نور (اسحق بن موسی ابن جعفر) و آرامگاه استاد محمدرضا لطفی قرار گرفته است. 

آشنایی با امامزاده ۹ تن گرگان؛ گشتی معنوی در نگارستان ایران

بقعة نه تن بنائی چهار گوش با اضلاعی حدود ۵/۵ متر دارای درب و پنجره‏های مشبک، زیبا و قدیمی است که متأسّفانه بخشی از آن در حیاط و در زیر باد، باران و آفتاب در حال نابودی است.

طاق بقعه از درون گنبدی شکل و همچون سایر قسمت‏‌های بنا با مصالح آجر و گچ ساخته شده است. به علاوه در چهار کنج بنا چهار گوشواره قرار دارد که طاق گنبدی بنا بر روی آن سوار شده است. در درون بقعه، صندوق چوبی به اندازه ‏های طول ۲۹۰، عرض ۱۷۰ و ارتفاع ۱۱۰ سانتی‏متر به چشم می‏‌خورد که سطح بالائی و رویة آن مشبک درشت و شیشه‌ای است.

اهالی اعتقاد دارند که در زیر این صندوق و ضریح، مرقد نُه تن از نوادگان موسی بن جعفر در کف سردابی که دارای دو پله است، قرار گرفته که در زمان بنی‌امیه (خلیفه منصور دوانیقی) از مدینه فرار کرده و به قم، مشهد، چند شهر دیگر و سرانجام به استراباد آمدند. سپس چندی بعد پس از مرگ در همین جا دفن شدند.

در این مکان  گورستان تاریخی قرار داشت که قسمت اعظم آن در جلوی درب ورودی و در جنوب بقعه قرار می‏‌گرفت. این گورستان تا دهة چهل خورشیدی مورد استفادة اهالی شهر (مخصوصاً مردم محلّة میدان) برای دفن مردگان بود، اما پس از این تاریخ بخاطر احداث جاده، بخش قابل توجّهی از آن تخریب و به زیر آسفالت رفت. در این میان سنگ مزارها هم در زیر خاک دفن و یا به زیر ساختمان‏‌های جدید التأسیس رفتند.

آشنایی با امامزاده ۹ تن گرگان؛ گشتی معنوی در نگارستان ایران
آشنایی با امامزاده ۹ تن گرگان؛ گشتی معنوی در نگارستان ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha