• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403032617788
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

اطلاعات خود را در دل کهربا ذخیره کنید/خارج شدن تولید کیت انتقال ژن از انحصار آمریکا

اطلاعات خود را در دل کهربا ذخیره کنید/خارج شدن تولید کیت انتقال ژن از انحصار آمریکا

دنیای علم و فناوری در روز شنبه، ۲۶ خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی با کلیک بر روی هر یک از تیترهای مد نظر خود که به رنگ آبی درآمده است، می‌توانید به صورت مستقیم به خبر دلخواه خود هدایت شوید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

رئیس‌جمهور آینده و ایجاد محیط مناسب رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآور

یکی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندی کسب و کار، تسهیل کسب و کارهای نوین و ایجاد محیط مساعد برای رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآور را به عنوان یکی از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده نام برد.

ذخیره ایمن اطلاعات در دل کهربا

دی‌ان‌ای یک مرکز ذخیره‌سازی داده‌ بسیار متراکم‌تر از هر چیزی است که انسان می‌تواند طراحی کند، اما مشکل این است که ساختار، شکننده است. بنابراین دانشمندان کهربای مصنوعی را برای محافظت طولانی مدت از داده‌های ذخیره شده در دی‌ان‌ای ایجاد کرده‌اند.

اعطای جایزه قانعی‌راد به کنشگران اجتماعی

رئیس انجمن ترویج علم با اشاره به جزئیات اعطای جایزه قانعی‌راد، گفت: این جایزه در آبان ماه امسال همزمان با هفته ترویج علم اعطا خواهد شد.

تدوین ۱۳ استاندارد ملی جدید در حوزه نانو

تدوین ۱۳ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو در دستور کار کمیته برنامه‌ریزی تدوین استانداردهای ملی فناوری نانو قرار گرفت. اولین جلسه کمیته برنامه‌ریزی تدوین استانداردهای ملی فناوری نانو در سال جاری با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو، دفتر تدوین سازمان ملی استاندارد، اساتید دانشگاه و سایر سازمان‌های ذی‌نفع و شرکت‌های تولیدی مرتبط برگزار شد و طی آن استانداردهای پیشنهادی توسط اعضای کمیته مورد بحث و بررسی تخصصی قرار گرفتند و در نهایت ۱۳ عنوان با توافق نمایندگان حاضر در جلسه از طرف سازمان ملی استاندارد به منظور تدوین استانداردهای ملی، تصویب شد.

ساخت دستگاهی برای درمان وزوز گوش و تست‌های شنوایی در کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور درمان وزوز گوش و تست‌ شنوایی برای افرادی که کاندیدای کاشت حلزونی هستند، دستگاهی را به تولید رساندند که قرار است این دستگاه در مراکز درمانی محروم مورد استفاده قرار گیرد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه فعالیت اصلی این شرکت با شعار «زندگی بدون معلولیت و درد برای همه»، بر حل مشکلات شنوایی متمرکز شده است، گفت: بر این اساس عمده‌ فعالیت‌های ما در حوزه‌های سیستم‌های کاشت حلزون شنوایی، سیستم‌های تشخیص نارسائی شنوایی، سیستم‌های تحریک الکتریکی و آکوستیکی و ارائه خدمات مشاوره مهندسی و برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه تحقیقات شنوایی و دوره‌های آموزشی تعریف شده است.

پیش‌بینی بزرگ ایلان ماسک برای ربات انسان‌نمای تسلا

ایلان ماسک می‌گوید که ربات اُپتیموس(Optimus) تسلا می‌تواند ارزش این شرکت را به ۲۵ هزار میلیارد دلار برساند. ماسک روز پنجشنبه اعلام کرد که تسلا می‌تواند فروش ربات انسان‌نمای خود را تا پایان سال آینده آغاز کند و پیش‌بینی کرد که این ربات می‌تواند ارزش این شرکت خودروسازی را به ۲۵ هزار میلیارد دلار برساند. این ادعای بلندپروازانه دیگری از سوی این میلیاردر حوزه فناوری است که به گفته کارشناسان احتمال تحقق آن وجود دارد. اگرچه بعید است که در آینده نزدیک برای این شرکت درآمدی داشته باشد.

