• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۴:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032717954

کدام ماهی‌ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند؟

کدام ماهی‌ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند؟

ایسنا/خراسان رضوی مصرف ماهی‌های کوچک خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهند.

به نقل از هلث، نتایج تحقیق اخیر نشان داد که گنجاندن ماهی‌های کوچک در رژیم غذایی خطر مرگ ناشی از همه علل را کاهش می‌دهد.

گروهی از محققان ژاپنی فواید بالقوه افزایش زندگی را با خوردن ماهی‌های کوچک که به‌طور کامل مصرف می‌شوند، به ویژه در میان زنان کشف کردند.

نتایچ پژوهش‌های قبلی اثر محافظتی مصرف ماهی بر پیامدهای سلامتی، ازجمله خطرات مرگ‌ومیر را نشان دادند با این حال، تحقیقات کمی بر روی تاثیر مصرف ماهی‌های کوچک به‌طور خاص و پیامدهای سلامتی آن تمرکز کرده‌اند.

پژوهشگران عادات غذایی ۸۰هزار و ۸۰۲ شرکت‌کننده در ژاپن را ارزیابی کرد که از این تعداد ۳۴هزار و ۵۵۵ شرکت‌کننده مرد و ۴۶هزار و ۲۴۷ زن بودند. تمامی شرکت‌کنندگان بین ۳۵ تا ۶۹ سال سن داشتند.

پژوهشگران با استفاده از پرسشنامه بسامد مصرف خوراک در شروع پژوهش، فراوانی مصرف ماهی‌های کوچک در میان شرکت‌کنندگان را تخمین زدند، سپس این افراد به‌طور متوسط ‌۹ سال پیگیری شدند. در این مدت ۲۴۸۲ مورد مرگ‌ومیر رخ داد که ۶۰ درصد آنها مربوط به سرطان بود.

محققان متوجه شدند، در میان زنانی که به‌طور معمول ماهی‌های کوچک مصرف می‌کردند، کاهش قابل توجهی در مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و همه علل وجود داشت. این رابطه حتی پس از تعدیل سایر عوامل موثر بر مرگ‌ومیر از جمله سن شرکت‌کنندگان، عادات استعمال سیگار و مصرف الکل، شاخص توده بدنی و دریافت مواد مغذی و غذاها ادامه داشت.

زنانی که یک تا سه بار در ماه، یک تا ۲ بار در هفته، یا سه بار یا بیشتر در هفته ماهی کوچک مصرف کردند، ۰.۶۸، ۰.۷۲، و ۰.۶۹ برابر خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه علل و ۰.۷۲، ۰.۷۱ و ۰.۶۴ خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را در مقایسه با افرادی که به ندرت ماهی‌های کوچک مصرف کرده بودند، کاهش دادند.

الگوی مشابهی در بین مردان مشاهده شد، اگرچه پیامدها فاقد اهمیت آماری بودند. این پژوهش دلیل مزایای متفاوت مشاهده شده بین مردان و زنان را بررسی نکرد، با این حال، عوامل بالقوه مانند تفاوت در تعداد شرکت‌کنندگان و عدم اندازه‌گیری اندازه سهم برای ماهی‌های کوچک مصرف شده می‌تواند به این اختلاف کمک کند.

مصرف ماهی‌های کوچک برای همه آسان است و می‌توان آن‌ها را به‌طور کامل از جمله سر، استخوان‌ها و اندام‌ها مصرف کرد. مواد مغذی و مواد فعال فیزیولوژیکی منحصر به ماهی‌های کوچک می‌توانند به حفظ سلامتی کمک کنند.

دکتر کاساهارا توضیح داد که ماهی و کاهش خطر مرگ‌ومیر در زنان بر اهمیت این غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی افراد تاکید می‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Public Health Nutrition  منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha