آیت الله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز پنجم مردادماه در خطبههای نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به فرارسیدن سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: اولین بار در سال ۱۳۵۸ بود که پنجم مردادماه، دانشگاه تهران میزبان برپایی نماز جمعه به عنوان یک رویداد تاریخی بود. همه آنهایی که آن ایام را به خاطر دارند، تأیید میکنند برگزاری مراسم نماز جمعه در دانشگاه تهران خیلی معنا و مفهوم داشت زیرا انقلاب که شد، ناگهان مردم نگاه کردند و دیدند دانشگاه یکسره مسجد شده است.
وی افزود: حدود چند ماه پس از این ماجرا، مقام معظم رهبری از طرف امام راحل به عنوان امام جمعه قطعی و راستین نماز جمعه تهران منصوب شدند. شخصیت ایشان با آن جایگاه علمی، فقاهتی و کارنامه درخشان مجاهدتهای پیش از انقلابشان در آن زمان همراه شد و کار را به جایی رساند که کلاس امامت جمعه از ابتدا در سطح بسیار بالایی تعریف شود.
نماز جمعه مشهد؛ تجلی قدمت و اصالت
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آن زمان فقط چند مورد نماز جمعه در کل کشور برگزار میشد، اما امروز در هر جمعه بیش از ۹۰۰ نماز جمعه در کل کشور برگزار میشود. یکی از آن نماز جمعههای قدیمی و بااصالت کشور در همین مشهد ما بوده است. برنامهای که حتی پیش از انقلاب اسلامی هم در شبستان تبریزی مسجد گوهرشاد به امامت مرحوم آیتالله تبریزی برگزار میشد و جمع قلیلی از متدینین شهر به ایشان اقتدا میکردند.
علمالهدی ادامه داد: البته که این مراسم به صورت مستمر با چاشنی مطالب روشنگرانه علیه حکومت طاغوت همراه بود، اما حاکمیت از آنجا که نمیخواست به صورت مستقیم با آیینهای نماز جمعه سرشاخ شود، این مطالب را ندیده و نشنیده میگرفت. مرحوم آیتالله تبریزی هم از علمای صاحبنام و برجسته خراسان بودند و همین آقای عبدخدایی که دو حرکت بزرگ و تاریخی در دوران ستمشاهی انجام داد، یکی از فرزندان ایشان است.
وی با اشاره به تاریخچه نماز جمعه مشهد، اضافه کرد: نهایتا بنده از طرف رهبر معظم انقلاب به امامت نماز جمعه مشهد منصوب شدم. البته در مورد بنده مطالب زیاد است که طرح خیلی از اینها در نماز جمعه صلاح نیست، زیرا این خطبهها به جای دو رکعت نماز است و من نمیخواهم این تریبون و منبر را در خدمت دفاع از خود قرار بدهم. آن چه فقط در این بین مهم است، این است که نماز جمعه مشهد از اول دوران خود یک آیین عبادی سیاسی قطعی، بدون وقفه، مستمر و باثبات بوده است. غیر از زائران که در این مراسم شرکت میکنند، از همشهریان ما نیز خیلی ها هستند که پاتوق جمعههایشان همین نماز جمعه است و مردم این مراسم را گرامی میدارند.
نهی از منکر؛ تکلیف ذاتی امام جمعه
امام جمعه مشهد با تأکید بر نهی از منکر به عنوان وظیفه و تکلیف ذاتی امام جمعه، اظهار کرد: امام جمعه اولاً در برابر خدا و دوم در برابر مردم مسئول است و تکلیف دارد اولاً حقوق خدا را در جامعه احیا کند و در مقام بعد، به احیای حقوق مردم در جامعه بپردازد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حقوق پروردگار در جامعه هم با نهی از منکر محقق میشود تا با جریانهای ناهنجار که خواهان ترویج و اشاعه در جامعه هستند، مقابله شود، هر وضعی هم که میخواهد پیش بیاید. میخواهند فشار بیاورند، تخریب کنند، دشمنی کنند، بیآبرویی راه بیندازند، هر کار میخواهند بکنند. باید در برابر این ناهنجاریها تبیین صورت بگیرد.
علمالهدی مبارزه را ماهیت انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اینجا مرد جنگ میخواهد تا کسی باشد در برابر تهاجمات دشمن بایستد. حالا ما بایستیم و تماشاچی باشیم؟ نخیر، این حرف ها نیست. دنیا را به سرشان ریختهایم. خود آمریکا الان به سر اسرائیل ریخته است. این جور نیست ما بایستیم و فقط تماشا کنیم مردم غزه را تکهتکه کنند. نخیر، دنیا را به سرشان خراب میکنیم. این رسالت ماست. شغل اصلی ما مبارزه است. امام حسین(ع) به ما آموخت در مبارزه با دشمن مرز وجود ندارد و اگر خون ما را بریزند، اهل بیت ما را به اسارت ببرند، آبرویمان را ببرند و فحش بدهند، بازهم نباید دست برداریم.
تلاقی سیاست و دیانت در خطبه های نماز جمعه
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، وی بیان کرد: اگر این انقلاب ۴۵ سال است پابرجا مانده به خاطر همین خطبه های نماز جمعه است. انقلاب فرانسه چه بود؟ انقلاب روسیه چه بود؟ اینها همه در مدت کوتاه یکسره مضمحل شدند، استخوانهای مارکسیسم درهم شکست و همه گفتمان آنها نابود شد، اما ۴۵ سال میگذرد و این انقلاب استوارتر از قبل ایستاده است.
امام جمعه مشهد تأکید کرد: این نماز جمعه بوده که در ۴۵ سال اخیر، سیاست مردم را به دیانت ملت گره زده و مؤمنانی را که به نماز جمعه میآیند، به موازات مناسک معنوی با نکات روز و مطالب تبیینی آگاه کرده است. همین میشود که این مردم با انگیزه دفاع از دین، پای همه چیز این انقلاب میایستند؛ آن هم نه یک سال، نه دوسال، پنج نسل است که همه ایستادهاند که شما فقط در نسل سوم آنها امثال حججیها را میبینید، با اراده قاطعتر، استواری شدیدتر و ثبات عقیده محکمتر حتی از نسلهای اول نهضت.
انتهای پیام
نظرات