ادوارد اسنودن: هیچ وقت به اوپن ای‌آی اعتماد نکنید

شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) اعلام کرده که «پل ناکاسون»(Paul Nakasone) ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به هیئت مدیره آن پیوسته است. در پی پیوستن رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به اوپن ای‌آی،‌ «ادوارد اسنودن»(Edward Snowden) افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به این انتصاب واکنش نشان داد و گفت: هیچ وقت به اوپن ای‌آی اعتماد نکنید.

تقویم اجرایی و زمانی برنامه ملی کاهش آسیب‌­های جاده‌ای نهایی شد

با حضور رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ارتقای ایمنی محور کرج - قزوین - زنجان در راستای اجرای برنامه ملی کاهش آسیب‌های جاده‌ای (کاج) بررسی شد. این جلسه پس از بازدید میدانی یک روزه کمیته راهبری موافقت‌نامه کاج از آزادراه‌های قزوین زنجان و قزوین کرج و بررسی نیازها و الزامات ایمن سازی این محورها برگزار شد و در آن راهکارهای قابل انجام با استفاده از ایده های دانش بنیان مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

بازگشت اولین ماموریت سرنشین‌دار «استارلاینر» باز هم به تعویق افتاد

«بوئینگ» و ناسا بازگشت اولین ماموریت سرنشین‌دار کپسول «استارلاینر» را تا ۲۲ ژوئن به تعویق انداختند و زمان ماموریت را برای آزمایش فضاپیما تقریبا دو برابر کردند.  ناسا روز جمعه اعلام کرد که کپسول «استارلاینر»(Starliner) شرکت بوئینگ دو برابر مدت زمانی برنامه‌ریزی‌شده اولیه در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خواهد ماند.

ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در استان‌های کرمان و فارس

بررسی زلزله‌های هفته گذشته نشان می‌دهد که در زرند استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ و در قیر استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ به ثبت رسید، ضمن آنکه قصرشیرین استان کرمانشاه نیز زلزله ای به بزرگای ۳.۴ را تجربه کرد.

اضافه شدن اَبَرترانسفورماتور یکپارچه ایرانی به مدار منطقه شمال غرب تهران

به همت و تلاش دانشمندان و متخصصان داخلی یک شرکت دانش‌بنیان، اَبَرترانسفورماتور سه فاز ۵۰۰ مگاولت‌آمپر تولید شده که به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. طراحی و تولید بزرگ‌ترین ترانسفورماتور سه فاز شبکه برق کشور در حالی در یکی از گروه‌های صنعتی دانش‌بنیان با تکیه بر دانش و توان مهندسی بومی طراحی شده است. فناوری ساخت اَبَرترانسفورماتور، همچون ABB Siemens و TBEA تا پیش از این در جهان فقط در اختیار تعداد معدودی از سازندگان قرار داشت.

نصب ۵۵۰ هزار سامانه‌ خورشیدی پنج کیلوواتی در مناطق روستایی

۵۵۰ هزار سامانه‌ خورشیدی پنج کیلوواتی در مناطق روستایی نصب می‌شود. «ربابه عبداللهی» از دفتر سامانه‌های مقیاس کوچک انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) در نمایشگاه آبادیران اظهار کرد: در بحث محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی اقشار کم‌برخوردار جامعه، دولت تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان‌های بسیج کمیته امداد و بهزیستی استانداری منعقد کرده است.

کاوشگر «وویجر ۱» دوباره به زمین پیام می‌فرستد

کاوشگر «وویجر ۱»(Voyager 1) ناسا که دورترین فضاپیما از زمین به شمار می‌رود، دوباره در حال فرستادن داده‌های علمی است. «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا اعلام کرد که چهار تجهیزات کاوشگر وویجر ۱ پس از بروز یک مشکل رایانه‌ای در ماه نوامبر، اکنون به کار خود بازگشته‌اند.

پارچه‌ای که دمای بدن را تا منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد!

در تلاش برای مقابله با افزایش امواج گرما ناشی از تغییرات آب و هوایی، محققان پارچه پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که با چنین پدیده‌ای به ویژه در محیط‌های شهری مقابله می‌کند. منسوجات جدیدی که برای پوشاک، ساخت و ساز و نگهداری مواد غذایی مفید هستند، گرمای خورشید و تشعشعات حرارتی ساختمان‌های مجاور را کاهش خواهند داد. این پارچه ویژه که SSHF نام دارد، به طور انتخابی تابش مادون قرمز میانی را از طریق یک پنجره اتمسفر خاص ساطع می‌کند و به طور قابل توجهی جذب گرما از محیط را کاهش می‌دهد.

مشکل دقیقه ۹۰ «فالکون ۹» در پرتاب ماهواره‌های «استارلینک»

یک دلیل اعلام‌نشده، جدیدترین پرتاب موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) را متوقف کرد و باعث شد که ماهواره‌های «استارلینک» فعلا روی زمین بمانند. موشک هنگام پرتاب ۲۲ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) در بعد از ظهر روز جمعه ۱۴ ژوئن، در آخرین ثانیه با مشکل روبرو شد. مشخص نیست که چه چیزی به چنین شکست نادری برای موشک فالکون ۹ منجر شده است یا اینکه اسپیس‌ایکس چه زمانی تلاش خواهد کرد تا ماهواره‌های استارلینک خود را دوباره پرتاب کند.

ساخت اولین کیت انتقال ژن ایرانی برای اصلاح بیماری‌های ژنتیکی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در دومین نمایشگاه ملی آبادیران به منظور اصلاح بیماری‌های ژنتیکی موفق به طراحی و ساخت کیت انتقال ژن شده‌اند که فناوری تولید آن تا پیش از این تنها در انحصار کشور آمریکا بوده است. نیلوفر توکلی، نماینده علمی این شرکت دانش‌بنیان درباره این محصول گفت: مجموعه ما موفق به طراحی و ساخت کیت ژن درماترنسفر شده است. حامل ژن درماترنسفر، فرمول منحصر به فردی متشکل از نانو ذرات دارد که برای انتقال ژن (نوکلئیک اسیدها) به رده‌های سلولی یوکاریوتی استفاده می‌شود.

نانوکامپوزیت‌هایی برای تولید پوشش‌های رادار گریز

محققان کشورمان موفق شدند با ساخت نانوکامپوزیت‌هایی به تولید پوشش‌های ضد رادار یا رادار گریز کمک کنند.

اضافه شدن اَبَرترانسفورماتور یکپارچه ایرانی به مدار منطقه شمال غرب تهران

به همت و تلاش دانشمندان و متخصصان داخلی یک شرکت دانش‌بنیان، اَبَرترانسفورماتور سه فاز ۵۰۰ مگاولت‌آمپر تولید شده که به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

اولویت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در حمایت از ایده‌های نوآورانه

اولویت‌های حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از ایده‌های نوآورانه با هدف تامین نیازهای فناورانه، تولید و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور اعلام شد.

افزایش ثبات سازه‌های فلزی در برابر حریق با فوم‌های کُند کننده آتش

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون کاورهای کندکننده آتش دست یافته‌اند که قادر به جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی تا رسیدن نیروهای امدادی آتش‌نشان است.

۵ ویژگی شخصیت دکتر قانعی‌راد، شاخص جایزه انجمن ترویج علم قرار گیرد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ۵ ویژگی مرحوم دکتر قانعی‌راد، گفت: این ۵ شاخص دکتر قانعی‌راد می‌تواند در شاخص‌های انتخاب برگزیدگان جایزه قانعی‌راد گنجانده شود که برگزیدگان در این ویژگی‌ها برجسته باشند.

مرحوم قانعی‌راد یکی از ستون‌های مطالعات اجتماعی است

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی، گفت: مرحوم قانعی‌راد یکی از پایه‌ها و ستون‌های مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران است و اگر کسی بخواهد در این حوزه وارد شود، قطعا باید به آثار ایشان رجوع کند.

شرط تداوم بورس شهید جمهور ویژه دانش‌آموزان مستعد در دوره دانشجویی

مدیرکل دفتر شناسایی و هدایت مستعدان بنیاد ملی نخبگان، گفت: دانش‌آموزان مخاطب طرح راتبه دانای ایران اگر بتوانند برنامه رشدی خود را با کیفیت اجرا کنند، برای سال‌ بعد نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و به شرط پویایی فعالیت‌ها در سال‌های متمادی، این افراد در مسیر نخبگی دانشجویی نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha